ראש המכס הירדני: נפעל להסרת כל המחסומים והמכשולים לקידום הסחר ההדדי

מנהל המכס הירדני, מחמוד קתישאט התארח באסיפה השנתית של לשכת המסחר ישראל-ירדן; איתן רוב: הגידול בפעילות במעבר נהר-הירדן והחמרת הבידוק הביטחוני מחייבים הקמת בית מכס והתקנת משקף במקום


00:00 ,13.09.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מנהל המכס הירדני, מחמוד קתישאט התארח באסיפה השנתית של לשכת המסחר ישראל-ירדן; איתן רוב, מנהל רשות המיסים, אמר באסיפה: "הגידול בהיקף הפעילות במעבר הגבול נהר-הירדן והחמרת הנחיות הבידוק הביטחוני מחייבים הקמת בית מכס והתקנת משקף מכולות במקום"

אתמול נערכה האסיפה הכללית השנתית של לשכת המסחר ישראל ירדן, במלון "דיויד אינטרקונטיננטל" בתל אביב, במעמד נשיא הלשכה בני גאון ובהשתתפותו של מנהל המכס הירדני, מוחמד קטישאט, שהגיע לארץ לבקור ראשון מסוגו של מנהל מכס ירדני כאורחו של מנהל אגף המיסים מר איתן רוב, לשיחות לקידום שיתוף הפעולה בתחומי המכס בין המדינות.

מנהל המכס הירדני, מחמוד קתישאט, אמר באסיפה: "אנו צופים לגידול ניכר בהיקפי הסחר עם ישראל ועל-פי הוראת המלך עבדאללה השני נפעל להסרת כל המחסומים והמכשולים כדי לקדם את הסחר ההדדי בין שתי המדינות".

יו"ר לשכת המסחר ישראל-ירדן, איש העסקים בני גאון, אמר כי הוא עודנו מקווה כי תמומש ההבטחה להקמת לשכת מסחר מקבילה בממלכה ההאשמית. "המטרה היא לבסס ולהעמיק את יחסי הסחר בין שתי המדינות שקפצו מדרגה בשנה האחרונה", אמר. לדבריו, לשתי המדינות ביחד פוטנציאל כלכלי רב בייצוא סחורות ושירותים לשווקים שלישיים ופוטנציאל זה טרם מומש בשל הבעיות הפוליטיות ואי היציבות המדינית באזור.

מנכ"ל לשכת המסחר ישראל-ירדן, ישי שורק, אמר כי חרף כל הקשיים הנובעים מהמצב המדיני המורכב, הרי היחסים המסחריים בין שתי המדינות מתפתחים היטב והגיעו לרמת שיתוף פעולה גבוהה למדי. נתוני הסחר למחצית הראשונה של 2004 מצביעים על המשך המגמה של קפיצת מדרגה ביצוא הישראלי לירדן, אשר גדל בתקופה זאת ב- 70% לעומת המחצית הראשונה של שנת 2003. מגמה זאת צפויה להימשך, ויתכן אף שתתחזק בחודשים הקרובים, וסך היצוא לירדן צפוי להגיע בשנה זאת קרוב ל- 150 מיליון דולר, בהשוואה ל- 87 מיליון דולר בשנת 2003, ופחות מ- 40 מיליון דולר בשנת 2000.

לדברי שורק, הגידול ביצוא בשנת 2004 חורג במידה רבה מתוואי הגידול של השנים האחרונות, אשר נע בין 25%-35% לשנה. להערכתו, לפחות חלק מהגידול נובע מיצוא ישראלי לעיראק, המתבצע בעקיפין דרך ירדן.
 
איתן רוב, מנהל רשות המסים, אמר כי היקפי הפעילות המתעצמים במעבר הגבול נהר-הירדן והמגמות העתידיות אל מול החמרה בהנחיות הבידוק הביטחוני, מחייבים שינוי תפיסתי מערכתי בתפעולו ובעיקר, שידרוג המעבר והקצאת משאבים להצבת משקף מכולות והקמת בית מכס במקום. רוב הציג נתונים לפיהם בהשוואה לשנה שעברה, היקף תנועת הסחר במעבר הגבול, המשמש כנתיב מרכזי ליצוא הירדני דרך נמל חיפה, גדל פי 2.4 ובשנתיים הקרובות הוא אף צפוי לגדול פי שלושה בהשוואה לשנה הנוכחית.

רוב ציין כי בחדשים האחרונים נעשה מאמץ משותף ומתואם של כל הגורמים המעורבים בתפעול מעבר הגבול, להקל על מעבר הסחר ולהתמודד עם העומס הקשה במקום. ועדת המעברים שבראשותו, הכוללת נציגים מכל הגופים המעורבים בתפעול מעברי הגבול, סיכמה לאחרונה עם שרותי הביטחון אחסון מכולות ומטענים במעבר טרם הבידוק הביטחוני, כולל חניית לילה של המכולות במעבר. כמו כן, ציין רוב, נעשה ניסיון למציאת פתרון להרחבת שעות הפעילות, וכן נבחנת מול רשות הנמלים האפשרות להארכת ימי האחסנה בפטור של מטענים בשטעון בנמל חיפה.

"כל אלה", לדברי רוב, "יכולים להקל ולשפר משמעותית את המצב במעברים ובפרט בנהר הירדן אך אינם יכולים להחליף את הצורך בשדרוג משמעותי של התשתיות במעבר. השדרוג לבית המכס אינו בעל משמעות סמנטית אלא יביא לידי ביטוי את החשיבות המרכזית של נהר הירדן כמעבר סחורות בינלאומי חיוני לכלכלה הישראלית ובעל משמעות מדינית".

רוב הוסיף כי עם פתיחת ערוץ הדברות עם המכס הירדני ובמסגרת ביקורו בארץ של מנהל המכס הירדני, מוחמד קטישאת, יועלו בשיחות בין הצדדים הנושאים הדורשים פתרון הדדי.


צילום: ישראל הדרי