שוסטק למנכ"ל משרד הבריאות: "המצב בתחנת ההסגר למזון מיובא הינו קטסטרופלי"

שוסטק: "עיכובים אלה גורמים נזקים כלכליים חמורים ביותר הנאמדים בכ– 300 אלף דולר ליום (אובדן שווקים, תביעות על אי עמידה באספקה ועוד), בעיקר ליבואני המזון, אך גם לכל מי שעוסק בתחום"


00:00 ,02.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
"סחורות מזון רגילות מעוכבות כ-5 ימים כשבמקור מוצרים אלו היו אמורים להשתחרר בו ביום"; עיכוב הסחורות גורם לנזק של כ- 300 אלף דולר ליום ; משרד הבריאות בתגובה: לנוכח הוראת השעה מודע משרד הבריאות לקשיים הנגרמים ליבואנים, ומשרד הבריאות עושה הכל כדי לצמצם נזקים אלה

"למרות הבטחותיכם לפתור את בעיית עיכוב המזון המיובא, המצב בתחנת ההסגר בנמלי ישראל ובעיקר בנמל אשדוד הולך ומחמיר. פעולות הבדיקה לשחרור מזון רגיל (שאינו רגיש, לדוגמה: קמח, סוכר, קטניות, שמן ועוד) היא איטית ביותר והטיפול בשחרור מזון אורך 4-5 ימים בעוד שהטובין אמורים להיות משוחררים בו ביום. איכותו של המזון פשוט נפגמת". כך מתריע היום יוסי שוסטק, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, בפניה דחופה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' אבי ישראלי.

שוסטק ציין כי האיגוד פנה לפרופ' ישראלי כבר במהלך נובמבר 2003, כשהמנכ"ל אישר אז כי קיימים עיכובים וכי המשרד בוחן דרכים לשיפור המצב. "מאז לא קרה דבר, והמצב החמיר שבעתיים. בראשית החודש נכנס לתוקף נוהל יבוא מזון רגיל המטיל אחריות כבדה על היבואן והיה אמור להקל את הליך היבוא ושחרור המזון הרגיל . בפועל 'צוואר הבקבוק' רק החמיר".

שוסטק ציין בפנייתו כי כתוצאה מהעיכובים הקיימים, ממתינות היום בנמלי הארץ ובעיקר בנמל אשדוד מאות מכולות לבדיקה. "עיכובים אלה גורמים נזקים כלכליים חמורים ביותר הנאמדים בכ – 300 אלף דולר ליום (אובדן שווקים, תביעות על אי עמידה באספקה ועוד), בעיקר ליבואני המזון, אך גם לכל מי שעוסק בתחום".

שוסטק דורש מהמנכ"ל התערבות מיידית תוך תגבור כוח האדם שיצמצם את הנזקים שכבר נגרמו ליבואנים.


ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי בעקבות פרשת "רמדיה" והמחיר הטרגי שגבתה, אין למשרד כל כוונה להתפשר על איכות הבדיקות שנעשות לתחליפי מזון לתינוקות. לנוכח הוראת השעה מודע משרד הבריאות לקשיים הנגרמים ליבואנים, ומשרד הבריאות עושה הכל כדי לצמצם נזקים אלה.

בשל כך פנה משרד הבריאות למשרד האוצר מספר פעמים במהלך החודשים האחרונים, בדרישה להגדלת הפיקוח על המזון והוספת פקחים, אולם משרד האוצר השיב בשלילה לבקשה זו, על אף שהובהר למשרד האוצר מספר פעמים על המצוקה הרבה בשחרור סחורות מהנמלים.