שרגא ברוש: התחזקות היורו מסייעת לאותם יצואנים המייצאים במטבע האירופאי ואשר החוזים שלהם צמודים למטבע

ברוש: על בנק ישראל להוריד הריבית בסוף החודש בעוד חצי אחוז; על שער הדולר לעמוד על 4.65 שקלים. התחזקות היורו מסייעת לאותם יצואנים המייצאים במטבע האירופאי ואשר החוזים שלהם צמודים למטבע האירופאי. כך אומר שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא.


00:00 ,10.02.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ברוש: על בנק ישראל להוריד הריבית בסוף החודש בעוד חצי אחוז; על שער הדולר לעמוד על 4.65 שקלים

התחזקות היורו מסייעת לאותם יצואנים המייצאים במטבע האירופאי ואשר החוזים שלהם צמודים למטבע האירופאי. כך אומר שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא.

ברוש טוען, כי היצוא לאירופה מהווה כשליש מהיצוא התעשייתי וכי הרווח של היצואן תלוי באיזה מטבע הוא קונה את התשומות שלו. אם הם נקנים ביורו, אזי הרווח קטן יותר ואם הם נקנים בדולר, אזי הרווח גדול יותר.

ברוש מציין, כי אם היצואן ערך הסכם על חוזים עתידיים כדי לנטרל את הסיכונים, אזי אין הוא מרוויח כלל.

לכן, טוען ברוש, הריווחיות של היצואן לטווח הקצר היא פועל יוצא של המטבע שבה הוא מוכר את המוצר.

הוא מציין, כי סך כל סל היצוא של היצואן הישראלי ביורו עומד על כ-22%. כאשר בדרך כלל, לרוב המדינות מוכרים בדולר, או ביין יפאני או בלירה שטרלינג.

יו"ר מכון היצוא, קורא לנגיד בנק ישראל להמשיך ולהוריד את הריבית בסוף החודש. לדעתו, הורדה איטית של הריבית בשיעור של חצי אחוז, תביא להתחזקות הדולר, אשר ראוי שיעמוד על שער של 4.65 שקל לדולר. דבר שיביא לשיפור כושר התחרות של היצוא לגוש הדולר, שהוא כאמור רובן המכריע של היצוא התעשייתי.

אין ספק, אומר ברוש, שהתחזקות הדולר תעודד את היצואנים הישראלים להמשיך, להשקיע ולהגדיל את התוצר לייצוא, שהוא הענף היחיד אשר יכול בימים אלה לשמש קטר למשק ולהביא להקטנת שיעור האבטלה בטווח הקצר והבינוני.