שר תמ"ת חתם על הסכם עם שר התמ"ס של פנמה

במהלך הביקור נחתם הסכם לשת"פ כלכלי ומסחרי בין השר הנריקז לבין שר התמ"ת בן-אליעזר במטרה להגדיל את השת"פ הכלכלי בין המדינות והגברת הסחר


00:00 ,12.04.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

במהלך הביקור נחתם הסכם לשת"פ כלכלי ומסחרי בין השר הנריקז לבין שר התמ"ת בן-אליעזר במטרה להגדיל את השת"פ הכלכלי בין המדינות והגברת הסחר
 
שר התמ"ס של פנמה, מר רוברטו הנריקז (Roberto Henriquez) מבקר השבוע בישראל בביקור רשמי, אשר נערך בהמשך לביקור נשיא פנמה בישראל בתחילת חודש מרץ השנה. השר הנריקז מבקר בישראל יחד עם סגנו לנושאי סחר חוץ, המזכיר לענייני מדע וטכנולוגיה, מנהל הרשות לחדשנות, ומשלחת עסקית של כ-10 אנשי עסקים פנמנים מתחום התקשורת וה-IT.
 
במהלך ביקור בישראל, נפגש השר עם שר התמ"ת. השר והמשלחת צפויים עוד להיפגש במהלך הביקור עם גורמים בכירים נוספים בממשל הישראלי דוגמת המדען הראשי, וצפויים גם לבקר בחברות ישראליות ובפארקים טכנולוגיים, ביקור בבורסת היהלומים וסמינר עסקי בו תוצגנה הזדמנויות עסקיות עבור חברות ישראליות בפנמה.
 
בעת הביקור, השר הנריקז ומקבילו הישראלי, שר התמ"ת בנימין (פואד) בן-אליעזר, חתמו על הסכם לשיתוף פעולה כלכלי ומסחרי. מטרת ההסכם היא מציאת דרכים להגדלת שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות והגברת הסחר. במסגרת ההסכם, ישראל ופנמה מתחייבות לשתף פעולה באמצעות פעילויות כמו תערוכות ומשלחות בתחומים כגון ניהול מים, אנרגיה מתחדשת, חקלאות, בטחון מולדת, טלקום, ציוד רפואי ועוד.
 
בפגישה בין השרים ציין השר הפנמני כי בשנה האחרונה, מאז בחירתו של הנשיא מרטינלי לשלטון, חל שינוי לטובה במדיניות החוץ של פנמה כלפי ישראל, דבר המתבטא גם בהצבעותיה של פנמה באו"ם, התומכות בישראל. השר התייחס להסכם שנחתם בין הצדדים וציין כי חתימת ההסכם לשת"פ כלכלי בין המדינות היא צעד חשוב ביותר עבור פנמה. השר הביע תקווה שבהמשך לחתימה על ההסכם יחסי הסחר בין המדינות יוסיפו לצמוח בקצב גבוה וכי פנמה תשמש את ישראל כשער לסחר עם מדינות אמריקה הלטינית.
 
שר התמ"ס של פנמה גם הודיע על ביקורו הצפוי של שר החקלאות של פנמה בישראל בחודש מאי. מטרת ביקור זה היא איתור פתרונות מתאימים בתחומים של שרשרת הקירור, השקיה וניהול מים.
 
השר בן-אליעזר ציין כי הטכנולוגיות הישראליות בתחומים אלו הן מהמובילות בעולם וכי בישראל קיימות חברות רבות אשר יכולות לסייע בפתרון הבעיות הקיימות בפנמה ואף בפרויקטים של שדרוג תעלת פנמה, המתקיימים בימים אלו.
 
בועז הירש, סמנכ"ל סחר חוץ במשרד התמ"ת ציין כי "ביקורו של שר התמ"ס הפנמני יחד עם משלחת עסקית יהווה הזדמנות מצוינת להכרות מקרוב עם התעשייה הישראלית ויכולותיה ולהתרשם מההתקדמות הטכנולוגית של ישראל המבוססת על ההון האנושי בעל המגוון הייחודי שקיים במדינה. אנו מקווים כי בעקבות הביקור חברות ישראליות תוכלנה להשתלב בפרויקטים בפנמה, לרבות פרויקטים לשדרוג נמל פנמה ופרויקטים בתחום המים והחקלאות."
 
הסחר של פנמה עם ישראל עמד בשנת 2009 על סך של 23.7 מיליון דולר, כאשר היצוא הישראלי לפנמה עמד על 18.7 מיליון דולר (עלייה של כ-12% משנת 2008), והיבוא מפנמה עמד בשנת 2009 על סך 5.05 מיליון דולר (עלייה של 15.4% מאשתקד).
 
המוצרים המרכזיים המיוצאים מישראל לפנמה הן יהלומים (כ-30% מהיצוא), פלסטיק למוצריו (כ-7% מהיצוא), ציוד חשמלי (כ-30% מהיצוא), וכימיקלים (כ-6% מהיצוא). המוצרים המרכזיים המיובאים מפנמה לישראל הם פנינים (כ-56% מהיבוא), מוצרי תעשיות כימיות (כ-24% מהיבוא) וכלי רכב לסוגיו (כ-6% מהיבוא).