רכש הגומלין של ישראל יעמוד על 28% עד סוף 2008

הישג בארגון הסחר העולמי – ישראל הצליחה לשמור על זכותה לדרוש רכש גומלין ברמה של 28% עד סוף 2008; אולמרט: משמעות ההישג היום היא שקביעת דרישת רכש הגומלין ברמה של 28% תוביל ליצירת פוטנציאל של לפחות 200מיליון דולר לשנה לעסקאות רכש של חברות זרות מחברות ישראליות


00:00 ,22.12.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הישג בארגון הסחר העולמי – ישראל הצליחה לשמור על זכותה לדרוש רכש גומלין ברמה של 28% עד סוף 2008; אולמרט: משמעות ההישג היום היא שקביעת דרישת רכש הגומלין ברמה של 28% תוביל ליצירת פוטנציאל של לפחות 200מיליון דולר לשנה לעסקאות רכש של חברות זרות מחברות ישראליות; בינה בר-און, מנכ"ל הרשפ"ת: הישג זה יסייע לתעשייה במדינת ישראל לפתח הזדמנויות עסקיות שלא ניתן היה לממש אותן בדרכים אחרות
 
בפגישה שהתקיימה אתמול במטה ארגון הסחר העולמי בג'נבה בין החברות בהסכם הרכש הממשלתי, הצליחה ישראל לזכות בהסכמת המדינות החברות בהסכם הרכש הממשלתי לדרוש רכש גומלין בשיעור 28% מחברות זרות הזוכות במכרזים ציבוריים בישראל.
 
מדובר בהסכם הרכש הממשלתי, בו חברות 36 מדינות, בהן: מדינות האיחוד האירופי, ארה"ב, יפן, קוריאה קנדה שוויץ ומדינות נוספות, ההסכם מסדיר את הגישה למכרזי הרשויות הממשלתיות בין המדינות החתומות עליו. ההסכם נכנס לתוקף בישראל ב- 1.1.96. העיקרון הבסיסי של ההסכם הינו איסור על אפליה במכרזים ממשלתיים בין חברות וספקים ממדינות ההסכם המתחרים על מכרזים ציבוריים המתפרסמים על ידי המדינות החברות בו .
 
יצוין כי החברות בהסכם הינה בעלת פוטנציאל רב לחברות הישראליות המתמודדות במכרזים ציבוריים במדינות החברות בהסכם. מדובר על מכרזים בהיקף של מיליארדי דולר מיידי שנה, בין היתר בתחומים בהם יש לתעשייה הישראלית יתרונות.
 
מ"מ רוה"מ, שר האוצר ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, אמר היום כי משמעות ההישג בקביעת רכש הגומלין ברמה של 28% היא יצירת פוטנציאל של לפחות 200 מיליון דולר לשנה לעסקאות רכש של חברות זרות מחברות ישראליות, שעלול היה לרדת לטמיון לולא זכתה ישראל לשיעור זה של רכש גומלין.
 
ממינהל סחר חוץ בתמ"ת נמסר כי ההסכם בישראל חל על רובם המכריע של משרדי הממשלה, מספר רשויות מקומיות ומספר חברות ממשלתיות. ההסכם אינו חל על רכש ביטחוני.
 
שיעור רכש הגומלין העומד כיום על 30% אמור היה לרדת לכדי 20% החל מה- 1.1.06, בעקבות הצלחת המו"מ כאמור, תוכל ישראל לדרוש רכש גומלין בשיעור של 28% בשלוש השנים הבאות. בשנים אלו, צפוי להמשיך ולהתנהל מו"מ על זכויות רכש הגומלין של ישראל במסגרת ההסכם.
 
בינה בר-און, מנכ"ל הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי האחראית על מימוש רכש הגומלין של ישראל, ציינה כי הישג זה יסייע לתעשייה במדינת ישראל לפתח הזדמנויות עסקיות שלא ניתן היה לממש אותן בדרכים אחרות.