שוק סכיני הגילוח, פסטה, קוקה קולה ומיונית

מהנתונים שהתקבלו מה- OECDמהסבב השני בעקבות עידכוני הנתונים עולה כי הפער במחירי סכיני הגילוח בין ישראל לממוצע מדינות ה- OECDהצטמצם ביחס לפער שחושב על בסיס נתוני הסבב הראשון ובמקרים מסויימים נמצא כי ישראל אף זולה יותר


00:00 ,28.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מהנתונים שהתקבלו מה- OECDמהסבב השני בעקבות עידכוני הנתונים עולה כי הפער במחירי סכיני הגילוח בין ישראל לממוצע מדינות ה- OECDהצטמצם ביחס לפער שחושב על בסיס נתוני הסבב הראשון ובמקרים מסויימים נמצא כי ישראל אף זולה יותר

לפני כחודשים הגיש המנהל לתכנון מחקר וכלכלה למנכ"ל המשרד ד"וח שבחן את פער המחירים בין ישראל לבין המחיר הממוצע של מדינות ה-OECDבארבעת השווקים הבאים: שוק סכיני הגילוח, הפסטות, הקוקה קולה והמיונית.

מהנתונים והתחשיב שהועבר אלינו מארגון ה-OECDבאמצעות הלמ"ס עלה לכאורה כי בשוק סכיני הגילוח והפסטות עמד פער המחירים בין ישראל לבין ממוצע מדינות ה-OECDעל לפחות פי-2, ולפחות ב-75% ממדינות ה-OECDהיו המחירים נמוכים בהשוואה לישראל.לעומת זאת בקוקה קולה לא נמצא פער, בעוד שבמיונז המחירים בישראל נמצאו נמוכים ביחס לממוצע ב-OECD.

יצוין כי הנתונים על פיהם ביסס המשרד את ממצאיו לגבי ארבעת השווקים לעיל לקוחים מהסבב הראשון של איסוף הנתונים לפרויקט 2005 והם מתייחסים לנתונים מהשנים 2003 ו-2004 מתוקנים לנקודת זמן.

בעקבות הממצאים הללו פנה המשרד אל חברת שסטוביץ וחברת אוסם מתוקף היותם ספקים דומיננטיים בשווקי סכיני גילוח ופסטות בהתאמה, לקבל הבהרות והסברים לגודל הפער. החברות הללו העבירו הבהרות ונתונים אשר הצביעו על כך שהמחיר הממוצע של כל אחד מהמוצריםבמדינות שנסקרו על ידם דומה לזה בישראל.

בהתאם לממצאים הללו פנה המשרד באמצעות הלמ"ס לארגון ה- OECDלבחון מחדש את נתוניו ואת התחשיב שהועבר אלינו בתום הסבב הראשון של סכום הנתונים.

ה-OECDהעביר לאחרונה נתונים ראשוניים מן הסבב השני של עדכוני נתונים וממנו עולה כדלקמן: הפער במחירי סכיני הגילוח (ג'ילט מאך 3: 4או-5 סכינים)בין ישראל לממוצע מדינות ה-OECDהצטמצם ביחס לפער שחושב על בסיס נתוני הסבב הראשון, ובמקרים מסוימים נמצא כי ישראל אף זולה יותר. מכאן שעל פי הסבב השני עולה כי סכיני גילוח מתוצרת ג'ילט בישראל, ככל הנראה אינם יקרים יותר בהשוואה לחלק מהמדינות, ואף יתכן כי בחלק מהמקרים הם זולים יותר. לגבי שאר המוצרים שהושוו עדיין אין נתונים מעודכנים אך בהחלט יתכנו שינויים גם במוצרים אלה.

יודגש שהממצאים בעקבות הסבב השני אינם סופיים הואיל וצפויים עוד כשני סבבי עדכונים בשנה הקרובה.

בשלב זה ועד שיתקבלו הנתונים הסופים מארגון ה-OECD, המנהל לתכנון מחקר וכלכלה בשיתוף הלמ"ס ממשיכים לבחון שיטותנוספות של איסוף נתונים ושימוש במתודולוגיות נוספות למעקב אחר המחירים באופן מסודר ועל פני זמן הן בתוך ישראל והן בהשוואה בינלאומית.