פורסם מכרז להקמה ותפעול מערכת סחר-חוץ דור חדש

רשות המסים בישראל פירסמה אתמול מכרז בו נקראות חברות לפיתוח ותחזוקת תכנה להגיש הצעותיהן לפיתוח, הקמה ותפעול של מערכת סחר-חוץ דור חדש של מדינת ישראל בשיטת מיקור חוץ. המערכת משמשת את רשות המסים בישראל כמערכת תפעולית


00:00 ,09.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מנהל רשות המסים בישראל, איתן רוב הודיע היום על פרסומו של מכרז לפיתוח ותפעול מערכת סחר חוץ- "דור חדש" למדינת ישראל בשיטת מיקור חוץ. מערכת סחר החוץ הינה מערכת מידע ממוחשבת המנהלת ותומכת בתהליכי העבודה המיכסיים הן בתחום היבוא והן היצוא.

אתמול פירסם אגף המסים בישראל מכרז לפיתוח ותפעול מערכת סחר-חוץ "דור חדש". איתן רוב, מנהל רשות המסים, אמר כי מדובר במערכת אסטרטגית ברמה הלאומית, מהמורכבות והגדולות במגזר הממשלתי המהוה נדבך חשוב במהלך הממשלתי הכולל של יישום ה – E-gov וממשל זמין.

רוב הדגיש כי זאת הפעם הראשונה בה יוצאת מדינת ישראל למכרז פומבי בנושא מערכת תפעול ומידע סחר חוץ, כשעד כה הופעלה מערכת סחר החוץ של ישראל על ידי מלם מאז היתה חלק ממשרד האוצר , לאחר מכן חברה ממשלתית וכיום חברה ציבורית.

רוב ציין כי היעד העיקרי של המערכת החדשה הוא שיפור רמת השרות לכל לקוחות סחר החוץ והתאמתה לסטנדרטים, נורמות ולהסכמים להם שותפה מדינת ישראל מתוקף חברותה בארגוני הסחר הבינלאומיים, דהיינו מתן אפשרות לזרימה מהירה של סחורות לארץ וממנה תוך שיפור רמת האכיפה.

שיפור השירות והוזלת ניהול סחר חוץ יתאפשר בעיקר כתוצאה מהמהלכים הבאים:

- המערכת תופעל בעיקרה ע"י העברה אלקטרונית של נתונים ושימוש בחתימה אלקטרונית, מהפך זה יאפשר ללקוחות לעבוד מהבית מבלי צורך להגיע למשרדי המכס ואתרים אחרים. בנוסף המעבר לניהול ללא נייר יחסוך בהוצאות נייר וארכיבאות אצל כל הלקוחות.

- שינוי בתרבות הניהול ע"י קביעת לוחות זמנים לביצוע פעולות שונות, כאשר המערכת תאפשר מעקב אוטומטי אחרי עמידה בלוז' או חריגה מהלוז'.

- המערכת תפעל בשיטת ה – SINGLE WINDOW, כלומר הלקוח יפנה לכתובת אחת שתדע להעביר את המידע לגורמים השונים במכס ומחוץ למכס.

- המערכת תאפשר ללקוחות לעקוב אחרי סטטוס הטיפול בפניותיהם.

השיפור ברמת האכיפה יתאפשר ע"י ריכוז אלקטרוני של מידע והפעלת מערכת סיכונים מתקדמת ויתרכז בהיבט הפיסקאלי, במניעת סחר בסחורות אסורות לרבות סחורות המשמשות את הטרור ובאכיפת חוקי סחר החוץ המשרתים את בריאות הציבור ואיכות הסביבה. שיפור האכיפה חשיבותו גם במתן הגנה ללקוחות ההגונים ושומרי החוק.

המערכת מיועדת לשרת כ – 1,000 משתמשים פנימיים בפריסה ארצית וכן עשרות אלפי משתמשים חיצוניים (יבואנים, יצואנים, סוכני מכס וכו') ותכלול עשרות ממשקים (משרדי ממשלה, ממ"ן, רשות הנמלים ועוד). איפיון המערכת והכנת מסמכי המכרז נעשו בסיוע חב' "מטאור" ובמסגרת 15 צוותי עבודה משותפים לעובדי המכס ולנציגי הלקוחות מהמגזרים העסקיים השונים.

על פי תנאי המכרז, על המציע (לא כולל ספקי משנה) לעמוד בשלוש דרישות, בציון משוקלל של 80% לפחות, כתנאי סף להשתתפות במכרז. הדרישה הראשונה היא שעל המציע להיות בעל מחזור עסקי שנתי, בתחומים של ניהול מתקני מחשב, מיקור-חוץ, פיתוח ותחזוקת תוכנה, ו- Help Desk עבור לקוחות, בהיקף של לפחות 100 מיליון ש"ח בשנה, בשלוש השנים האחרונות (2001-2003) – משקל 30%.

הדרישה השניה מחייבת כי מספר העובדים המועסקים על-ידי המציע בעבודות המפורטות בסעיף הקודם, עולה על 250 – משקל 20%.

הדרישה השלישית קובעת שהמציע צריך להיות בעל ניסיון מוכח בניהול ובביצוע של פרוייקט פיתוח מוצלח בשבע השנים האחרונות (2003-1997),ובעל המאפיינים הבאים:
א. משך פיתוח של לפחות שנה קלנדרית אחת.
ב. העסקת צוות פיתוח של לפחות 30 איש בממוצע במשך תקופת הפיתוח.
ג. פריסת המערכת לפחות ב-5 אתרים פיסיים.
ד. הדרכה של לפחות 500 משתמשים במערכת.

על המציע לציין את שם הפרויקט, שם הלקוח, מהות המערכת, מאפייני הפרויקט העונים על הקריטריונים המפורטים לעיל והפניה לממליצים (ארגון, שם ותפקיד איש קשר, פרטי התקשרות) – משקל 50%.

באמצע שנת 2005 צפוי להבחר הספק והקמת המערכת תסתיים תוך שלוש שנים מתחילת עבודתו של הספק. תקופת ההתקשרות, בין רשות המסים לחברה שתזכה במכרז, תכלול את תקופת המעבר בתוספת של 10 שנות תפעול, עם אופציה להארכת ההסכם לתקופה מצטברת של שלוש שנים נוספות. כל הארכה תבוצע לשנה קלנדרית אחת.

לעיון מפורט בתנאי המכרז, ניתן להיכנס לאתר המסים בכתובת : http://www.mof.gov.il/customs/docs/m7-2004.doc