שר האוצר פועל להגדלת ערבות המדינה לחברת אשרא ל-1 מיליארד דולר

השר בר-און פנה לוועדת כספים על מנת לאשר את הגדלת ערבות המדינה לחברה הישראלית לביטוח יצוא. מבקש בנוסף להאריך את תקופת הערבות בארבע שנים נוספות


00:00 ,13.08.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

השר בר-און פנה לוועדת כספים על מנת לאשר את הגדלת ערבות המדינה לחברה הישראלית לביטוח יצוא. מבקש בנוסף להאריך את תקופת הערבות בארבע שנים נוספות
 
שר האוצר, רוני בר-און, פנה לועדת הכספים של הכנסת לאישור הגדלת ערבות המדינה לחברת אשרא - החברה הישראלית לביטוח יצוא - ל-1 מיליארד דולר. הגדלת הערבות תאפשר למשרד האוצר להמשיך ולסייע לעסקאות ייצוא של חברות ישראליות באמצעות חברת אשרא.
 
בשנת 2004 העמידה המדינה לחברה ערבות ל-4 שנים בהיקף של 700 מיליון דולר לצורך הנפקת פוליסות ביטוח ליצואנים. כיום, עם ניצול מכסת הערבות כמעט במלואה, פנה שר האוצר, כאמור, לוועדת הכספים בבקשה להגדיל את ערבות המדינה לחברה לסכום של 1 מיליארד דולר ולהאריכה לתקופה של 4 שנים נוספות.
 
יצוין כי במסגרת ערבות זו, בוצעה בשנים האחרונות רפורמה נרחבת במתן ביטוח סיכונים ליצואנים, שבמסגרתה קיבל היצואן הישראלי יתרונות רבים המסייעים לו בתחרות מול יצואנים אחרים בעולם. אחד השינויים המרכזיים במסגרת הרפורמה היה שינוי נוסח כתב הערבות לחברה, שאיפשר למפקח על הבנקים להגדיר את האשראי הנערב ע"י החברה באופן זהה לזה הניתן לממשלת ישראל או הנערב על ידה. כתוצאה מכך, מתאפשרת הוזלת האשראי הבנקאי הניתן ליצואנים והרחבת היקפו וכן כניסת בנקים נוספים לפעילות בתחום.
 
בנוסף, במסגרת ניסיון להגביר את התחרותיות ואת היכולת של היצואן הישראלי להגיע לשווקים בעלי פוטנציאל מיוחד, נעשו בשנים האחרונות מספר צעדים ובהם חתימה על פרוטוקול פיננסי עם ממשלת וייטנאם והרחבת הפרוטוקול הפיננסי עם ממשלת סין ושיפורו. פרוטוקולים אלה הם הסכמים בין מדינת ישראל לממשלות סין וויטנאם בדבר קו אשראי מיוחד למימון מסחר והשקעות ישראליות בסין המשחררים את היצואנים הישראלים מקשיים בירוקרטים ומקשיי מימון ומקנים יתרון ליצוא הישראלי לעומת מדינות אחרות. הפרוטוקולים אף מאפשרים להגדיר מסגרות אשראי בין הבנקים המקומיים לבנקים בישראל ומאפשרים ביטוח של חברת אשרא להלוואות ארוכות טווח הניתנות ליבואנים במדינות הזרות ולמימון עסקאות היצוא הישראליות על ידי המערכת הבנקאית.
 
שר האוצר, רוני בר-און, אמר כי הגדלת ערבות המדינה, לצד צעדים נוספים שביצע משרד האוצר, הינה נדבך נוסף בסיוע הממשלה ליצואנים בהתמודדותם מול השינויים בשוק העולמי ולחיזוק הצמיחה במשק. הוא הוסיף כי משרד האוצר ימשיך לפעול לעידוד צמיחת המשק וליזום פעולות מעודדות צמיחה נוספות.