שיתוף פעולה ישראלי – פלשתיני בין רשויות המכס

ראש מינהל המכס ברשות המסים, דורון ארבלי, ומנהל המכס הפלשתיני חאתם יוסף, פתחו בשבוע האחרון את הסמינר החמישי, לעובדי המכס הפלשתינאי (מהגדה המערבית) בנושאי מכס, במימון ה-USAID (זרוע סיוע החוץ של ממשלת ארה"ב)


00:00 ,08.03.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

יקיימו סמינר בנושא סיווג ותעריף המכס לעובדי המכס הפלשתיני ע"י מרצים מהמכס הישראלי
 
ראש מינהל המכס ברשות המסים, דורון ארבלי, ומנהל המכס הפלשתיני חאתם יוסף, פתחו בשבוע האחרון את הסמינר החמישי, לעובדי המכס הפלשתינאי (מהגדה המערבית) בנושאי מכס, במימון ה-USAID (זרוע סיוע החוץ של ממשלת ארה"ב). הסמינר נערך בירושלים בהשתתפות 30 עובדי מכס פלשתינים ובמרכזו נושא הסיווג ותעריף המכס.
 
הידע ביחס לכללים לפיהם נוהג המכס הישראלי חיוני למכס הפלשתיני לאור העובדה שישראל והרש"פ פועלות על בסיס הסכם פריז מ -1994 תחת מעטפת מכס אחת, המחייבת את שני הצדדים לנהוג עפ"י כללים אחידים בכל הנוגע למדיניות הסיווג ותעריף המכס.
 
מר ארבלי ציין כי רשות המסים מחויבת לסייע לפלשתינאים בכלל ולמכס הפלשתינאי בפרט על מנת לבנות יכולות שיאפשרו להם לתפקד כרשות מכס מודרנית ומתקדמת. לדבריו, נקודות הממשק והחיבור בין הרשות הפלשתינאית למדינת ישראל הן רבות וחשובות מאוד לכלכלת שני העמים ורק שיתוף פעולה אמיתי ופורה בין המכסים יכול לסייע באמת לציבור היבואנים והיצואנים אותם אנו משרתים ובכך למנף את שתי הכלכלות.
 
בבסיס היוזמה לארגון הסמינר הרצון המשותף של שלושת הצדדים: ממשלת ארה"ב המעוניינת לעודד כל שיתוף פעולה בונה בין הצדדים, המכס הפלשתינאי המבקש לחזק את הכלים והידע שבידיו על מנת לשפר את יכולותיו כרשות מכס לכל דבר ומינהל המכס ברשות המסים בישראל המעוניין להביא באמצעות הדרכות מסוג זה למכנה משותף רחב ככל האפשר בין המכסים של שני הצדדים ובכך לאפשר את התיאום הנדרש במסגרת מעטפת מכס אחידה.
 
לדברי מר יוסף, הסמינר מסייע לבנות יכולות מקצועיות אצל עובדי מכס רש"פ, זאת לפי החזון של הרש"פ לייעל את תהליכי המכס תוך אימוץ סטנדרטים בינלאומיים. לדבריו, שיפור היכולות והמקצועיות של אנשי מכס רש"פ יסייע במתן טיפול הוגן לבעלי עסקים פלשתינאים, יגדיל את הכנסות הרש"פ ויקדם את הצמיחה הכלכלית במסגרת שיתוף הפעולה בין רשות המסים בישראל לבין הרש"פ, לצורך בניית ממשק אחד שיפשט את הסחר.
 
מר קלי סיבולד, מנהל פרויקט פישוט הסחר הממומן ע"י ה-USAID, מסר כי ה-USAID, שמח להעניק תמיכה שוטפת להכשרת פקידי מכס פלשתינאים ע"י עמיתיהם הישראלים. הדרכות אלו נועדו, לא רק לפתח את המיומנויות ההכרחיות של פקידי המכס ברש"פ כי אם להדק את היחסים בין שתי רשויות המכס, תוך בניית אימון הדדי ויחסי עבודה יעילים.