רה"מ הנחה את משרדי החוץ, התמ"ת והמכס להתקדם במו"מ מול האירופאים, על בסיס הצעותיו של השר אולמרט

רה"מ, אריאל שרון, הנחה הבוקר את משרדי החוץ, התמ"ת והמכס להמשיך ולהתקדם במו"מ הטכני מול האירופאים ולפתרון בעיית היצוא מהשטחים על בסיס הצעותיו של מ"מ רה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, בבריסל מהשבוע שעבר.


00:00 ,30.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
רוה"מ הנחה את משרדי החוץ, התמ"ת והמכס להמשיך ולהתקדם במו"מ הטכני מול האירופאים, על בסיס הצעותיו של השר אולמרט משיחותיו בבריסל

רוה"מ, אריאל שרון, הנחה הבוקר את משרדי החוץ, התמ"ת והמכס להמשיך ולהתקדם במו"מ הטכני מול האירופאים ולפתרון בעיית היצוא מהשטחים על בסיס הצעותיו של מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, בבריסל מהשבוע שעבר.

רוה"מ סיכם כי המשרדים יכינו את בסיס ההצעה וינחו את הנציגויות בחו"ל בהתאם.

ממשרד התמ"ת נמסר כי ההצעה, אשר הוגשה ע"י מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, לראשי האיחוד האירופי משנה את כללי המשחק בסוגיה זו, אשר עד כה הוכתבו ע"י האיחוד ומחייבת אותם להגיב ליוזמה ישראלית המציעה פתרון סחר טהור לנושא בעל השלכות פוליטיות. הצעת השר אולמרט מסירה את איום הטלת המכסים מעל היצוא מתוך הקו הירוק לשותף הסחר הגדול של ישראל, יצוא המסתכם בלמעלה מ-7 מיליארד דולר ארה"ב. יצוא אשר הפעילות בצל תשלום המכסים פגעה קשות ביכולתו בשווקי אירופה.

עוד נמסר כי ההצעה פותחת את הדלת בפני ישראל להיכנס למערכות הסכמי סחר מתקדמות יותר עם האיחוד האירופי (כגון, צבירה פאן אירופאית), אשר תרומתן הצפויה ליכולת התחרות של תעשיות רבות בישראל חיונית. ללא השתתפות במערכות הסכמים אלו צפויה נדידת מפעלים למדינות אחרות ואובדן מקומות העבודה מוערך באלפים.

ההצעה אשר הוגשה ע"י השר אולמרט הינה פרי עבודה של צוותי עבודה בינמשרדיים, ונבחרה כדרך הפעולה האופטימלית מבין שאר דרכי פעולה נוספות אשר נשקלו. התהליך אשר קדם להעלאת ההצעה בבריסל כלל התייעצויות הן עם רוה"מ והן עם שר החוץ.

בהקשר להתנגדותו של שר החוץ להצעותיו של השר אולמרט נמסר כי בביקורו של שר החוץ, שבוע קודם לכן בבריסל, הציע סילבן שלום לאיחוד להמשיך בדיונים בנושא. האירופאים לא הסכימו לסטות מעמדתם והביעו אכזבתם מהעמדה הישראלית אשר לא כללה כל שינוי, כפי שהובטח ע"י קודמיו של שלום.

עוד נמסר כי המשך הדיונים ללא שינוי ההנחיות, פירושו של דבר, כשלון השיחות, כפי שנכשלו כל הדיונים והמפגשים הרבים, בדרג המקצועי והמיניסטריאלי, בחמש השנים האחרונות. עפ"י דובר משרד התמ"ת, כל אלו התנהלו לפי קווי ההנחיות אשר שר החוץ ביקש לשמר ואשר בחמש השנים האחרונות נכשלו במבחן התוצאה. אי הצלחתו של שר החוץ במפגשים אשר קיים בבריסל לקרב את האירופים לעמדה זו, היא אשר הביאה את אולמרט להעלות הצעתו, וזאת בהתאם לסיכום המוקדם בנושא בין רוה"מ, ממלא מקומו ושר החוץ, בעקבות הדיון שקיים ראש הממשלה בענין לפני כחודש וחצי.

ממשרד התמ"ת מציינים כי אי היכולת להגיע לפתרון בחמש השנים האחרונות גבתה מחיר מהתעשייה הישראלית. כשלון סבב שיחות נוסף היה מחמיר את המצב ומציב את ישראל בעמדת מו"מ נחותה יותר, שכן היינו נאלצים לנהל מו"מ עם היקף פגיעה תעשייתי רחב בהרבה. מחיר הפגיעה בתעשייה בשל אי היכולת לאמץ קווי הנחייה חדשים היה גביית פקדונות ומכסים ממפעלים בתוך ומחוץ לקו הירוק. כמו גם יבואנים אירופים אשר הפסיקו לעבוד עם חברות ישראליות מהחשש שיצטרכו לשלם המכס בגין היצוא הישראלי (יש לזכור, שהחוק האירופאי גם מתיר גביית המכסים שלוש שנים אחורנית).

עפ"י התמ"ת, כרבע מ- 4,600 הבקשות לאימות שנתקבלו הינו נתבקש על מוצרים מתוך הקו הירוק, קרי סיכון כלל היצוא הישראלי לגוש הסחר הכלכלי הגדול בעולם. מדובר בפגיעה מכרעת ביכולת התעשייה הישראלית להתמודד באירופה. לכן, מטרת ההצעה הינה לבטל סיכון זה בטרם ייגרם נזק וכן שלא ניאלץ לנהל מו"מ בשלב מאוחר יותר, כפי שהוצע ע"י שרים אחרים, כאשר חברות ישראליות נאלצות לשלם מכסים בשווי מיליוני דולרים.

הצעתו של אולמרט מדברת על כך שבתשובות לבקשות האימות של האירופאים, ייכתב שם היישוב בו יוצר המוצר. קרי, מדובר על מתן אינפורמציה גיאוגרפית במהלך חילופי דוקומנטציה בין המכסים, ולא ציון שם מקום הייצור על תוויות המוצרים. על תוויות המוצרים יכתב made in Israel בלבד.