שרגא ברוש: ביטול הקרן לקידום השיווק יגרום להפסד יצוא של כ- 1 מיליארד ש"ח כבר השנה

ביטול הקרן לקידום השיווק לחו"ל יגרום להפסד יצוא של כ- 1 מיליארד ש"ח כבר השנה. כך מזהיר שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא בעקבות החלטת הממשלה אתמול לבטל את קרן השיווק


00:00 ,27.03.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
סקר מגלה: חברות קטנות שקבלו סיוע מהקרן הגדילו היצוא ב- 37% לשנה וב- 155% מצטבר ב- 3 שנים

ביטול הקרן לקידום השיווק לחו"ל יגרום להפסד יצוא של כ- 1 מיליארד ש"ח כבר השנה. כך מזהיר שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא בעקבות החלטת הממשלה אתמול לבטל את קרן השיווק.

יצויין כי היום (26.3) יתקיים בבית התעשייה בת"א כנס חירום של היצואנים נגד הפגיעה ביצוא. בכנס ישתתפו עודד טירה – נשיא התאחדות התעשיינים, עמי אראל – איגוד תעשיות האלקטרוניקה. ארז ויגודמן - יו"ר הוועדה לסחר חוץ בהתאחדות התעשיינים וכ- 100 יצואנים.

ברוש הסביר, כי ביטול הקרן יפגע קשות בפוטנציאל הגלום בגידול היצוא של החברות הקטנות והבינוניות, המייצאות כיום קרוב ל- 5 מיליארדי דולרים בשנה. דבר שיגרור את המשק פיטורי העובדים. ברוש גילה, כי מסקר שערך מכון היצוא בקרב חברות קטנות שקיבלו סיוע מקרן השיווק התברר, כי מפעלים שהתמידו להסתייע בקרן במשך 3 שנים – הגדילו את היקף היצוא שלהן ב 37% לשנה וב- 155% באופו מצטבר במשך
3 שנים. זאת לעומת גידול של 9% בייצוא של חברות קטנות שלא הסתיעו בקרן.

ברוש קרא לממשלה לחזור בה מהחלטה שגוייה זו ואף להגדיל את תקציב הקרן לקידום השיווק מכ- 25 מיליוני דולרים כיום לכ- 50 מיליוני דולרים, דבר שהיה מביא לגידול של כ- 2

מיליארד דולר ביצוא ולקליטתם של כ- 30 אלף עובדים חדשים באופן ישיר ובעוד כ- 60 אלף עובדים בצורה בלתי ישירה. כן היה מביא הדבר לצמיחה של כ- 0.8% תוצר.

יו"ר מכון היצוא גילה, כי רק 580 חברות מתוך כ- 1,200 שפנו, זכו לקבלת סיוע מקרן השיווק בשנה האחרונה, זאת בשעה שהממשלה הקצתה אשתקד כ- 1.8 מילארד ש"ח לעידוד מו"פ תעשייתי ו- 900 מיליון ש"ח לעידוד השקעות הון. נוצר מצב אבסורדי, אומר ברוש, לפיו חברות טכנולוגיה המעונינות להשקיע במערכי שיווק, לאחר שכבר קבלו סיוע בתחומי המו"פ, נתקלות בקשיים מרובים. מכאן, שגם במידה ושלבי הפיתוח הסתיימו בהצלחה, מכירותיהן עדין מוטלות בספק, זאת בשל ביטול קרן השיווק.

ברוש ציין, כי הקרן ממנפת פעילות שיווקית ביחס של 1 ל-3.3, דהיינו כל 100 מיליון ש"ח שהקרן מעניקה, מייצרים פעילות שיווקית לחו"ל בהיקף של כ- 330 מיליון ש"ח.

ברוש ציין, כי קרן השיווק אינה מסייעת אך ורק לפעילות שיווקית שגרתית אלא גם פועלת במישורים אחרים דוגמת איתור שותפים אסטרטגיים , הקמה והפעלת משרדים בחו"ל, כנסי סוכנים וסדנאות מקצועיות ועוד.