רשות המסים: פיילוט לבחינת מערכת היצוא החדשה

הרשות החלה ביישום התהליך הימי. המערכת המשודרגת אמורה לתת מענה לזרימה החופשית של היצוא הישראלי תוך שיפור וייעול תהליכי היצוא, ובמקביל לאפשר פיקוח ואכיפה של הדרישות המחמירות בסחר העולמי


00:00 ,14.04.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

הרשות החלה ביישום התהליך הימי. המערכת המשודרגת אמורה לתת מענה לזרימה החופשית של היצוא הישראלי תוך שיפור וייעול תהליכי היצוא, ובמקביל לאפשר פיקוח ואכיפה של הדרישות המחמירות בסחר העולמי

המהנדס דוד חורי, מנהל תחום בכיר מחלקת יצוא וכללי מקור ברשות המסים, הודיע לאחרונה כי מינהל המכס נמצא בעיצומו של תהליך פיילוט שמטרתו לבחון את מערכת הייצוא המשודרגת החדשה. 

מערכת זו אמורה ליצור תשתית ממוחשבת חדשה אשר תעמיד את מערך היצוא הישראלי בקדמת הסחר העולמי לנוכח כל המשימות המוטלות לפתחנו, ציין חורי במכתב אשר עותקים ממנו נשלחו בין היתר ליהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים, לדורון ארבלי, מ"מ ראש מינהל המכס לענייני חקירות ולראובן מלצר, סגן ראש מינהל המכס.
 
לדברי חורי, המערכת אמורה לתת מענה לזרימה החופשית של היצוא הישראלי תוך שיפור וייעול תהליכי היצוא, ובמקביל לאפשר פיקוח ואכיפה של הדרישות המחמירות בסחר העולמי, מתוך כוונה למנוע פגיעה אסטרטגית ביצוא הישראלי.
 
כצעד מקדים להעלאת המערכת, ובמקביל לפעילות הפיילוט המתנהלת, מדווח חורי כי מינהל המכס החל בימים האחרונים ביישום התהליך הימי. במסגרתו היצואנים נדרשים לספק מידע מקדים לסוכני המכס אשר יזינו מידע זה בתעודת האחסנה הנמלית.
 
חורי ממשיך ומפרט כי בכדי לא לעכב את זרימת הסחר ביצוא הימי ולמנוע עיכובים מיותרים, התהליך מתחיל בשידור מסר תעודת אחסנה, הכולל מספר שדות מכסיים למחשבי הנמל.
 
מסר זה יעבור דירוג במערכת הפרופיילינג והמכס יקבע בתחילתו של התהליך את סטטוס המטען, דהיינו, האם לאשר לנמל לטעון את הטובין הכלולים בתעודת האחסנה או לחליפין לעכב את טעינת הטובין וזאת עד לשידור שליפה למחשבי המכס.
 
בין שדות החובה הנדרשים נזכיר את תיאור הטובין במכולה/ פרט מכס ראשי, תיאור הטובין במכולה/ פרט מכס משני, מספר יצואן, ערך טובין במט"ח, קוד מטבע, נמל יעד סופי, סיווג ביטחוני וכן שדות חובה נוספים.
 
את מסר תעודת האחסנה יש לשדר 3 שעות בטרם הגעת המכולה לנמל (לא כולל פרטי המוביל). איחור בשידור נתונים אלה עלול לגרום לעיכובים מיוצרים ואף לחסימת המכולה.
 
חורי מציין במכתבו כי "הצלחתו של תהליך הטמעת מערכת היצוא החדשה תלויה במידה ניכרת בשיתוף הפעולה המלא של היצואנים, סוכני המכס, מינהל המכס, וכן כל הגורמים האחרים הלוקחים חלק בתהליך".