פסק דין תקדימי: סוכן מכס שהתחייב לשלם דמי השהיות מכולה אינו יכול להתנער מהתחייבותו בשל האינתיפאדה

התובעת, חברת אלדן מטעני 2000 בע"מ, הינה חברה העוסקת בשילוח מטענים (משלח בינלאומי). אלדן טיפלה בשילוחן של ארבע מכולות שיובאו לישראל עבור תושב עזה. לצורך ביצוע ההובלה הזמינה אלדן את שירותיה של חברת ספנות


00:00 ,03.02.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בית משפט השלום בתל אביב נתן לאחרונה פסק דין תקדימי בשאלת אחריותו של סוכן המכס לתשלום דמי השהייה

התובעת, חברת אלדן מטעני 2000 בע"מ ("אלדן"), הינה חברה העוסקת בשילוח מטענים (משלח בינלאומי). אלדן טיפלה בשילוחן של ארבע מכולות שיובאו לישראל עבור תושב עזה. לצורך ביצוע ההובלה הזמינה אלדן את שירותיה של חברת ספנות. אלדן התחייבה כלפי הסוכן של חברת הספנות ("סוכן האוניה") לשלם דמי השהייה עבור כל יום איחור בהחזרת המכולות. המכולות הגיעו לישראל ביום 15.3.2002.

לצורך שחרור הטובין הישראל, נעזר היבואן העזתי בשירותיו של סוכן מכס. כידוע, תפקידו של סוכן המכס הינו לטפל בשחרור הטובין מרשות המכס,זאת על-ידי קבלת פקודת המסירה מסוכן אניה או משלח בינלאומי המורה לרשויות הנמל למסור את המכולה לסוכן המכס, להפיק רשימון יבוא,לבצע כל התהליכים הקשורים בהתרת הרשימון ולמסור המכולות מנמל/מסוף ערפי.

אלדן ביקשה להבטיח את עצמה בכל הנוגע לתשלום דמי השהיות עבור איחור בהחזר המכולות, ולצורך כך דאגה להחתים, ביום 21.03.2002, את סוכן המכס על התחייבות עצמית לשלם דמי השהייה עבור המכולות שנמסרו לה, ואת מחירן - אם המכולות לא תוחזרנה בתוך 90 יום. בנוסף, מסר סוכן המכס לאלדן צ'ק ביטחון לתשלום דמי השהייה. המכולות נמסרו לסוכן המכס, אשר העבירן ליבואן העזתי לאחר שחרורן מרשות המכס.

בסוף חודש מרץ 2003 פרץ מבצע "חומת מגן". בשל המבצע והמצב הבטחוני שבעקבותיו, לא הוחזרו המכולות. סוכן האוניה חייב את אלדן בתשלום דמי המכולות, ואלדן - מצידה - חייבה את סוכן המכס באותם סכומים. משסירב סוכן המכס לשלם את דמי המכולות הגישה אלדן את הצ'ק לביצוע בהוצאה לפועל. סוכן המכס הגיש התנגדות לביצוע שטר, בטענה כי צ'ק הביטחון נועד לכיסוי דמי השהיה רגילים ולא דמי השהיה חריגים שנגרמו עקב מבצע "חומת מגן".

בית המשפט דחה את טענותיו של סוכן המכס וכי בית המשפט קיבל את עמדתה של אלדן, שנתמכה בחוות דעת מומחה, לפיה אין הבחנה, בענף הספנות והשילוח הבינלאומי, בין השהיות "רגילות" להשהיות "חריגות". בית המשפט ניתח את לשונה של ההתחייבות של סוכן המכס והסיק, באופן חד משמעי, כי אין בה על הבחנה בין השהיות "רגילות" להשהיות "מיוחדות" וכי סוכן המכס התחייב לשלם דמי השהיה מכל סוג שהוא.

בית המשפט נדרש למועד שבו סוכן המכס חתם על ההתחייבות (ביום 21.3.2002, בעיצומה של האינתיפאדה), ובית המשפט קבע כי חזקה על הצדדים שיכלו לצפות מצב של עיכוב ממושך בהחזרת המכולות. "אם סוכן המכס חפץ להגן על עצמו מפני מצב כזה" - כותב בית המשפט - "היה צריך לכלול בהסכם תניות מתאימות".

בהתאם לכך קבע בית המשפט שאירועי מבצע "חומת מגן" לא היו אירוע מסכל במובנו של סעיף 18 לחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה) תשל"א-1970. "עסקינן בחוזה שנערך בעצם ימי האינתיפאדה, כאשר המצב הבטחוני המעורער ידוע היטב לכל בר בי רב. לפיכך, גם אם הצדדים לא צפו בפועל את ההפרה, הרי שהיה עליהם לצפותה, קרי, לצפות מצב שבו יחול עיכוב משמעותי בהחזרת המכולות עקב התערערות המצב הבטחוני".


הידיעה פורסמה בידיעון לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומים חיפה והצפון. הידיעה נמסרה באדיבות עו"ד גיל נדל.