עשור להסכם האס״ח בין ישראל למקסיקו

השר בן אליעזר ועמיתו שר הכלכלה של מקסיקו סיכמו על תחילת דיונים לחתימה על הסכם מחקר ופיתוח בין המדינות. בשנת 2008 רשמו שתי המדינות שיא בהיקף הסחר ביניהן, שהגיע לכ-530 מיליון דולר


00:00 ,13.07.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

השר בן אליעזר ועמיתו שר הכלכלה של מקסיקו סיכמו על תחילת דיונים לחתימה על הסכם מחקר ופיתוח בין המדינות. בשנת 2008 רשמו שתי המדינות שיא בהיקף הסחר ביניהן, שהגיע לכ-530 מיליון דולר
 
שר הכלכלה של מקסיקו, ג'ררדו רואיז מתאוס נפגש עם שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר במסגרת ביקור רשמי בישראל. השר המכסיקני הגיע לישראל בהזמנת שר התמ"ת לכבוד עשור להסכם הסחר החופשי (אס"ח) בין ישראל למקסיקו.
 
שר הכלכלה המכסיקני יבקר במכון ויצמן וייפגש עם חברות מתחום הטכנולוגיות החקלאיות, טכנולוגיות לטיפול במים, מוצרים כימיים ודשנים. במהלך הביקור יתקיים סמינר בארגון שגרירות מקסיקו בישראל ובשיתוף לשכת המסחר ישראל – אמריקה הלטינית, לכבוד עשור להסכם האס"ח בין המדינות.
 
השר בן אליעזר אמר במהלך הפגישה כי "משרד התמ"ת רואה במקסיקו שותפת סחר חשובה ביותר ועל כן חשוב לנו לקדם עמה את הקשרים המסחריים. בשנת 2008 רשמו שתי המדינות שיא מרשים בהיקף הסחר ביניהן, שהגיע לכ-530 מיליון דולר. אמנם בשנת 2009 חלה ירידה, בשל המשבר העולמי, אך אנו בטוחים כי פוטנציאל הסחר הגלום הינו גדול בהרבה, ואנו מתכוונים לפעול על מנת למצותו. הסכם האס"ח בין המדינות הגביר בצורה משמעותית את הסחר בין המדינות בעשור האחרון. אנו מקווים ומאמינים שהסחר ימשיך ויגדל ואף יתרחב ליותר תחומים".
 
יצוין כי מאז חתימת הסכם האס"ח בין המדינות בשנת 2000, הסחר בין ישראל למקסיקו גדל בצורה משמעותית. משרד התמ"ת, האמון על היחסים המסחריים עם מקסיקו, פועל רבות כדי להגדיל את הפעילות המסחרית בין המדינות. במסגרת זאת, הנספחות המסחרית של משרד התמ"ת במקסיקו סיטי מקיימת מגוון רחב של פעילויות, תוך התמקדות במספר תחומי מפתח: חקלאות, תקשורת, מים וסניטציה, אנרגיה, בטחון מולדת ובניה. במסגרת הפעילויות, יתקיימו השנה מספר משלחות של חברות ישראליות למקסיקו, בתחום המים ובתחום החקלאות.
 
התיקון להסכם האס"ח, אשר נחתם בנובמבר 2008, מאפשר מעבר סחורות דרך מדינות שלישיות. מטרת התיקון הינה לפתור בעיה בה נתקלות חברות רבות המבקשות להעביר למקסיקו סחורות שמקורן בישראל דרך שטחה של מדינה שלישית כאשר הסחורות לא נשארות בפיקוח המכס של מדינת הביניים, מצב שכיח נוכח המרחק הגיאוגרפי בין המדינות. עד היום, העברת הסחורות בדרך זו פסלה את העדפת המכס שניתנה בהתאם להסכם הסחר, זאת מאחר שהסכם הסחר החופשי דורש שיגור ישיר של הסחורה בין ישראל למקסיקו כתנאי להטבת המכס.
 
סמנכ"ל סחר חוץ במשרד התמ"ת בועז הירש מסר כי "מקסיקו היא שותפת סחר משמעותית וחשובה של ישראל. הסכם הסחר החופשי שנחתם בשנת 2000 הביא לגידול משמעותי בסחר בין המדינות ואנו מקווים שהתיקון להסכם הסחר בנושא שטעון, שנכנס לתוקף השנה, יסייע בהסרת חסמי סחר איתם מתמודדים כיום יצואנים משתי המדינות. ביקורו של שר הכלכלה של מקסיקו בישראל הוא הזדמנות לדיון בצעדים הבאים שעל הצדדים לעשות כדי להמשיך ולמנף את היחסים הכלכליים ולסייע לחברות ישראליות ומקסיקניות להגדיל את היקפי הסחר שלהן."
 
ברבעון הראשון של שנת 2010, הסחר עם מקסיקו הסתכם ב-130.6 מיליון דולר, המהווה עלייה של 5.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. סך הייצוא ברבעון הראשון של 2010 הסתכם בכ-75 מיליון דולר (עלייה של כ-11.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד). היבוא ברבעון הראשון של 2010 הסתכם ב-55.6 מיליון דולר (ירידה של 2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד).
 
תחומי הייצוא העיקריים למקסיקו הינם ציוד מכני וחשמלי (חלק גדול מכך מיועד לציוד חקלאי), המהווים כ-36% מהייצוא, מוצרים של התעשיות הכימיות (בעיקר דשנים) המהווים כ-25% מהייצוא ומוצרי פלסטיק וגומי, המהווים כ-11.5% מהייצוא. תחומי הייבוא העיקריים ממקסיקו הינם ציוד הובלה ורכב, המהווים כ-40% מהיבוא, מכונות ומכשירים מכניים, המהווים כ-36% מהיבוא ומוצרי מזון, המהווים כ-5.5% מהיבוא.