שרגא ברוש: השיפור במצב המדיני "אינו תרופת פלא" ליצוא; קורא להוריד הריבית בסוף החודש ב-0.2%

ברוש טוען שהורדת הריבית תסייע לבלימת תיסוף השקל; לטענתו, המשך תיסוף השקל והחלשות הסחר העולמי - יביאו לאובדן יצוא של 1 - 1.5 מיליארד דולר בשנת 2005


00:00 ,13.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

ברוש טוען שהורדת הריבית תסייע לבלימת תיסוף השקל; לטענתו, המשך תיסוף השקל והחלשות הסחר העולמי - יביאו לאובדן יצוא של 1 - 1.5 מיליארד דולר בשנת 2005.
 

השיפור במצב המדיני "אינו תרופת פלא" ליצוא, הנאלץ להתמודד עם שער דולר הולך ומתדרדר ועם האטה בגידול היקף הסחר העולמי. כך טוען שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא.
 
ברוש קורא לנגיד בנק ישראל, הד"ר דוד קליין להוריד את הריבית בסוף החודש ב-0.2%. לדעתו, הפחתת הריבית תתרום להקטנת פערי הריביות בין ישראל לארה"ב ועשויה לסייע לבלימת פיחות השקל מול הדולר.
 
ברוש אומר כי היצואנים מודאגים מאוד מהיחלשותו הדרמטית של הדולר. להערכתו, אם לא נראה בקרוב התאוששות בשערו של הדולר ושל סל המטבעות, וימשך תיסוף השקל, בד בבד עם הירידה הצפויה בגידול בסחר העולמי, (מכ-10% השנה לכ-7% בשנה הבאה) - הרי שבשנת 2005, שיעור הגידול הדולרי ביצוא התעשייתי צפוי לרדת בכ-50%, משיעור גידול דולרי של 16% בשנת 2004, לשיעור גידול של 8%- 9% בלבד בשנת 2005. המשמעת היא, אומר ברוש, אובדן יצוא של כ-1 - 1.5 מיליארד דולר, ואובדן תוצר של כ-0.6% בשנה הבאה.
 
להערכת ברוש, ההאטה בקצב הגידול של היצוא התעשייתי צפוייה להמשיך גם בשנת 2006. ההאטה ביצוא מדאיגה במיוחד על רקע העובדה שהוא הגורם העיקרי שמניע את צמיחת המשק, אומר יו"ר מכון היצוא.
 
יצויין, כי שער החליפין של השקל מול הדולר הגיע לשפל שלא היה כמותו מזה יותר משנה. בנוסף לכך, על רקע ההתפתחויות במישור המדיני, שער השקל מתחזק גם מול סל המטבעות. שער השקל מול סל המטבעות תוסף ב-2% בחודשים האחרונים.
 
ברוש מזכיר כי שער הדולר הממוצע של השקל מול הדולר בשנת 2002 עמד על כ-4.73 ש"ח לדולר.
 
ברוש טוען כי בניגוד למדינות האיחוד האירופי, שסוחרות בעיקר בינן לבין עצמן, ולפיכך תיסוף שער האירו כמעט שאינו פוגע בריווחיות היצואנים שלהן, ואף גורם לרווח באמצעות הורדה בעלויות חומרי הגלם במונחי אירו, הרי שבישראל עיקר היצוא מתבצע בדולרים (כ-70% מהיצוא), ותיסוף שער המטבע פוגע קשות ביצואנים.
 
יו"ר מכון היצוא מציין כי הסטת יצוא לאירופה הינה מהלך קשה ומורכב. זאת על רקע העובדה שהכלכלה האירופאית נמצאת בקיפאון מזה מספר שנים וכן על רקע התחרות הקשה באירופה מצדן של המדינות שהצטרפו לאחרונה לשוק, בהן שכר העבודה נמוך ביותר.