שרגא ברוש: היצוא ממשיך להתאושש

מניתוח חודשי על מצב היצוא – עלייה ריאלית של כ- 4% ביצוא התעשייתי בחודשים אפריל – יולי 2005 – הסתכם בכ- 8.5 מיליארד דולר; ברוש טוען – היצוא יכול להיות "ביצת זהב" של המשק הישראלי כבר ב- 2006, אם הממשלה תראה בו יעד כלכלי עיקרי


00:00 ,30.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מניתוח חודשי על מצב היצוא – עלייה ריאלית של כ- 4% ביצוא התעשייתי בחודשים אפריל – יולי 2005 – הסתכם בכ- 8.5 מיליארד דולר; ברוש טוען – היצוא יכול להיות "ביצת זהב" של המשק הישראלי כבר ב- 2006, אם הממשלה תראה בו יעד כלכלי עיקרי.
 
היצוא ממשיך להתאושש - בחודשים אפריל – יולי השנה, גדל היצוא התעשייתי בכ- 4% ריאלית והסתכם בכ- 8.5 מיליארד דולר, זאת בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת ברבע הראשון של 2005. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בהסתמכו על ניתוח חודשי של מצב היצוא שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.
 
יצויין, כי ברבע הראשון של השנה חלה נסיגה של כ-1.5% ביצוא התעשייתי.
 
נשיא התאחדות התעשיינים סבור, כי הגידול ביצוא התעשייתי חל על רקע השיפור והאינדיקטורים החיוביים בכלכלת ארה"ב ואירופה. להערכתו של ברוש, גם בחודשים הקרובים צפוי המשך גידול ביצוא התעשייתי, אם כי בקצב איטי הרבה יותר לו היינו עדים בשנת 2004, (היצוא התעשייתי אשתקד גדל ב- 17.5%).
 
נשיא התאחדות התעשיינים טוען, כי היצוא יכול להיות "ביצת זהב" של המשק הישראלי כבר ב- 2006, אם הממשלה תראה בו יעד כלכלי עיקרי.
 
הוא קורא לממשלה לנקוט במספר צעדים שיאפשרו גידול ביצוא בשיעור של 15% כבר בשנה הבאה. המשמעות הינה תוספת יצוא שנתיים של כ- 2.1 מיליארד דולר ויצירתם של כ-30 אלף מקומות עבודה חדשים. בין הפעולות הנדרשות – הקמת קרן למימון הזמנות יצוא ליצואנים קטנים ובינוניים בהיקף של 375 מיליון שקל, שתפעל בשיתוף הבנקים ו/ או חברות ביטוח אשראי.
 
מניתוח היצוא על פי קבוצת ענפים מתברר, כי בחודשים אפריל – יולי 2005 נרשם גידול ריאלי של כ-6% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, (כימיקלים וזיקוק נפט (למעט תרופות), מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי), זאת לאחר נסיגה ריאלית של כ- 6% שנרשמה ברבע הראשון של 2005.
 
במקביל, עלייה ריאלית של כ- 5.5% נרשמה בתקופה זו ביצוא של קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, (מדובר בענפי הרכיבים האלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, כלי טייס ותרופות), זאת לאחר גידול ריאלי של כ- 1% שנרשם ברבע הראשון של השנה.
 
מהניתוח עולה, כי בחודשים אפריל – יולי 2005 התחדשה הצמיחה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, שהתבטאה בגידול ריאלי של כ- 3% ביצוא קבוצה זו, לאחר נסיגה של כ- 6% ברבע הראשון של השנה. (מדובר בענפי המזון ומשקאות, טקסטיל, הלבשה, עור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס).
 
מאידך, נמשכת הנסיגה ביצוא קבוצת הטכנולוגיה המעורבת מסורתית ובחודשים אפריל – יולי 2005 חלה נסיגה ריאלית של כ- 2% ביצוא הקבוצה, זאת בהמשך לנסיגה בקצב דומה ברבע הראשון של השנה. (מדובר בענפי הכרייה, חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת).
 
ברוש מציין, כי מניתוח היצוא התעשייתי ללא יהלומים לפי יעדים גיאוגרפיים עולה כי בחודשים אפריל – יולי 2005 נרשמה עלייה של 5.9% במונחים דולריים ביצוא למדינות האיחוד האירופי, זאת לאחר נסיגה של כ- 0.3% שנרשמה ברבע הראשון של 2005. בדומה עלייה של 3.5% נרשמה בתקופה זו ביצוא לארה"ב, זאת לאחר נסיגה של 3.9% שנרשמה ברבע בראשון של 2005.
 
כמו כן, עלייה של 1.1% במונחים דולריים נרשמה בתקופה זו ביצוא לארצות אסיה, זאת לאחר נסיגה חדה של 12.4% שנרשמה ברבע הראשון השנה.
 
מאידך, נסיגה של 2.6% במונחים דולריים נרשמה בחודשים אפריל – יולי 2005 ביצוא ליתר מדינות העולם, זאת בהמשך לנסיגה ריאלית של כ- 1.1% שחלה בתחילת 2005.