שגריר קוריאה בישראל: ניתן להכפיל ואף לשלש את הסחר בין שתי המדינות

שגרירה החדש של קוריאה בישראל:"אנו מעוניינים לרכוש טכנולוגיות מתקדמות מישראל, במיוחד בתחומי הטכנולוגיה העילית וביוטכנולוגיה שישראל מצטיינת בהם". בשנת 2005 עמד היקף הסחר בין המדינות על 1.3 מיליארד דולר


00:00 ,04.07.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

שגרירה החדש של קוריאה בישראל:"אנו מעוניינים לרכוש טכנולוגיות מתקדמות מישראל, במיוחד בתחומי הטכנולוגיה העילית וביוטכנולוגיה שישראל מצטיינת בהם". בשנת 2005 עמד היקף הסחר בין המדינות על 1.3 מיליארד דולר
 
"היקף הסחר ההדדי בין קוריאה וישראל גדל בצורה משמעותית בעשור האחרון, אך הפוטנציאל עדיין רחוק ממיצוי. ניתן להכפיל ואף לשלש את הסחר בין שתי המדינות, העומד כיום על 1.3 מיליארד דולר". כך אמר שגרירה החדש של קוריאה בישראל, שין קאק-סו, במפגש עם חברי הנהלת לשכת המסחר ישראל-אסיה, בראשות נשיא הלשכה, אמיר חייק.
 
המפגש, שהתקיים בחסות בנק לאומי, נועד לקידום הסחר ההדדי וההשקעות בין שתי המדינות והגברת שיתוף הפעולה העסקיוהכלכלי ביניהן.
 
שגריר קוריאה הדגיש במפגש כי שיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות הוא בעל פוטנציאל רב משום שמדובר בשתי כלכלות משלימות. ישראל מצטיינת בפיתוח מדעי וטכנולוגי, בעיקר בתחומי הטכנולוגיה העילית, ואילו קוריאה חזקה בייצור ובשיווק. הפוטנציאל מתייחס גם לשילוב מאמצים של שתי המדינות  לייצוא משותף לארצות שלישיות. "אנו מעוניינים לרכוש טכנולוגיות מתקדמות מישראל, במיוחד בתחומי הטכנולוגיה העילית וביוטכנולוגיה שישראל מצטיינת בהם", אמר השגריר.
 
שגריר קוריאה מסר כי בכוונתו לשים דגש על טיפוח יחסי הסחר בין ארצו לישראל ואחד האמצעים לכך הוא האצת חילופי משלחות כלכליות והגדלת מספר הביקורים של אנשי עסקים משתי המדינות. לדבריו, אנשי עסקים קוריאנים אינם מעודכנים דיים בנעשה בישראל ואילו אנשי עסקים ישראליים אינם מודעים מספיק ליתרונות הכלכליים של קוריאה ולהזדמנויות הכלכליות שהיא מציעה. השגריר סיפר, כי נפגש עם שר התמ"ת, אלי ישי, וסוכם כי שתי הממשלות יפעלו לקדם ביקורי בכירים. לדבריו, שר התקשורת של קוריאה מעוניין להשתתף בתערוכת טלקום בנובמבר ואף מסר על קיום סמינר במהלך הכנס, שיציג את ההזדמנויות שמציעה קוריאה בתחום הטלקומוניקציה.
 
עוד אמר השגריר כי אחד החסמים המרכזיים בשדרוג יחסי הסחר בין שתי המדינות הוא היעדרו של קו תעופה ישיר ביניהן. לדבריו, קו תעופה ישיר יצמצם את משך הנסיעה מיומיים לעשר שעות בלבד והודיע כי הוא פועל לשכנע את המוביל הלאומי בארצו לפתוח מחדש את קו התעופה.
 
