שר החקלאות: יצוא התבלינים יגיע השנה לשיא של 50 מיליון דולר

כיום מייצאת ישראל 30 סוגים שונים של צמחי תבלין בהיקף כולל של 7,000 טונות בשנה לאירופה, רוסיה וארה"ב. כ-20% מיצוא התבלינים נעשה בהובלה ימית


00:00 ,26.02.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

כיום מייצאת ישראל 30 סוגים שונים של צמחי תבלין בהיקף כולל של 7,000 טונות בשנה לאירופה, רוסיה וארה"ב. כ-20% מיצוא התבלינים נעשה בהובלה ימית
 
ענף צמחי התבלין הוא אחד המובילים בצמיחה מבין ענפי החקלאות ליצוא ויגיע השנה להיקף שיא של 50 מיליון דולר, כך אמר שר החקלאות, שלום שמחון, בביקור שערך במשתלת חישתיל באלון תבור, ליד עפולה. לדבריו, אם לפני עשור היה יצוא התבלינים זניח והגיע למאות טונות בלבד בשנה, כיום מייצאת ישראל 30 סוגים שונים של צמחי תבלין בהיקף כולל של 7,000 טונות בשנה לאירופה, רוסיה וארצות הברית. קצב הצמיחה הממוצע של הענף הוא 10% בשנה.
 
משתלת חישתיל באלון תבור היא משתלת הייצור הגדולה בישראל של שתילי תבלין ומייצרת ומייצאת למעלה 50 מיליון צמחי תבלין בשנה. בביקור במשתלה השתתפו ראשי משרד החקלאות, שלמה תירוש, מנכ"ל חברת אגרקסקו, החברה המובילה ביצוא חקלאי  ומנכ"ל חישתיל, יחזקאל דגן.
 
השר שמחון אמר שגידול התבלינים מפרנס מאות משפחות של חקלאים, בעיקר באזורי בקעת בית שאן, בקעת הירדן, הערבה והנגב הצפוני, שמתאימים לגידול התבלינים מבחינת תנאי האקלים. לענף יתרון בכך שהוא מצריך כמויות קטנות של מים וקרקע. הוא ציין שהצרכן בישראל נהנה אף הוא מפריחת יצוא התבלינים וברשתות השיווק ובשווקים ניתן למצוא מבחר גדול של צמחי תבלין טריים במחירים נוחים. 
 
מנכ"ל אגרקסקו, שלמה תירוש, מסר כי הודות להארכת חיי המדף של התבלינים, כ-20% מיצוא התבלינים של אגרקסקו נעשה בהובלה ימית, דבר שחוסך בעלויות ותורם להפחתת הזיהום הסביבתי של התובלה האווירית. הוא ציין שהמגדלים ואגרקסקו משקיעים מאמץ במציאת אמצעים טכנולוגיים שיהוו תחליף לידיים העובדות בענף עשבי התבלין. זאת בשל המחסור הקיים בעובדים תאילנדים שעלול להתגבר עם המשך צמיחת הענף.
 
מנכ"ל חישתיל, יחזקאל דגן, אמר לשר החקלאות שיש ביקוש הולך וגדל מצד הצרכנים בעולם לצמחי תבלין אורגנים, אולם היצור שלהם כרוך בהתגברות על בעיות יצור רבות.