שבחים לישראל בדו"ח ארגון הסחר העולמי

ישראל זכתה לשבחים בארגון הסחר העולמי אודות מדיניותה הכלכלית והמסחרית. הארגון ממליץ לממשלת ישראל להמשיך בכיוון בו החלה ולהמשיך יישום הרפורמה המבנית וצעדי הפרטה והייעול כלכלי


00:00 ,07.02.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

ישראל זכתה לשבחים בארגון הסחר העולמי אודות מדיניותה הכלכלית והמסחרית. הארגון ממליץ לממשלת ישראל להמשיך בכיוון בו החלה ולהמשיך יישום הרפורמה המבנית וצעדי הפרטה והייעול כלכלי
 
בשבוע החולף נערך בארגון הסחר העולמי (WTO) בג'נבה דיון מקיף על מדיניותה הכלכלית והמסחרית של ישראל. בדיון, הנערך אחת לארבע שנים, השתתפו נציגים בכירים של המדינות החברות ב-WTO, בהן ארה"ב, מדינות האיחוד האירופי, קנדה, יפן, קוריאה, טורקיה, ברזיל. משלחת של פקידי ממשלה בכירים בראשות עודי שינטל המשנה למנכ"ל משרד התמ"ת, נציגי משרדי האוצר, מכס, חקלאות, משפטים ותמ"ת ייצגה את ישראל בדיון.
 
עוד יצוין כי הדיון התקיים על בסיס דו"ח מפורט שפרסם ארגון הסחר העולמי על כלכלת ישראל וכן מסמך עמדה שהגישה ממשלת ישראל קודם לדיון.
 
עודי שינטל, המשנה למנכ"ל משרד התמ"ת, מסר כי דו"ח ארגון הסחר העולמי מציין באופן חיובי את מדיניותה וצעדיה של ממשלת ישראל בשנים האחרונות בנושא ההפרטה, שמירה על מסגרת תקציבית, רפורמה בתחום המטבע, הגברת הליברליזציה בתחום סחר החוץ, הורדת מכסים, הגברת השקיפות וכן הרפורמה בתחום הסחר בשירותים ובייחוד בשירותי תקשורת ושירותים פיננסים.
 
עוד מציין שינטל כי לציון מיוחד זכתה ישראל על צעדיה להסרת מגבלות על סחר בינ"ל ובייחוד מול מדינות שאינן מקיימות קשרים מדיניים עם ישראל. צעדי רפורמה אלו של ישראל וההכרה העולמית להן זכו מצד ארגון הסחר העולמי והמדינות החברות צפויה להגביר את הלחץ על אותן מדינות, בהן סעודיה, מלזיה פקיסטן ואחרות, על מנת שתסרנה גם הן את המגבלות על סחר עם ישראל.
 
שינטל מוסיף כי יחד עם זאת הושמעו גם דברי ביקורת שכוונו בייחוד כנגד רמות מכס גבוהות יחסית בתחום הסחר בתוצרת חקלאית ומזון, גבייה מפלה בין יבואנים.
 
ליצואנים בתחום דמי הרציף אשר אינה מתבססת על קריטריונים כלכליים-ענייניים, וכן כנגד שיטת חישוב מכס בפועל השונה לעתים מן השיטה על פיה לקחה על עצמה ישראל התחייבויות בינ"ל במסגרת ארגון הסחר העולמי. כמו כן הושמעה קריאה כלפי ישראל לקחת חלק במאמץ העולמי להדברת העוני, זאת על ידי הענקת הטבות של פטור ממכס ומכסה לסחורות המגיעות ממדינות עניות וממדינות בעלות רמת התפתחות כלכלית נמוכה.
 
מגוון דעות הושמע בתחום פעילות ממשלת ישראל בסוגיית ההגנה על קניין רוחני. דו"ח ארגון הסחר העולמי שיבח את הצעדים שנקטה ישראל בשנים האחרונות, הן בתחום החקיקה והן באכיפת זכויות קניין רוחני. שגריר ארה"ב, עמה מצויה ישראל במחלוקת בנושא זה, הסתפק בציון הסתייגותה של ארה"ב מחלק מאותם הצעדים.
 
דברי הסיכום לדיון, אותו ניהול שגריר קנדה לארגון הסחר העולמי, ממליצים לממשלת ישראל להמשיך בכיוון בו החלה, קרי: המשך יישום הרפורמה המבנית וצעדי ההפרטה והייעול הכלכלי, המשכת תהליכי השקיפות, הפתיחות וההשתלבות בכלכלה העולמית.