שוסטק לשר הפנים: "יש לדחות על הסף את בקשתם של 70 הרשויות המקומיות להעלאת תעריפי הארנונה"

"כל העלאה בארנונה, אפילו בשבר של אחוז, וכל "שינוי סיווג" או "שינויים שונים" יפגעו במגזר העסקי ובמשק כולו"


00:00 ,22.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
"כל העלאה בארנונה, אפילו בשבר של אחוז, וכל "שינוי סיווג" או "שינויים שונים" יפגעו במגזר העסקי ובמשק כולו"

מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, יוסי שוסטק, פנה הבוקר לשר הפנים בדרישה לדחות על הסף את בקשתם של קרוב ל-70 רשויות מקומיות להעלאת תעריפי הארנונה, רטרואקטיבית לתחילת שנת 2004. בפנייתו ציין שוסטק כי למרות ההתאוששות היחסית במצב המשק, עשרות אלפי עסקים מצויים עדיין במצוקה כלכלית קשה וכי נטל הארנונה הנוכחי, גם ללא העלאה כלשהי, מהווה כיום מרכיב כבד ביותר בעלויות העסקיות, כך שכל העלאה עלולה לערער את יציבותם של עסקים אלה.

שוסטק הוסף כי "בשנים האחרונות אנו עדים ל"שיטה" לפיה רשויות מקומיות לא מעטות עוקפות את ההחלטות המתקבלות בראשית השנה בנושא מדיניות הארנונה ומבקשות העלאות חריגות. אישור העלאה חריגה עושה פלסתר מהמדיניות הנקבעת והופך, גם את החלטות ועדת הכספים של הכנסת בעניין זה לאות מתה".

שוסטק מציין עוד כי מנגנון הגביה הלקוי של הרשויות המקומיות מנציח מצב מעוות בו ציבור המקפיד לשלם מסים נושא בנטל תשלומי הארנונה הגבוהים, בעוד הרשויות אינן עושות די כדי לגבות את חובות הארנונה ממי שאינו משלמם. מנתוני הרשויות המקומיות עולה כי הפיגור המצטבר בגביית הארנונה מגיע לכ- 8.5 מיליארד ש"ח וכי שיעורי הגבייה של ארנונה על ידי הרשויות המקומיות לא השתנו במהלך השנים 1996-2001. שיעורים אלה הם עומדים בכל אחת משנים אלה על 56-58 אחוזים בלבד.

"הממשלה מובילה עתה מדיניות להפחתת המסים הישירים והעקיפים. מדיניות זו כבר הוכיחה עצמה בחידוש הליך הצמיחה. העלאת הארנונה, גם אם אינה כלל ארצית, לא רק שעומדת בסתירה למדיניות זו אלא אף פוגעת בה", אמר.

שוסטק מציין כי רשויות מקומיות רבות מתנהלות בחוסר יעילות משווע, תוך כדי ניהול בזבזני ותוך חריגה מכללי מנהל תקין. "חלקם אף מנצלות לרעה אישורים הניתנים להן ל"שינויים" בסיווגים או באזורים. עיריית תל אביב, כדוגמא, קבלה לפני כשנתיים היתר לשנות "סיווגים" של מבנים ועובדה זו הביאה כבר להעלאה של עשרות אחוזים בארנונות באותם מבנים".