פלר: המגזר הפוליטי סוחר בסיסמאות חברתיות

"המגזר הפוליטי סוחר בנושאים חברתיים ועלול לגרום נזק של ממש לכלכלה. על המגזר העסקי להיות חזק ונחוש ולשמור שמירה צמודה, כדי שהיציבות הכלכלית לא תתערער" , כך מזהיר עודד פלר, נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון


00:00 ,15.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

"המגזר הפוליטי סוחר בנושאים חברתיים ועלול לגרום נזק של ממש לכלכלה. על המגזר העסקי להיות חזק ונחוש ולשמור שמירה צמודה, כדי שהיציבות הכלכלית לא תתערער" , כך מזהיר עודד פלר, נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון.
 
בכנס עסקי שערכה בסוף השבוע לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, אמר פלר: "בתקופה של אירועים פוליטיים סוערים, של פריימריס הכרוכים במכירות, קניות והבטחות המסכנות כלכלה יציבה, על הארגונים הכלכליים לנצל את כוחם כדי לשמור על ההישגים החשובים של השנה האחרונה, הישגים שכה קל לאבדם". פלר יצא נגד הנהייה הבלתי מאוזנת אחר סיסמאות חברתיות כביכול, וציין כי המגזר העסקי שומר על סדר יום חברתי ע"י תעסוקה, סיוע ועשייה לתיקון עוולות חברתיות שלא הוא יצר אותן.
 
ד"ר דוד קליין, נגיד בנק ישראל לשעבר, שהרצה בכנס העסקי, אמר כי לכל ממשלות ישראל עד היום לא הייתה מדיניות חברתית מוגדרת, והן עבדו בשיטה לפיה, כלשונו, "ככל שנותנים יותר – יותר טוב, ואם יש כספים – נותנים אותם". 
 
ד"ר קליין אמר כי ממשלה אינה יכולה לקבוע סדר עדיפויות בלא לקבוע יעדים חברתיים, ויעדים חברתיים בלי מדדים כמותיים – אינם יעדים. "אי אפשר לבחון לאורם תוכניות או הישגים". לדבריו, מסגרת של מדיניות חברתית יכולה להיקבע ע"י יעדים כמו צמצום פערים חברתיים, או צמצום ממדי העוני. הוא ציין ששני אלה הם מונחים מדידים, אלה יעדים שניתן לקבוע להם שיעור נקוב בטווח זמן מתוכנן.
 
במצעי המפלגות המסתמנים כיום, אין ד"ר קליין רואה מדיניות חברתית, אלא בעיקר הצהרות, כמו העלאת שכר המינימום או גידול בהוצאות הממשלה. "צריך", לדבריו, "לקבוע יעדים למדיניות חברתית, כפי שנקבעים יעדים למדיניות הכלכלית. השלב הבא צריך להיבחן בקווי היסוד של הממשלה הבאה, שבהם ניתן יהיה לראות אם לממשלה תהיה מדיניות כלכלית או הצהרות בלבד. שלב הביצוע תלוי במערכת היחסים ביו ראש הממשלה העתידי לבין שר האוצר שלו, מערכת יחסים שתקבע אם המדיניות תיושם".
 
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, קרא בכנס העסקי של לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, למחוק אחת ולתמיד את ההבדלים בין הסקטורים השונים במגזר העסקי ואת החלוקה בהעדפות הניתנות למה שמכונה "הסקטורים היצרניים".
 
"מקבלי ההחלטות", אמר אוריאל לין, "עדיין לא הפנימו כי המסחר והשירותים מהווים 64% מכל התוצר העסקי, היצוא העסקי מהווה קרוב למחצית מכלל היצוא של ישראל ובמגזר המסחר והשירותים יש עלייה בתעסוקה בעוד במגזרים אחרים, כמו התעשיה, התעסוקה יורדת".
 
"יש לדבר על המגזר העסקי כעל מקשה אחת, ועל מדיניות כלכלית שתאפשר צמיחה של המגזר העסקי כולו, ללא אפלייה וללא עידוד סלקטיבי. לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, המאגדת אנשי עסקים הן מתחום המסחר והן מתחום התעשיה היא דוגמה לפעולה בכיוון הנכון" אמר לין.
 
הכנס העסקי של לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון זכה להצלחה רבה והיו בו כ-400 משתתפים. לאור ההצלחה הכוונה היא להפכו לאירוע של קבע.