שרגא ברוש: ביטול הקרן לעידוד השיווק, יפגע קשות במאות יצואנים קטנים ובינוניים ובתעשיות עתירות ידע

ביטול הקרן לעידוד השיווק לחו"ל יפגע קשות במאות יצואנים קטנים ובינוניים, בחברות סטארט-אפ ובתעשיות עתירות ידע ומעמיד בסכנה את פירות ההשקעה של הממשלה במו"פ בהקף של כ – 300 מיליון דולרים לשנה. כך מתריע שרגא ברוש, יו"ר המכון הישראלי ליצוא ולשיתוף פעולה בין-לאו


00:00 ,23.03.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
ביטול הקרן לעידוד השיווק לחו"ל יפגע קשות במאות יצואנים קטנים ובינוניים, בחברות סטארט-אפ ובתעשיות עתירות ידע ומעמיד בסכנה את פירות ההשקעה של הממשלה במו"פ בהקף של כ – 300 מיליון דולרים לשנה. כך מתריע שרגא ברוש, יו"ר המכון הישראלי ליצוא ולשיתוף פעולה בין-לאומי, בעקבות כוונת האוצר לבטל את הקרן לעידוד השיווק. זאת דווקא בתקופה בה התייבשו כמעט כליל כל מקורות המימון לחברות קטנות ובינוניות ובעיקר לחברות הייטק.

ברוש טוען כי הופתע לגלות שתוכנית החירום הכלכלית, איננה כוללת כלל צעדים ישירים המכוונים ליצירת הצמיחה באמצעות היצוא. צעדים שיבטיחו גידול מחודש ומשמעותי ביצוא הישראלי והגדלת הצמיחה במשק ב – 1,2% תוצר.

יו"ר מכון היצוא מציין, כי אין בתוכנית האוצר סיוע בנטרול חסמים וכשלי שוק בתחום היצוא כמו סיוע במימון (על רקע צימצום בהיקף האשראי הבנקאי, חוסר מימון לפרויקטים ארוכי טווח, עליה בעלויות מימון ועצירה במימון התמיכה בחברות סטארט-אפ); סיוע בנטרול סיכונים בהשקעות בתשתיות השיווק ובפניה לשווקים חדשים; יצירת מצב של איזון במדיניות הממשלתית בין עידוד המו"פ ובין

השקעות בתחום השיווק; וצמצום החסרונות לקוטן, בעת פעילותם של יצואנים קטנים ובינוניים.

ברוש סבור, כי טיפול נכון בחברות אלו, כאמור ע"י נטרול החסמים וכשלי השוק ביצוא, היה מגדיל את היצוא של החברות הקטנות והבינוניות בכ- 1 מיליארד דולרים לשנה.

יו"ר מכון היצוא מדגיש כי רק כ- 400 יצואנים קטנים ובינוניים, קיבלו בשנת 2002 סיוע מקרן השיווק וזאת מתוך 1,200 בקשות שהוגשו, בעיקר בשל הסיבה שהמקורות דלים ולא מספיקים למילוי כל הבקשות.

מדובר בסה"כ בכ – 10% מכלל היצואנים הקטנים והבינוניים, שיצאו אשתקד בהיקף של כ- 600 מיליוני דולרים.

יצוין כי כל החברות הקטנות והבינוניות (כ – 6,300 במספר), הן פוטנציאל הצמיחה הגדול ביותר ביצוא, ומהוות כרבע מכלל היצוא התעשייתי ללא יהלומים – הללו יצאו אשתקד בהיקף כולל של כ –4.5 מיליארדי דולרים.

ברוש הדגיש כי קרן השיווק מעניינת בעיקר חברות סטארט-אפ וחברות עתירות ידע אחרות הנהנות מכ- 70% מהקרן.