שרגא ברוש לקראת וועידת רוה"מ לייצוא: שנת 2004 תהיה שנה טובה ליצוא הישראלי

השנה יגדל היצוא התעשייתי (כולל תוכנה וללא יהלומים) בכ-16% ויסתכם בכ-25.5 מיליארד דולר; בשנת 2005 צפוי גידול נוסף של כ-10% ביצוא; ברוש מעריך - הקמת 30 מאגדים לפעילות שיווקית משותפת בחו"ל,


00:00 ,10.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
השנה יגדל היצוא התעשייתי (כולל תוכנה וללא יהלומים) בכ-16% ויסתכם בכ-25.5 מיליארד דולר; בשנת 2005 צפוי גידול נוסף של כ-10% ביצוא; ברוש מעריך - הקמת 30 מאגדים לפעילות שיווקית משותפת בחו"ל, בסיוע מכון היצוא ובתמיכה כספית של התמ"ת, תביא לתוספת יצוא של כ-150 מליוני דולרים

"למרות השביתה האחרונה בנמלים שגרמה להפסד יצוא של 250 מליוני דולרים, שנת 2004 תהיה שנה טובה ליצוא הישראלי. היצוא התעשייתי (כולל תוכנה וללא יהלומים) יגדל השנה בכ-16% לעומת אשתקד ויסתכם בכ-25.5 מיליארד דולרים". כך אומר שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא לקראת וועידת רוה"מ לייצוא שתפתח מחר (11/11) בת"א, בארגון מכון היצוא.

"גם בשנת 2005", אומר ברוש, "צפוי גידול נוסף ביצוא התעשייתי של כ-10% והוא יסתכם בכ-28 מיליארד דולרים". (כולל תוכנה וללא יהלומים).

יו"ר מכון היצוא מציין, כי ענפי היצוא העיקריים שתרמו השנה לגידול ביצוא התעשייתי הם: ציוד תקשורת אלקטרוני, מכונות וציוד, תרופות, רכיבים אלקטרוניים ומוליכים למחצה, כימיקליים ופלסטיקה. עוד אמר, כי הגידול בהיקף ההשקעות בעולם והתאוששות תעשיית ההייטק העולמית, השפיעה אף היא על הגידול ביצוא הישראלי, בעיקר של ההיי-טק.

זאת ועוד, טוען ברוש, ההצלחה של היצואנים הישראליים, בסיוע מכון היצוא להגדיל משמעותית את הפעילות בשווקים בדרום-מזרח אסיה, (כולל בסין, דרום-קוריאה, סינגפור וטיוואן – הצומחות במהירות), תרמה אף היא לגידול ביצוא השנה.

בהתייחסו לגושי הסחר הגדולים מעריך ברוש, כי בשנת 2004 צפוי גידול של 10% ביצוא לארה"ב (ללא יהלומים ותוכנה) שיסתכם בכ-6.5 מיליארדי דולרים; היצוא לאסיה (ללא יהלומים ותוכנה) יגדל השנה בכ-27% ויסתכם בכ-3.6 מיליארדי דולרים; היצוא לאירופה (ללא יהלומים ותוכנה), יגדל השנה בכ-19% ויסתכם בכ-9.4 מיליארדי דולרים.

ברוש גילה, כי בסיוע מכון היצוא, התארגנו 4 מאגדים ליצוא משותף המוכנים להפעלה וממתינים לסיוע של קרן מיוחדת לכך מטעם משרד התמ"ת, בהיקף כספי של 9.4 מליון שקלים. מדובר במאגדים אשר כל אחד מהם כולל 5 חברות לפחות אשר ייצאו במשותף לשווקים חדשים, גאוגרפיים או ענפיים. ניהול המאגדים יעשה ע"י מכון היצוא.

מדובר במאגד תשתיות תקשורת מידע קול ווידאו; מאגד תוכנה - פתרונות אבטחה לעסקים; מאגד מערכות, שירותים ופרוייקטים לחינוך והדרכה בסין; מאגד יצואני אריזות לפעילות במזרח אירופה.

ברוש ציין, כי בנוסף לכך, 14 מאגדים אחרים נמצאים בשלבים שונים של התארגנות והכנת תוכניות שיווק - מדובר במאגדים בתחום האבטחה, מזון, תוכנה, ציוד משרדי, טכנולוגיית סביבה ובתחום החקלאות. כמו כן נמצאים יותר מ-30 מאגדים נוספים בשלבי בדיקה ראשוניים.

ברוש מעריך, כי הקמתם של 30 מאגדים בסיוע כספי של התמ"ת, יכול להביא ליצוא בהיקף כולל של כ-150 מליון דולר.

יו"ר מכון היצוא טוען, כי ללא התחייבות הממשלה להמשיך את פעילות קרן המאגדים בשנת 2005 ואילך – יהיה קשה מאוד ליישם את הרעיון, אם בכלל. לדעתו, קרן המאגדים אינה יכולה לבוא במקום קרן שיווק לחו"ל. ברוש קרא לממשלה להקצות 100 מליון שקלים לסיוע לשיווק לחו"ל, בהתאם להיקפים שהיו מקובלים עד לשנת 2003. תקציב זה, טוען ברוש, יסייע לגידול ביצוא של כ-350 מליוני דולרים בשנה.

ברוש הביע דאגתו מהרעה נוספת שחלה השנה בתקציב פעילויות מעודדות צמיחה ויצוא. מדובר, בין השאר, באי תקצוב פעילויות התמיכה בשיווק לחו"ל בתקציב 2005; המשך מגמת הקיצוץ בתקציב המו"פ החשוב להמשך הגידול ביצוא; הקיצוץ בסיוע לחברות קטנות ובינוניות והתקציב הדל המיועד לפעילות הנספחים המסחריים בחו"ל, (22 מליוני שקלים בשנת 2005 לעומת 29 מליון בשנת 2003).

כמו כן, טוען ברוש, כי התקציב שהממשלה מקצה לפיתוח היצוא והשיווק הבינלאומי הינו זעום ביותר בהשוואה לסטנדרטים בינלאומיים מקובלים. כך לדוגמא, מכון היצוא הקוריאני, לו תרומה חשובה בפיתוח היצוא והכלכלה במדינה זו, ממומן בהיקף מלא של 100% ע"י הממשלה הקוריאנית בסכום של 110 מליון דולר בשנה. הוא קרא להגדיל את סיוע הממשלה השנתי למכון היצוא הישראלי, מ-6 מליוני דולרים השנה, לכ-12 מליוני דולרים.