שר התמ"ת ישי חתם על הסכם פתיחת השוק הקזחסטני עבור היצואנים הישראלים

סגנית שר התמ"ס הקזחסטנית הגיעה לישראל לשם חתימה על ההסכם במסגרת תהליך ההצטרפות של קזחסטן לארגון הסחר העולמי. ישראל השיגה הפחתות מכסים יקרות על מוצרים בעלי חשיבות בתעשייה ובחקלאות


00:00 ,28.02.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

סגנית שר התמ"ס הקזחסטנית הגיעה לישראל לשם חתימה על ההסכם במסגרת תהליך ההצטרפות של קזחסטן לארגון הסחר העולמי. ישראל השיגה הפחתות מכסים יקרות על מוצרים בעלי חשיבות בתעשייה ובחקלאות
 
סגן רוה"מ ושר התמ"ת, אלי ישי חתם אתמול עם סגנית שר התמ"ס הקזחסטנית והשליחה המיוחדת של נשיא קזחסטאן לענייני ארגון הסחר העולמי, הגב' Zhanar Aizhanova, על הסכם לפתיחה והרחבה של השוק הקזחסטני עבור היצואנים הישראלים. הסכם זה נעשה במסגרת תהליך ההצטרפות של קזחסטן לארגון הסחר העולמי.
 
יוסי אקרמן, נציג מינהל סחר חוץ אשר, ניהל את המשא ומתן מסר כי ישראל השיגה הפחתות מכסים ניכרות על מוצרים בעלי חשיבות לייצוא הישראלי בתעשייה ובחקלאות. שיעורי מכס על מוצרים שונים יופחתו מרמות של 10%-15% לשיעורים של 0%-5%  דבר העשוי להביא לגידול היצוא הישראלי לשוק הקזחסטני. להערכת אקרמן, כניסת ההסכם לתוקף עשויה להביא לגידול של מעל 10% (בחישוב שנתי) של היצוא הישראלי לשוק הקזחסטני ולפתח הזדמנויות חדשות לתעשייה הישראלית.
 
סמנכ"ל סחר חוץ במשרד התמ"ת, בועז הירש, מסר כי הסכם הצפוי יוצר הזדמנויות נוספות לחברות ישראליות על ידי הסרת חסמים מכסיים והגברת כושר התחרותיות של החברות הישראליות המנסות לפעול בשוק הקזחסטני. השוק הקזחסטני לדברי הירש, הינו שוק בעל פוטנציאל רב, ואטרקטיבי במיוחד עבור חברות ישראליות עקב הפעולות הרבות של הממשלה הקזחסטנית לגיוון הפעילות התעשייתית בו, תוף שימת דגש על תעשיות עתירות ידע. בנוסף אמר הירש כי ההתפתחות המואצת של הכלכלה הקזחסטנית הינה גורם נוסף ביצירת הזדמנויות עסקיות לחברות ישראליות ומכאן חשיבות המו"מ אשר נוהל אשר מטרתו היתה לייצר גישה לשווקים רחבה וטובה יותר עבור חברות ישראליות.
 
ממונה מזרח אירופה במשרד התמ"ת, אהוד גונן, מסר כי היקף הסחר בין ישראל לקזחסטאן הגיע ל-70 מיליון דולר בשנת 2006, מהווה עלייה של כ-5% לעומת אשתקד. היצוא הישראלי לקזחסטאן עלה בשנת 2006 ב-33% לעומת 2005 והגיע לרמה של כ-64 מיליון דולר. עיקר היצוא מישראל לקזחסטאן הוא בענפי מכונות ומכשירים מכניים, ציוד חשמלי, מוצרי אלקטרוניקה ותקשורת, תעשיות כימיות, מוצרי מזון ומוצרי צמחים. עיקר היבוא מקזחסטאן לישראל הוא בענפי מתכות פשוטות ומוצרים מינרליים, מוצרי מזון, מוצרי עץ ומוצרי טקסטיל.