שרגא ברוש: התמתנות ניכרת בקצב הגידול של היצוא התעשייתי

מניתוח חודשי של היצוא מתברר - שרגא ברוש: התמתנות ניכרת בקצב הגידול של היצוא התעשייתי


00:00 ,25.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מניתוח חודשי של היצוא מתברר - שרגא ברוש: התמתנות ניכרת בקצב הגידול של היצוא התעשייתי - עלייה ריאלית של 0.8% בלבד ביצוא התעשייתי (ללא יהלומים) ברבע השני של 2004 - הסתכם בכ-5.6 מיליארדי דולרים; טוען - ייקח עוד שבועות רבים עד שהיצואנים יתגברו על נזקי השביתה בנמלים.

התמתנות ניכרת בקצב הגידול של היצוא התעשייתי. כך עולה מניתוח החודשי על מצב היצוא, שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים. ברבע השני של השנה, נרשמה עלייה ריאלית של 0.8% בלבד ביצוא התעשייתי (ללא יהלומים),לעומת הרבע הראשון של 2004. זאת לאחר עלייה מצטברת של 18% בשלושת הרבעונים שקדמו לו. היצוא התעשייתי ברבע השני של השנה הסתכם בכ-5.6 מיליארדי דולרים.

שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא, שמסר על כך טוען כי השביתה בנמלים גרמה לנזקים בלתי הפיכים ליצוא הישראלי. ייקח עוד שבועות רבים עד שנחזור ליצוא סדיר. ברוש הביע תקווה, כי מאמצי היצואנים, לנצל את חלון ההזדמנויות ולהגדיל את היצוא לכל שוקי העולם - לא יפגעו כתוצאה מהשביתה שהיתה בנמלים ולמרות שעובדי הנמלים לא שבו לעבודה מלאה וסדירה. ברוש מקווה, כי השביתה שהיתה בנמלים לא תגרום לפגיעה באמינותם של היצואנים בקרב הלקוחות ברחבי העולם. יו"ר מכון היצוא קורא, לאוצר ולהסתדרות להגיע לפתרון מהיר, כדי ליישב את הסכסוך בנמלים ולהימנע משביתה נוספת בעתיד, שתפגע קשות ביצוא הישראלי ובצמיחת המשק ותגדיל האבטלה.

מנתונים ראשוניים של ניתוח מצב היצוא עולה, כי ברבע השני של 2004, נבלם השיפור ברווחיות היצוא. מדד עלות העבודה ליחידת תוצר ביצוא נותר כמעט ללא שינוי. ברוש מציין, היציבות היחסית במדד ברבע השני של השנה מוסברת כפי הנראה ממספר גורמים הפועלים בכיוונים סותרים: עלייה של כ- 1% בעלות העבודה בתעשייה, לצד ירידה צפויה במחירי היצוא אשר פועלים לשחיקת רווחיות היצוא. ומנגד, עלייה קלה בפריון העבודה בתעשייה, פיחות של כ-2% בשערו של השקל ביחס לדולר וההטבה הצפויה בתנאי הסחר (הירידה הצפויה במחירי היבוא גדולה מהירידה הצפויה במחירי היצוא), אשר פועלים לשיפור הרווחיות.

ברוש מציין, כי למרות ההתמתנות בקצב גידול היצוא ברבע השני של 2004, רמת היצוא במחצית הראשונה של השנה, גבוהה בכ-14.5% בהשוואה לשנת 2003.

יו"ר מכון היצוא מציין, כי מניתוח היצוא על פי ענפים מתברר כי, בחודשים אפריל-יוני 2004, חלה עלייה ריאלית של כ-3%, לעומת הרבע שקדם לו, ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית (כרייה, חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת, תכשיטים וחפצי חן). מהניתוח מתברר, כי העלייה ביצוא אפיינה את כל ענפי הקבוצה, עלייה חדה של 19.5% נרשמה ביצוא ענפי הכרייה, החציבה והמינרלים ועלייה חדה של 10.5% נרשמה בענף המתכת, ועלייה של 2% ביצוא ענף הגומי והפלסטיק.

ברוש מציין, כי במקביל נרשמה יציבות בחודשים אפריל - יוני 2004, לעומת הרבע שקדם לו, ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, (רכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, כלי טיס ותרופות). זאת לאחר גידול חד של 16% ברבע הראשון של 2004. היציבות ביצוא הקבוצה נגזרה מעלייה של 7.5% ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים ועלייה של 5% ביצוא ענפי ציוד התקשורת, בקרה ורפואי וכלי הטיס, אשר קוזזה רובה ככולה מנסיגה חדה של 28.5% ביצוא ענף התרופות.

ברוש מציין, כי מנגד נרשמה ירידה ריאלית של כ-2.5% בחודשים אפריל-יוני 2004, לעומת הרבע שקדם לו ביצוא ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון ומשקאות, טקסטיל, הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס). זאת לאחר עלייה חדה של 10%, ברבע הראשון של 2004. מהניתוח מתברר, כי הנסיגה ביצוא אפיינה את כל ענפי הקבוצה. ירידה ריאלית חדה של 8% נרשמה ביצוא ענפי העץ, ריהוט, הנייר והדפוס והמזון, זאת לצד נסיגה ריאלית מתונה ביותר של 0.5% ביצוא ענף הטקסטיל וההלבשה.

יו"ר מכון היצוא הוסיף, כי במקביל נרשמה ירידה ריאלית משמעותית של כ-4% בחודשים אפריל - יוני 2004, לעומת הרבע שקדם לו, ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, (כימיקלים וזיקוק נפט (למעט תרופות), מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי), זאת לאחר עלייה מצטברת של כ-14.5% במהלך שני הרבעונים שקדמו לו.

ברוש מציין, כי מניתוח היצוא (ללא יהלומים) לפי יעדים גיאוגרפיים עולה, כי בחודשים אפריל-יוני 2004, נרשמה ירידה חדה של 6.4% במונחים דולריים ביצוא למדינות אסיה, לעומת הרבע שקדם לו, זאת לאחר שני רבעונים רצופים של עליות חדות ביותר של בין 15% ל-16.5%.

עוד עולה מהניתוח החודשי, כי נסיגה ריאלית משמעותית של 4.7% במונחים דולאריים נרשמה ביצוא למדינות האיחוד האירופי, ברבע השני של השנה, לעומת הרבע הראשון של 2004. זאת לאחר עלייה דולרית חדה, של 14% ברבע הראשון של השנה. הנסיגה ברבע השני של 2004 מושפעת כפי הנראה מהתחזקות הדולר ביחס לאירו בחודשים אלה. ומנגד, אומר ברוש, נרשמה עלייה מתונה יחסית של 1.5% במונחים דולריים, באפריל-יוני 2004, ביצוא לארצות הברית, זאת בהמשך לעלייה מצטברת של 17.5% במהלך שני הרבעונים שקדמו לו. במקביל, מתברר מהניתוח, כי עלייה של 2.5% במונחים דולריים נרשמה בחודשים אלה ביצוא ליתר מדינות העולם, זאת לאחר עלייה חדה ביותר של 13.5%, ברבע הראשון של 2004.
הנתונים על מצב הייצוא מבוססים על ניתוח
אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.