השגריר החדש של קוריאה ציין כי אחת הבעיות המעיקות על המשק בארצו הוא פיתוח נמוך יחסית של סקטור העסקים הקטנים והבינוניים. הדבר נובע מכך שכלכלת קוריאה נשענת במידה רבה על תאגידי ענק. "יש לנו עניין בפיתוח עסקים קטנים ובינוניים ותעשייה זעירה והדבר פותח אפשרויות רבות לשיתוף פעולה עם ישראל. הזדמנות נוספת להשקעות בקוריאה נובעת מתהליך הביזור שהיא עוברת, שמעניק סמכויות כלכליות למחוזות במדינה. הרשויות המקומיות כיום עסוקות בפיתוח פארקים תעשייתיים מקומיים ויש לישראל מה לתרום בנושא זה".
 
בתשובה לשאלת נשיא לשכת המסחר ישראל-אסיה, בדבר האפשרות  לכינון הסכם סחר חופשי בין שתי המדינות השיב השגריר כי ארצו עסוקה בימים אלה בגיבוש הסכם הסחר החופשי עם ארה"ב והדבר עשוי להימשך עוד מספר חודשים. רק לאחר שהסכם זה יאושר היא תתפנה לפתוח במו"מ על כינון הסכם סחר חופשי בינה לבין ישראל.
 
עוד ציין השגריר כי ארצו פעולת להידוק קשרי התיירות בין שתי המדינות. לדבריו כ-30 אלף תיירים הגיעו לישראל בשנה שעברה מקוריאה והצפי הוא שמספר זה יגדל ל-40-50 אלף בשנה הנוכחית. המדובר בעיקר בתיירות צליינית נוצרית.
 
בפגישה שנערכה בין הנהלת ממשרד החוץ וחברי לשכת המסחר ישראל אסיה נמסר כי יחסי הסחר בין קוריאה לישראל  מתחממים והולכים. הדבר בא לידי ביטוי, בין השאר, בביקורים תכופים של שרים קוריאניים בישראל וביקורים של שרים ישראלים בקוריאה. בין שתי המדינות נחתם הסכם תיירות ולראשונה ניכר שקוריאה מוכנה לשקול רכש צבאי מישראל. עד היום העניקה קוריאה עדיפות מוחלטת לרכש צבאי מארה"ב ואילו כיום ישראל מתמודדת כשווה מול שווים מול מתחרים אמריקניים, דוגמת בואינג.
 
מסיכום נתוני הסחר ישראל- קוריאה עולה כי בשנת 2005 עמד היקף הסחר בין המדינות על 1.3 מיליארד דולר. הייצוא מישראל עמד על 433 מיליון דולר והייבוא על 868 מיליון דולר. ענפי היצוא העיקריים בתקופה זו היו מכונות ומכשירי אלקטרוניקה, מכשירים אופטיים, ציוד רפואי ומוצרים כימיים. היבוא לארץ בשנת 2005 רשם ירידה של 2.2% ל- 868 מיליון דולר, כאשר ענפי היבוא העיקרים היו מכונות וציוד אלקטרוני, כלי רכב ומוצרים פלסטיים.
 
ברבעון הראשון של 2006 עמד היקף הסחר בין ישראל וקוריאה על 295 מיליון דולר. הייצוא הישראלי לקוריאה הסתכם ב- 107 מיליון דולר, עלייה משמעותית של 22% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עיקר הייצוא הישראלי לקוריאה הינו בתעשיית ההייטק והתקשורת (למעלה מ 50% מהיצוא), ו-22% מהייצוא הינו בתחום הציוד הרפואי. כמו כן, מייצאת התעשייה הישראלית לקוריאה מוצרי מתכות ומוצרים של התעשיות הכימיות. לעומתם, נתוני הייבוא הציגו ירידה של 17.6% מ-227 מיליון דולר ל-187 מיליון דולר. ישראל מייבאות בעיקר מכונות ומכשירים (43%מהייבוא) וכלי רכב (33% מהיקף היבוא לארץ).