שר האוצר חנך את אתר משקף המכולות מכס חיפה

למערכת השיקוף החדשה יכולת להעניק שירות מהיר ואיכותי בבדיקת מטעני יבוא ויצוא ומסוגל לבדוק כשתי מכולות בו זמנית ובך הכל כ-20 מכולות בשעה. שר האוצר: הקמת המשקף הינה שילוב מנצח של מהלך כלכלי וביטחוני


00:00 ,28.01.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

למערכת השיקוף החדשה יכולת להעניק שירות מהיר ואיכותי בבדיקת מטעני יבוא ויצוא ומסוגל לבדוק כשתי מכולות בו זמנית ובך הכל כ-20 מכולות בשעה. שר האוצר: הקמת המשקף הינה שילוב מנצח של מהלך כלכלי וביטחוני
 
אתר משקף המכולות מכס חיפה נחנך היום בטקס חגיגי במעמד שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ, סגן שר האוצר הרב יצחק כהן, מנהל רשות המסים בישראל יהודה נסרדישי, ראש מינהל המכס דורון ארבלי, מנכ"ל חנ"י, מנכ"ל חברת נמל חיפה מנדי זלצמן, מנהל מכס חיפה, רוני בר-סיני ומכובדים נוספים.
 
בברכו את באי הטכס אמר שר האוצר כי הקמת המשקף הינה שילוב מנצח של מהלך כלכלי וביטחוני, בו מצד אחד המדינה משפרת דרמטית את היכולות שלה במניעת הברחות אמל"ח ומצד שני משפרת באופן משמעותי את השירות הניתן לציבור היבואנים והיצואנים, ובכך מספקת רוח גבית לכלכלה למסחר בישראל.
 
ד"ר שטייניץ הוסיף ואמר כי העלות של הקמת המשקף – כ-50 מיליון שקל – היא לא מבוטלת, הוא בטוח כי ההשקעה במשקף תשתלם בריבית דריבית וכי כלכלת ישראל תצא מרווחת.
 
שר האוצר ציין עוד בדבריו כי בימים אלה עמלים במשרדו, במסגרת ועדה שנקראת Doing Business, על דרכים "לייעול הבירוקרטיה בישראל", כדבריו, בתחום המסחר, התעשייה והתיירות וכי הוא מאמין ומקווה כי במהלך השנתיים הקרובות "נוכל ליצור סביבה עסקית יעילה וזריזה יותר עבור העסקים במדינת ישראל".
 
שר האוצר אף התייחס למשבר הכלכלי העולמי וציין כי ישראל יוצאת מהמשבר "קצת יותר מהר, קצת יותר חזק וקצת יותר טוב". לדבריו, "לישראל יש נקודת זינוק מצוינת לצמיחה ושגשוג אל עבר העתיד".
 
על מנת שלא לפגוע בתהליכי הצמיחה הדגיש השר שטייניץ כי יש לשמור כי הצמיחה במשק לא תלווה בהגדלת הפערים בין השכבות השונות בחברה וכן, כי יש לוודא כי עיכובים מסוגים שונים – כגון עיכובים בירוקרטיים או צווארי בקבוק בנמלי הים והאוויר – לא יפגעו בזרימת העסקים בין ישראל והעולם.
 
יהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים בישראל, ציין בדבריו בטקס החנוכה היום כי הוא זוכר היטב את היום בו נערך טקס הנחת אבן הפינה של המשקף וציין כי התוספת של המשקף בחיפה הינה תוספת בכיוון הנכון והוסיף כי אולי בקרוב יתווסף אף משקף דומה, אם כי קטן יותר, בנמל אילת.
 
דורון ארבלי, ראש מינהל המכס, ציין בדבריו כי קברניטי ארגון ה-OECD הבינו את חשיבות המכס והדגיש בפני שר האוצר כי גם בארץ ישנה הבנה לנושא מבחינת חשיבותו לכלכלה. ארבלי הוסיף כי הוא גאה מאוד בעובדים ובמנהלים שעסקו בפרויקט וציין כי "חובת ההוכחה של תפעול המשקף היא עלינו ואין לי ספק שנצדיק את האמון שניתן בנו ונעמוד ביעדים ובאתגרים שהציבו לנו".
 
רוני בר-סיני, מנהל מכס חיפה, החל את דבריו עם המשפט "שהחיינו וקיימנו והגיעו לזמן, אמן" וסיפר כי מאז כניסתו לתפקיד, לפני שש שנים, פרויקט הקמת המשקף ליווה אותו מדי יום ומדי שעה וכינה את יום חנוכת המשקף "חלום שהתגשם". בר סיני הדגיש כי הציוד במשקף הינו מהמתקדמים ביותר בעולם ומעמיד את המכס הישראלי בשורה אחת עם המכסים המודרניים ביותר בעולם וכי הדבר מאפשר למכס לתת מענה ברמה גבוהה לניסיון להברחת אמל"ח וסחורות לתחומי המדינה.
 
בר סיני ציין כי אם עד עתה המכס טיפל בכ-40 מכולות מדי יום, הפעלת המשקף תאפשר למכס להגביר את תפוקתו פי ארבע ולבדוק מעתה כ-160 מכולות מדי יום. בר-סיני ציין כי הדבר ישפר את השירות ליבואנים וליצואנים וציין כי הוא מקווה שהדבר יביא לשיפור הכלכלה בצפון. כמו כן, בר סיני ביקש להודות לרבים וטובים שסייעו בהוצאת הפרויקט לפועל.
 
ממינהל המכס נמסר כי למערכת השיקוף החדשה יתרונות רבים ביכולת המכס לתת שירות מהיר ואיכותי בבדיקת מטעני יבוא ויצוא. עם הפעלתו מאפשר המשקף לבדוק שתי מכולות בו זמנית ובסך הכל כ-20 מכולות בשעה. הבדיקה בשיקוף מספקת תמונה מדויקת של תכולת המכולה, כולל זיהוי של פריטים וחריגויות במטען ומשפרת מאוד את איכות הבדיקה תוך צמצום הנזק לתכולה כתוצאה מהבדיקה לאפס. עלות הקמת המשקף - 12.4 מיליון דולר - מומנה בחלקה מתקציב הסיוע האמריקאי ללוחמה בטרור (כ-8 מיליון דולר).
 
ממינהל המכס נמסר עוד כי למערכת מספר מטרות מבצעיות בהן מניעת החדרת אמל"ח, מניעת הברחות, וכן פיקוח על היצוא לארה"ב במסגרת מחויבות ישראל לפרויקט CSI.