רשות המסים: חוזר ליהלומנים המחדד חובת הדיווח על העברת כספים

הרשות החליטה כמחווה של רצון טוב ועקב תפיסות במכס של עוסקים בענף היהלומים הוחלט לפנות לעוסקים בענף ולהבהיר להם את חובת הדיווח ודרכי הדיווח


00:00 ,24.05.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

הרשות החליטה כמחווה של רצון טוב ועקב תפיסות במכס של עוסקים בענף היהלומים הוחלט לפנות לעוסקים בענף ולהבהיר להם את חובת הדיווח ודרכי הדיווח
 
רשות המסים בישראל והמפקח על היהלומים במשרד התמ"ת הפיצו בימים אלו חוזר משותף לעוסקים בענף היהלומים, שעניינו הבהרה וחידוד הנהלים ביחס לחובת הדיווח על הכנסת כספים לישראל והוצאתם ממנה. בענף היהלומים, שהיקף הפעילות בו הוא בינ"ל, ומתבצעות עסקאות בינ"ל כעניין שבשגרה עוברים כספים החייבים בדיווח.
 
בהודעה שהוציאה רשות המסים נמסר כי בחודשים האחרונים נתפסו במכס מספר עוסקים בענף היהלומים, שלא דיווחו על כספים שברשותם או שהגישו דיווחים כוזבים בעת כניסתם לארץ או יציאתם ממנה. לפיכך, מציינת הרשות, כמחווה של רצון טוב, הוחלט לפנות לעוסקים בענף ולהבהיר להם את חובת הדיווח ודרכי הדיווח, ובכך לצמצם את מקרי הפרות הדיווח על ידי העוסקים בענף ולמנוע מצבים של תפיסת כספים, הטלת עיצומים כספיים או הגשת כתבי אישום.
 
המפקח על היהלומים במשרד התמ"ת, שמואל מרדכי, מציין כי "אנו שבים ומזכירים לכל היהלומנים להקפיד על הוראות הנהלים על מנת להימנע מהעונשים הקבועים בחוק. ההצהרה הנדרשת אינה יוצרת כל חבות מס ונועדה בעיקר למנוע מגורמים לא ראויים לעשות שימוש לא נאות".
 
לדברי אבי ארדיטי, סמנכ"ל חקירות ומודיעין ברשות המסים, "המאבק הבינלאומי בפשיעה חמורה ובטרור מתמקד, בעשור האחרון, במיגור היכולת הכלכלית של ארגוני הפשע והטרור, מהטעם שארגון ללא יכולת כלכלית לא יכול להתקיים ולפעול. אחד האמצעים העומדים לרשות האכיפה הכלכלית הוא חוק איסור הלבנת הון, התש"ס – 2000. 
 
הואיל והעברת כספים דרך מעבר גבול הינו אחד מדפוסי הפעולה המוכרים ביותר בתחום הלבנת הון, המחוקק הישראלי, בדומה למדינות נוספות, אימץ את המלצה 9 של ארגון ה- FATF (FINANCIAL ACTION TASK FORCE) וקבע את חובת הדיווח ודרכי הדיווח על הכנסה של כספים לישראל והוצאתם ממנה.
 
לפי החוק ותקנותיו, על כל אדם הנכנס לישראל או יוצא ממנה, כשעמו סכומי כסף (מזומנים, בין במטבע ישראלי ובין במטבע זר, המחאות בנקאיות והמחאות נוסעים) העולים על 90,000 שקל וכן על המכניס או המוציא כספים העולים על 90,000 שקל בדואר או בדרך אחרת, חלה חובת הדיווח.
 
בחוזר ישנה התייחסות גם לעניין מדרג האכיפה לעניין הפרת חובת הדיווח וזאת בהתאם לחומרת הנסיבות בהן התרחשה ההפרה, תוך הבחנה בין אכיפה פלילית לאכיפה מנהלית.