שרגא ברוש : בתקופה הקרובה צפוי גידול מתון ביצוא התעשייתי

מניתוח חודשי על מצב היצוא התעשייתי מתברר:ירידה של כ- 1% ביצוא התעשייתי בחודשים אפריל- יולי 2002; הסיבה לירידה- נסיגה של 5.5% ביצוא ההייטק ; שרגא ברוש- בתקופה הקרובה צפוי גידול מתון ביצוא התעשייתי


00:00 ,20.08.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
מניתוח חודשי על מצב היצוא התעשייתי מתברר:ירידה של כ- 1% ביצוא התעשייתי בחודשים אפריל- יולי 2002; הסיבה לירידה- נסיגה של 5.5% ביצוא ההייטק ; שרגא ברוש- בתקופה הקרובה צפוי גידול מתון ביצוא התעשייתי
 
בחודשים אפריל- יולי 2002 , חלה נסיגה ראלית של כ- 1% ביצוא התעשייתי ללא יהלומים, בהשוואה לרבע הראשון של השנה. זאת לאחר עלייה של 2.5% ברבע הראשון של 2002 וירידות רצופות במהלך שנת 2001. כך עולה מניתוח חודשי על מצב היצוא התעשייתי.
 
שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא שמסר על כך מציין כי עדיין רמת היצוא החודשית בשבעת החודשים הראשונים של השנה, נמוכה ראלית בכ- 5% בהשוואה לממוצע 2001. היצוא התעשייתי, ללא יהלומים בשבעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם ב- 10.3 מיליארד דולרים.
 
ברוש מדגיש כי הירידה ביצוא בחודשים אפריל - יולי 2002, לעומת הרבע הראשון, נובעת מירידה ראלית של כ- 5.5% ביצוא ענפי הטכנולוגיה העילית.
 
יו"ר מכון היצוא מעריך כי בתקופה הקרובה צפוי גידול מתון ביצוא התעשייתי, זאת בעיקר בשל התאוששות איטית של שוקי העולם.
 
ברוש מוסיף, כי מהניתוח החודשי על מצב היצוא על פי קבוצות מתברר כי ביצוא ענפי הטכנולוגיה העילית (רכיבים אלקטרוניים, מחשבים ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח וכלי הובלה), חלה כאמור ירידה ראלית של כ- % 5.5 בחודשים אפריל- יולי 2002, זאת לאחר עלייה של כ- % 7.5 ברבע הראשון , וירידות במהלך 2001. הנסיגה ביצוא הקבוצה מבטאת ירידה חדה של 25% ביצוא ענף כלי ההובלה, המאופיין בתנודתיות רבה, לצד ירידה של 9% ביצוא ענף רכיבים אלקטרוניים. מנגד, חל גידול נוסף של קרוב ל- 4% ביצוא ציוד תקשורת, בקרה ורפואי.
 
מנגד, ביצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית (כימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי), נרשם כאמור, בחודשים אפריל - יולי 2002 גידול ראלי של כ- 1.5%. זאת לאחר נסיגה של כ- 5% ברבע הראשון. הגידול ביצוא הקבוצה, נגזר מעליה של 0.5% ביצוא ענף הכימיה. מנגד, חלה נסיגה של 3.5% ביצוא ענף המכונות והציוד.
 
ברוש מציין, כי גם ביצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת- מסורתית (כרייה, חציבה, מינרלים, מוצרי גומי, ופלסטיק, מתכת) נרשם בחודשים אפריל-יולי 2002 גידול ראלי של 5% , זאת לאחר קיפאון ביצוא ברבע הראשון של השנה. הגידול משקף את צמיחת היצוא בענפי המתכת, הגומי והפלסטיק בשיעור של 7%. לעומת זאת, נרשמה נסיגה נוספת של 2% ביצוא ענף הכרייה ומוצרי בנייה.
 
יו"ר מכון היצוא מדגיש כי מהניתוח החודשי מתברר עוד כי ביצוא ענפי הטכנולוגיה המסורתית (מזון, משקאות, טקסטיל, הלבשה, עור, עץ ריהוט, נייר ודפוס), נרשם כאמור, גידול ראלי של כ- 5.5%בחודשים אפריל - יולי 2002. זאת לאחר נסיגה של כ- 11% ביצוא ברבע הראשון של השנה. הגידול ביצוא הקבוצה נגזר בעיקר מגידול של 14% ביצוא ענפי העץ, נייר ודפוס. לצד, גידול של 1% ביצוא הטקסטיל. בעוד נסיגה של 2% ביצוא נרשמה בענף המזון.
 
ברוש מציין כי במהלך המחצית הראשונה של 2002 חל שיפור ניכר בריווחיות היצוא, להערכתו, בתקופה זו ירד מדד עלות העבודה ליחידת תוצר בכ- 16% (עליה במדד פרושה ירידה ברווחיות ולהפך). זאת בעיקר הודות לפיחות המואץ בשער החליפין של השקל לעומת הדולר.
 
הנתונים על מצב היצוא מבוססים על ניתוח אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים