שר התמ"ת חתם על צו חדש לפיקוח על יצוא טובין שירותים וטכנולוגיה דו-שימושיים

הצו ישלים צווי פיקוח וציות למשטרים בינלאומיים על ידי הגברת האחריות הבינלאומית ביצוא טובין, טכנולוגיה ושירותים דו-שימושיים בתחום הנשק הקונבנציונלי. במהלך זה ישראל מתחייבת ליישם הפיקוח על רשימות טובין הנמצאים ב"הסדר ואסנאר"


00:00 ,03.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

הצו ישלים צווי פיקוח וציות למשטרים בינלאומיים על ידי הגברת האחריות הבינלאומית ביצוא טובין, טכנולוגיה ושירותים דו-שימושיים בתחום הנשק הקונבנציונלי. במהלך זה ישראל מתחייבת ליישם הפיקוח על רשימות טובין הנמצאים ב"הסדר ואסנאר"
 
סגן רוה"מ ושר התמ"ת אלי ישי, חתם על צו חדש לפיקוח על יצוא טובין שירותים וטכנולוגיה דו-שימושיים.
 
הצו ייכנס לתוקף ב-1.1.2007 וישלים צווי פיקוח נוספים שמטרתם ציות למשטרים בינלאומיים, ויש בו כדי   למצב את ישראל כמדינה המסייעת לשמירת השלום בעולם ויציבותו, על ידי הגברת האחריות הבינלאומית ביצוא טובין, טכנולוגיה ושירותים דו-שימושיים.
 
אוהד אורנשטיין, מנהל מינהל כימיה והסביבה, מסר כי "צו היבוא והיצוא (פיקוח על יצוא טובין, שירותים וטכנולוגיה דו שימושיים), התשס"ו-2006", ייכנס לתוקף ב-1.1.2007, ישלים צווי פיקוח וציות למשטרים בינלאומיים, שמטרתם לסייע לשמור על השלום בעולם ויציבותו, על ידי הגברת האחריות הבינלאומית ביצוא טובין, טכנולוגיה ושירותים דו-שימושיים בתחום הנשק הקונבנציונאלי.
 
עוד מציין אורנשטיין כי במהלך זה ישראל מתחייבת ליישם הפיקוח על רשימות טובין הנמצאים ב"הסדר ואסנאר", בו חברות כיום 40 מדינות בעולם, ומהותו פיקוח, בהסדר רב צדדי, של אמצעי לחימה קונבנציונאליים ופריטים וטכנולוגיה דו-שימושיים.הפיקוח על רשימות הנשק והציוד הביטחוני מוסדר כיום על ידי משרד הביטחון ואילו צו התמ"ת נועד להכניס לפיקוח טובין וידע המיועדים בדרך כלל לשוק האזרחי, אך יכולים לשמש גם למטרות צבאיות ביטחוניות.
 
משרדי התעשייה, המסחר והתעסוקה בשיתוף משרד החוץ ומשרד הביטחון, יישמו הפיקוח באמצעות רישום ורישוי יצואנים, בתחומי האלקטרוניקה לסוגיה, התוכנה, תקשורת, מערכות הנעה וניווט, חומרי מבנה ועוד - כל עוד המוצרים מוגדרים ברשימות הטכניות של ההסדר. עד כניסת הצו לתוקפו ייעשו על ידי המשרדים פעולות הדרכה והסברה, וביניהן הפצת הצו ודברי הסבר ליצואנים פוטנציאליים.
 
במהלך חודש נובמבר 2006 מתוכנן מפגש באמצעות ובסיוע המכון הישראלי ליצוא ולשיתוף פעולה בינלאומי והתאחדות התעשיינים, במפגשים מסוג אלה ישתף משרד התמ"ת את משרדי הממשלה הרלבנטיים.
 
בימים אלה הסתיים בוינה דיאלוג ראשון בין חברות הסדר ואסנאר לבין נציגי מדינת ישראל. בראש המשלחת הישראלית עמד נציג משרד החוץ והשתתפו לצדו נציגי משרד הביטחון ומשרד התעשייה והמסחר. המפגש התקיים במקביל למפגש הדו שנתי של מומחי ואסנאר ונדונו בו רשימות ההסדר והפיקוח עליהן על ידי החברות להסדר ובהמשך על ידי נציגי ישראל בהקשר להסדרי פיקוח הייצוא הביטחוני באמצעות משרד הביטחון, והסדרי הפיקוח של התמ"ת על פריטים דו שימושיים.