ראשי איגוד לשכות המסחר לחברי ועדת הכלכלה: חקיקת החזר כספי בביטול עסקה יזיק גם לעסקים וגם לצרכנים

לין: "לא ייתכן לפתח בישראל גישה כאילו לצרכן אין כל אחריות. את האינטרס של הצרכן אפשר לשרת בדרך טובה ביותר באמצעות תחרות של אמת בבתי העסק"


00:00 ,02.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

לין: "לא ייתכן לפתח בישראל גישה כאילו לצרכן אין כל אחריות. את האינטרס של הצרכן אפשר לשרת בדרך טובה ביותר באמצעות תחרות של אמת בבתי העסק"
 
"אין כל הצדקה להצעת החוק המחייבת החזר כספי בביטול עסקה. דבר זה יקנה לצרכן זכות מכוח החוק לחזור בו סתם כך מעסקה שביצע מתוך רצון חופשי ללא כל עילה מוצדקת על פי דין". כך אמר היום יוסי שוסטק, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר לקראת הדיון שיתקיים מחר (יום שני) בועדת הכלכלה בנוגע לתיקונים בהצעת חוק הגנת הצרכן –חובת גילוי מדיניות החזרת טובין והחזר כספי בביטול עסקה.
 
שוסטק הוסיף כי הצעת החוק לחובת גילוי מדיניות החזרת טובין תעודד תחרות בין עסקים ופיתוח מדיניות מוכוונת החזר כספי, אך אין לחייב בתי עסק לתת החזר כספי בביטול עסקה. "הטלת חובה מוחלטת על בית עסק לקבל בחזרה טובין שאין בו כל פגם, ושנרכש בעסקה שלמה וסופית תסב נזקים כבדים לעסקים ולצרכנים עצמם". כמו כן, הדגיש כי הטלת חובה זו תצמצם למינימום את התחרות בין העסקים, למשל בכל הקשור למבצעים ומכירות בהנחות מיוחדות כגון סוף עונה וחיסול עודפים וכו', וכתוצאה מכך ייפגע דווקא הצרכן.
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר הדגיש כי "אי אפשר לעשות מהצרכנים ציבור של מטומטמים, הנעדרים כל יכולת החלטה, כאשר אין כל פגם או התאמה במוצר אין כל סיבה לאפשר לצרכן להחזיר מוצרים 'חופשי-חופשי'. לא ייתכן לפתח בישראל גישה כאילו לצרכן אין כל אחריות. את האינטרס של הצרכן אפשר לשרת בדרך טובה ביותר באמצעות תחרות של אמת בבתי העסק, וברגע שכל עסק יהיה חייב לפרסם את מדיניות החזר המוצרים שלו, הרי שנושא החזר מוצרים יהפוך להיות באופן מובנה חלק מהתחרות החופשית".
 
שוסטק הדגיש בנוסף כי השבת מוצרים באריזה פתוחה תגרום להרעה במצב הטובין, תפגע בעסקים ובביטחון הצרכן כי רכש מוצר חדש והוא הראשון העושה בו שימוש. "אריזת מוצר מחדש עבור מכירה חוזרת תהיה כרוכה במנגנון רב עלויות וקשה מאד לביצוע כיוון שבית העסק ייאלץ למכור מוצר כזה כמוצר סוג ב'. כתוצאה מכך ירדו בעשרות אחוזים מחירם של מוצרים שאריזתם נפתחה ואין אפשרות לארזם מחדש באריזה מקורית, ויוסב נזק רב הן לבית העסק והן לצרכן אליו 'יגולגלו' העלויות הכספיות והבירוקרטיות הרבות הכרוכות בחובה זו".
 
כמו כן, שוסטק דרש הרחבה של רשימת החריגים בחוק, למשל בנוגע להחזרת תרופות, שאסור להשיב מכוח דין וכן מוצרי טואלטיקה מסוימים שלא ניתן לדעת אם נעשה בהם שימוש.