עמיטל ונבו עתרו לביה"ד כנגד פירסום המכרז ל"מערכת סחר-חוץ דור חדש"

החברות עמיטל דאטה ונבו מערכות מידע, העוסקות בפיתוח תוכנות בתחום עמילות מכס וסחר חוץ, הגישו עתירה מנהלתית, בבית משפט המחוזי בתל אביב, כנגד משרד האוצר – משרד האוצר/אגף המכס והמע"מ.


00:00 ,24.02.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
החברות עמיטל דאטה ונבו מערכות מידע, העוסקות בפיתוח תוכנות בתחום עמילות מכס וסחר חוץ, הגישו עתירה מנהלתית, בבית משפט המחוזי בתל אביב, כנגד משרד האוצר – משרד האוצר/אגף המכס והמע"מ.

בעתירה דורשות עמיטל ונבו כי ייאסר על אגף המכס לפרסם את המכרז הפומבי להקמת, הפעלת ותחזוקת "מערכת סחר-חוץ דור חדש", אלא אם ייכלל במכרז סייג מפורש שלפיו הזוכה במכרז יהיה מנוע, בעצמו או באמצעות אחרים, מלעסוק בפיתוח, שיווק ומכירת תוכנות מסחריות לציבור המשתמשים בשירותי המכס, אשר יתחברו אל מערכות המכס שאותם יפתח ויפעיל זוכה המכרז.

המכרז, שפרסומו צפוי כבר במהלך חודש זה, הינו מכרז פומבי שמטרתו לבחור ספק אשר יידרש להקים את מערכת המיחשוב של סחר החוץ של מדינת ישראל ולאחר מכן ימשיך לעסוק באופן יומיומי בהפעלת המערכת ותחזוקתה באופן שוטף. המערכת מיועדת לשרת את כל ציבור העוסקים בסחר חוץ, כלומר רשויות ממשלתיות וקהילת העסקים.

בעתירה כנגד פירסום המכרז נכתב כי ניגוד העניינים הוא בכך שמצד אחד, הגוף שייזכה במכרז ייפתח ויפעיל עבור המכס תוכנות מיחשוב, כלומר ישמש כזרוע המיחשוב של המכס, ואילו מצד שני יוכל לפעול כגורם מסחרי העובד מול שירותי המחשוב של המכס, שיתחרה מול גופים מסחריים אחרים העוסקים בפיתוח, שיווק ומכירת תוכנות מסחריות לציבור המשתמשים בשרותי התוכנה של המכס.

"העתירה באה למנוע דואליות אסורה לפיה גוף שמפתח מערכות תוכנה עבור המכס, יפתח וישווק תוכנות מסחריות לעוסקים בענף, כאשר התוכנות מתחברות למערכות שהוא עצמו מפתח עבור המכס. אי מניעת הדבר תביא למצב של ניגוד עניינים חמור, הפליה אסורה, פגיעה בעקרון תום-הלב והפרת עקרון השוויון, פגיעה בחופש העיסוק ופגיעה חמורה באמון הציבור בשלטון", כתב בא כוחם של העותרים.

עוד צויין בעתירה כי לצד היתרונות, הבלעדיות והרווחים הכלכליים מהם צפוי להינות הזוכה במכרז לפיתוח והפעלת מערכת המחשוב של המכס, הרי שחייבים לחול על אותו הזוכה מגבלות וריסונים מסויימים שתכליתם להבטיח שפעילות המכס הנעשית באמצעותו, תיעשה באופן תקין.

במקביל לעתירה המנהלתית שהוגשה, הוגשה גם בקשה למתן צו ביניים מתוך מטרה למנוע, עד ההכרעה בעתירה שהוגשה, את פירסומו של המכרז מבלי לכלול בו את ההסתייגות.