ערב הסעודית תסיר החרם הכלכלי מעל ישראל

במסמך המסכם את תנאי הצטרפותה של סעודיה ל-WTO, מופיעה התחייבות סעודית שלא להפעיל חרמות כלכליים כלפי חברות עסקיות ממדינות שלישיות המקיימות קשרים כלכליים בישראל או עם חברות ישראליות


00:00 ,15.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בשבוע האחרון אישרה המועצה הכללית של ארגון הסחר העולמי את תנאי צירופה של סעודיה לארגון, זאת לאחר מו"מ שנמשך למעלה מעשור שנים, בין סעודיה לבין המדינות החברות ב-WTO. סעודיה צפויה להודיע בקרוב על קבלת ויישום התנאים, אזי תתקבל כחברה מלאה בארגון הסחר העולמי.
 
יצויין כי במרוצת המו"מ, הוביל משרד התמ"ת, בסיוע ידידי ישראל בארגון, מהלכים שכוונו לקבלת מחוייבות סעודית להסרת החרמות הכלכליים מעל ישראל, זאת כחלק מן התנאים להצטרפותה של סעודיה ל-WTO. דרישתה זו של ישראל עולה בקנה אחד עם עקרונות אי-אפליה הגלומים בהסכמי הסחר של ה-WTO.
 
ממינהל סחר חוץ בתמ"ת נמסר כי במסמך המסכם את תנאי הצטרפותה של סעודיה ל-WTO, מופיעה התחייבות סעודית שלא להפעיל חרמות כלכליים כלפי חברות עסקיות ממדינות שלישיות המקיימות קשרים כלכליים בישראל או עם חברות ישראליות.
 
עוד נמסר כי בעבר הלא-רחוק נמנעו מספר חברות מובילות בעולם בתחומי הרכב, המזון והאלקטרוניקה מקיום קשרים עסקיים עם חברות ישראליות כתוצאה מחרם זה. למרות שבשנים האחרונות ההיענות לחרם מצד החברות הבינ"ל הלכה ופחתה, עדיין מהווה ההתחייבות הסעודית להסרת החרם הכלכלי מעל ישראל הישג תדמיתי חשוב שייקל על חברות רב-לאומיות להשקיע בישראל ולרכוש סחורות מחברות ישראליות.
 
כניסתה של סעודיה ל-WTO פותחת גם אפשרות, בעתיד הלא רחוק, ליצירת קשרים מסחריים בין אנשי עסקים משתי  המדינות.
 
יאיר שירן ס/מנהל מינהל סחר חוץ לנושא מדיניות סחר בינלאומית מציין כי ההתחייבות הסעודית להסרת החרם הכלכלי מהווה ציון דרך חשוב, מכיוון שכעת מצויות מספר מדינות ערביות נוספות בתהליך הצטרפות ל-WTO. לאור התקדים הסעודי, נראה שגם אותן המדינות תצטרכנה להתנער מן החרם באופן ברור וחד משמעי, זאת כחלק מתנאי הצטרפותן בעתיד ל-WTO.