ריכוזיות יתר משולשת ביצוא הישראלי

כלכלני מינהל תכנון וכלכלה במשרד התעשייה המסחר והתעסוקה מצביעים על ריכוזיות יתר ביצוא הישראלי, המתבטאת בשלושה היבטים שונים : ריכוזיות ע"פ גודל המפעלים, ריכוזיות ענפית ומיקוד גיאוגרפי


00:00 ,15.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
יצוא ההיי-טק כולל תוכנה ומו"פ – 63% מהיצוא התעשייתי
 
כלכלני מינהל תכנון וכלכלה במשרד התעשייה המסחר והתעסוקה מצביעים על ריכוזיות יתר ביצוא הישראלי, המתבטאת בשלושה היבטים שונים : ריכוזיות ע"פ גודל המפעלים, ריכוזיות ענפית ומיקוד גיאוגרפי.
 
ע"פ ממצאי כלכלני משרד התמ"ת 12 היצואנים הגדולים במשק אחראים על29%  מיצוא הסחורות. 650 יצואנים המהווים כ- 10% מסך היצואנים בישראל והמייצאים למעלה מ- 5 מיליון $ בשנה תורמים 83% מסך היצוא הישראלי, בעוד שיתר 90% מהיצואנים, אחראים ל- 17% מהיצוא.
 
עוד נמסר ממינהל תכנון וכלכלה, כי החלוקה הענפית ביצוא הישראלי ריכוזית מאוד, כאשר תעשיות ההיי-טק אחראיות לחלק הארי של היצוא התעשייתי - מאז 1997 משקלה עלה מ- 32% לכ- 49%. הכללת יצוא חברות התוכנה ויצוא ידע מעלות את משקלו של הענף לכדי 63% מסך היצוא התעשייתי. ריכוז ענפי גבוה דומה לישראל קיים אך ורק בשלוש מדינות:  יפן, קוריאה וסינגפור. במדינות יצוא מובהקות אחרות כגון:  הולנד, אירלנד, פינלנד, דנמרק ואנגליה משקל יצוא ההיי-טק נע בסביבות 35%-45% .
 
ניתוח יעדי שווקי היצוא של ישראל מצביע על התמקדות בעיקר בארה"ב ובארצות האיחוד האירופי, הקולטים יחד למעלה  מ- 60% מהיצוא התעשייתי (ללא יהלומים). בעשור האחרון ניתן להבחין במגמה איטית של פיזור היצוא לכוון של ארצות אסיה (14%),  בעיקר לשווקי הודו וסין ע"ח אירופה.
 
מוטי איש שלום סמנכ"ל לתכנון וכלכלה במשרד התמ"ת אומר כי "ריכוזיות היתר המפעלית, הענפית והגיאוגרפית ביצוא הישראלי היא בחזקת חרב פיפיות. מחד, כאשר הכלכלה העולמית צומחת והסחר הבינלאומי פורח, כפי שקרה בשנים 1999-2000 היא בד"כ מתמקדת בראש ובראשונה בכלכלות הגדולות:  ארה"ב, אירופה ויפן, ומובלת ע"י ענפי ההיי-טק - אזי היצוא הישראלי יוצא נשכר ונהנה משעורי גידול פינומינליים של כ- 25%. במצב של שוק גואה - היצואנים הגדולים מגיבים מהר יותר לשינויי ביקוש, בעיקר בענפי ההיי-טק.  מאידך, במצבי שפל עולמיים, כפי שקרה בשנתיים האחרונות - היצוא הישראלי נפגע קשות.  לאחרונה הוא מתאושש באיטיות, בעיקר ע"י התעשיות המסורתיות והמעורבות, לשווקים אלטרנטיביים שעדיין צומחים".
 
מוטי איש-שלום  מוסיף עוד כי "הקרן לקידום השיווק בהיקף של כ- 20 מיליון $ המהווה כ- 0.1% מהיצוא התעשייתי )ללא יהלומים), היא המינימום שהמדינה יכולה לעשות, בכדי לעודד מדי שנה כ- 550 יצואנים קטנים ובינוניים להגביר את יצואם. בנושא היצוא בד"כ אין קפיצות דרך, כדי שחברות יגיעו להישגים משמעותיים וקפיצת מדרגה - עליהן להשקיע מדי שנה בין 8%-5% מהיקף היצוא, במאמצי חדירה, שיווק ומכירות".
 
רצ"ב טבלאות.
 
היצוא הישראלי (ללא יהלומים) :
 
2002
2000
1997
 
%
מיליארדי $
%
מיליארדי $
%
מיליארדי $
 
48.6
9
53.1
11.1
32.1
4.6
טכנולוגיה עילית  
25.1
4.6
23.0
4.9
35.4
5.1
טכנולוגיה מעורבת עילית  
17.0
3.2
15.1
3.2
20.8
3.0
טכנולוגיה מעורבת מסורתית
9.3
1.7
8.6
1.8
11.8
1.7
טכנולוגיה מסורתית
100
18.5
100
21.0
100
14.4
סה"כ יצוא
 
 
יצוא סחורות לפי ארצות נבחרות (ללא יהלומים) :
 
2002
1997
1992
 
%
מיליארדי $
%
מיליארדי $
%
מיליארדי $
מדינה
31.6
6.0
27.1
4.3
28.4
2.7
ארה"ב
29.5
5.6
35.0
5.5
38.4
3.6
האיחוד האירופאי
14.2
2.7
13.3
2.1
8.4
0.8
אסיה
1.8
0.34
0.4
0.06
0.5
0.05
סין
1.2
0.22
1.0
0.15
0.7
0.07
הודו
2.2
0.41
2.8
0.44
2.1
0.2
יפן
2.6
0.5
3.9
0.63
2.6
0.24
דרום אמריקה
1.3
0.24
1.5
0.23
1.3
0.12
אוקיאניה
 
19.0
 
15.8
 
9.5
סה"כ יצוא