שרגא ברוש מגלה: בנק ההשקעות האירופי, הסיר את המגבלות על השתתפות ישראלית במכרזי הבנק

שרגא ברוש מגלה: בנק ההשקעות האירופי, הסיר את המגבלות על השתתפות ישראלית במכרזי הבנק; גדלו סיכוייהן של חברות ישראליות להשתתף במכרזים בין לאומיים הממומנים על ידו, בהיקף של כ- 37 מיליארד דולר


00:00 ,21.10.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
שרגא ברוש מגלה: בנק ההשקעות האירופי, הסיר את המגבלות על השתתפות ישראלית במכרזי הבנק; גדלו סיכוייהן של חברות ישראליות להשתתף במכרזים בין לאומיים הממומנים על ידו, בהיקף של כ- 37 מיליארד דולר; מעריך – לחברות ישראליות יתרון בתחומים כמו טיפול במים, טלקומוניקציה, בריאות.

בנק ההשקעות האירופי הסיר לאחרונה את המגבלות על השתתפות ישראלית במכרזי הבנק, זאת, בין השאר, תודות לפעילות המחלקה הבינלאומית במשרד האוצר ומכון היצוא. כך גילה שרגא ברוש, יו"ר המכון הישראלי ליצוא ולשיתוף פעולה בין לאומי. ברוש ציין כי מעתה, גדלו סיכוייהן של חברות ישראליות להשתתף במכרזים הבין לאומיים הממומנים ע"י בנק ההשקעות האירופי בהיקף של כ- 37 מיליארד דולר. ( בשנת 2001, חתם הבנק על הסכמים למאות פרוייקטים בערך כולל של 36.77 מיליארד אירו, מהן כ- 31 מיליארד אירו, בארצות האיחוד האירופי ).

להערכת יו"ר המכון הישראלי ליצוא ולשיתוף פעולה בין לאומי, בתחומים כגון: טיפול במים, טלקומוניקציה, בריאות ועוד, יש יתרון ניכר לחברות ישראליות גם בארצות האיחוד האירופי. ואילו במכרזים לפרוייקטים שאינם בגבולות האיחוד האירופי, סיכויי הזכייה של חברות ישראליות גבוהים אף יותר. בכל, מקרה, ברוש ממליץ לחברות הישראליות להיכנס לשותפות עם גורם מקומי, דבר העשוי להגדיל את סיכויי הזכייה של החברה הישראלית במכרזי הבנק האירופי.
ברוש הוסיף כי משלחת של בנק ההשקעות האירופי, אמורה להגיע באמצע החודש הבא לישראל, במטרה לקדם את שיתוף הפעולה עם חברות ישראליות.

יצויין כי עד לאחרונה קבע בנק ההשקעות האירופי סדר עדיפויות במתן חוזים לספקים כדלקמן: ספקים ממדינות החברות באיחוד האירופי; ספקים מהמדינה שבה מתקיים הפרויקט; ספקים ממדינות ששוקי ההון שלהן פתוחים בפני הבנק לגיוס כספים (ארה"ב, יפן ושוויץ); ספקים ממדינות אחרות, אם לדעת הבנק יש בהשתתפותם תועלת התורמת לפרוייקט מבחינה טכנית או גיאוגרפית.

התנאים שהיו קיימים עד לאחרונה, אמר ברוש, הפכו לאפסיים את סיכוייהן של חברות ישראליות לזכות במכרזים, פרט למקרים שבהם בוצע הפרוייקט בישראל, כפי שאכן קרה בעבר.
מעתה, כאמור, כל המגבלות, כולל סדר העדיפויות שלהן, בוטלו כליל.

בנק ההשקעות האירופי הוא בנק בין לאומי – אירופי, שנוסד בשנת 1958 במסגרת אמנת רומא שייסדה את הקהילה האירופית. זהו בנק ללא מטרות רווח וייעודו מתן הלוואות, השקעות בהון סיכון ומתן ערבויות להלוואות עבור פרוייקטים לפיתוח בסקטור הפרטי והציבורי.

עד היום, זכתה רק חברה ישראלית אחת ( "האחים רוייכמן" ) במכרזי בנק השקעות האירופי. מדובר בפרוייקט לתשתית כבישים בהיקף של כ- 40 מיליון דולר בשנת 1999. החברה הישראלית "מרחב", נעזרה בשנות התשעים בהלוואה של הבנק, בסכום של 300 מיליון דולר, להקמת בית הזיקוק באלכסנדריה שבמצרים.