צפויה פגיעה בחברות יצוא ישראליות עקב סגירת מסוף קרני

מאז סגירת מסוף קרני נפסק לחלוטין יצוא הפרחים מרצועת עזה. בנוסף, גורמי סיוע אירופאים החליטו להקפיא את קווי האשראי למגדלים הפלסטינים


00:00 ,27.06.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מאז סגירת מסוף קרני נפסק לחלוטין יצוא הפרחים מרצועת עזה. בנוסף, גורמי סיוע אירופאים החליטו להקפיא את קווי האשראי למגדלים הפלסטינים
 
ענף הפרחים ברצועת עזה, שהתפתח בשנים האחרונות בצורה דרמטית, היה דוגמה מוצלחת במיוחד לשיתוף פעולה כלכלי בין ישראלים ופלסטינים. גם בימים הקשים ביותר של האינתיפאדה נמשך גידול הפרחים ברצועה. חברות היצוא הישראליות ייצאו את הפרחים עבור החקלאים הפלסטינים וחברות התשומות הישראליות סיפקו לחקלאים את חומרי הגלם הדרושים לגידול הפרחים.
 
ענף הפרחים ברצועה מתבסס על גידול פרחי ציפורן. המגדלים הפלסטינים לא התחרו במגדלים הישראלים, אלא השלימו את סל המוצרים שמייצאת ישראל לאירופה. לפני מספר חודשים הצטרפו המגדלים הפלסטינים לארגון מגדלי הפרחים בישראל ושיתפו פעולה במגעים לשיפור תנאי היצוא מול האיחוד האירופי.
 
לדברי מזכיר ארגון מגדלי הפרחים, חיים חדד, מאז סגירת מסוף קרני נפסק לחלוטין יצוא הפרחים מרצועת עזה. בשל המצב ברצועת עזה והנזק הכבד שנגרם לחלקו הפלסטיני של מסוף קרני היצוא לא צפוי להתחדש בעתיד הנראה לעין וענף הפרחים בעזה עומד בפני סכנת קריסה. הדבר יגרום להפיכת מאות פלסטינים המועסקים בענף הפרחים למובטלים וכן לפגיעה בהכנסותיהן של חברות היצוא הישראליות וספקי התשומות לחקלאי הרצועה.
 
גורמי סיוע אירופאים, שמעניקים כבר שנים רבות הלוואות למגדלי הפרחים בעזה בהיקף שנתי של 5 מיליון יורו, החליטו להקפיא את קו האשראי מאחר ולהערכתם החקלאים לא יוכלו לעמוד בהחזר התשלומים.
 
חדד הביע תקווה שבעתיד הקרוב יחזור המצב ברצועת עזה לקדמותו וניתן יהיה לחדש ואף להגביר את שיתוף הפעולה הפלסטיני - ישראלי ביצוא הפרחים. ארגון מגדלי הפרחים פועל באמצעים שברשותו לעזור לפלסטינים  לעבור את התקופה הקשה.