שטרום: נאשר מיזוג של יצואנים גדולים אם התועלת תעלה על הפגיעה בשוק המקומי

נאשר מיזוגים בין יצואנים גדולים שישרתו את כושר התחרות שלהם בחו"ל, גם אם המיזוג יפגע בתחרות במשק הישראלי - כך אמר אתמול הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, בכנס של התאחדות התעשיינים


00:00 ,17.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

רמז כי יהיה מוכן לשנות את חוק ההגבלים העסקיים ולהתאימו לנהוג בחו"ל

נאשר מיזוגים בין יצואנים גדולים שישרתו את כושר התחרות שלהם בחו"ל, גם אם המיזוג יפגע בתחרות במשק הישראלי - כך אמר אתמול הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, בכנס של התאחדות התעשיינים. לדבריו, הציע לנציג התאחדות התעשיינים, עו"ד אלדד כורש, לגבש עמו את הקריטריונים לאישור המיזוגים המיוחדים.

שטרום רמז כי יהיה מוכן לשנות את חוק ההגבלים העסקיים ולהתאימו לנהוג בחו"ל, ואף להתחיל במתן מיידי של האישורים אם החברות המתמזגות יוכיחו את יעילות המיזוג. "יעילות אינה הורדת תקורות אלא הגברת תפוקה ויכולת ייצור, או ייצור מוצרים באיכות שלא ידענו בעבר", הבהיר.

את הצעד הזה נימק שטרום בכך, ש"אנחנו צריכים להיות חלק מהעולם". לדבריו, באירופה, בארצות הברית ובקנדה נהוגה גישה מאזנת. שם, אם המיזוג יוצר תועלת בתחרות בחו"ל ופגיעה בצרכן המקומי, מאשרים את המיזוג. ההנחה היא שאם התועלת במיזוג רבה במיוחד, המשק ירוויח. עם זאת הבהיר שטרום כי אין בכוונתו לאשר מיזוג שייצור מונופול או שיצמצם את מספר המתחרים במשק לשניים.

הממונה לשעבר על ההגבלים העסקיים, יורם טורבוביץ, אמר כי יש לאפשר למתחרים מקומיים להתאחד כדי לייצא יחד לחו"ל, אבל צריך ליצור מנגנונים שיבטיחו כי הדיונים המשותפים על היצוא לא יובילו ליצירת קרטל בפעילותם בישראל. טורבוביץ צפוי לכהן כחבר בוועדה שהקים שר התמ"ת לבחינת שינויים בחוק ההגבלים העסקיים. לדבריו, הוועדה תדון גם בשינוי הפיקוח על המיזוגים, שמתבצע כיום בוועדה אשר אינה שומעת את הצדדים אלא רק מקבלת עדכון מרשות ההגבלים. עוד אמר, כי הוועדה לשינוי החוק תבחן איך להתייחס למתחרים בישראל, דוגמת מי עדן והחברה המרכזית ליצור משקאות קלים, המשתפות פעולה בחו"ל, בעיקר באירופה.

המשנה למנכ"ל אסם וממלא מקום יו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, גזי קפלן, מתח ביקורת על החלטות שטרום בעניין יחסי רשתות וספקים. קפלן האשים את שטרום באישור קרטל אנכי ברשתות, כשהעניק לדבריו יתרון למותג הפרטי שלהן. הוא הוסיף כי ההיתר שנתן שטרום לרשתות לייצר ולשווק את המותג הפרטי שלהן ללא מגבלה על שטח המדף שיקצו לו - תפגע בצרכן מכיוון שתוביל לעליית מחירים.

קפלן גם הטיל ספק בדבר זכותו של שטרום להתערב במערכת היחסים בין רשתות לספקים במשק תחרותי כמו המשק הישראלי. בעניין החלטת שטרום להוציא את סידור המדפים מהחברות הגדולות לרשתות בנימוק של שמירה על חברות קטנות, אמר כי תפקיד הרגולטור אינו לקבוע אם חברות קטנות או גדולות ישלטו בשוק, אלא לפעול לטובת הצרכן.