עם סיום ביקורו בסין הינחה אולמרט לקדם את הסיכומים שהושגו

בתום הביקור בסין: אולמרט הנחה את מינהל סחר חוץ במשרדו לעקוב אחר הסיכומים שהושגו ולקדם פעילויות עליהם סוכם בדיוני הועדה המעורבת ; מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, הנחה עם שובו לארץ מביקורו בסין את ראש המינהל לסחר חוץ, רונית קן, לעקוב אחר הסי


00:00 ,04.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בתום הביקור בסין: אולמרט הנחה את מינהל סחר חוץ במשרדו לעקוב אחר הסיכומים שהושגו ולקדם פעילויות עליהם סוכם בדיוני הועדה המעורבת ; מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, הנחה עם שובו לארץ מביקורו בסין את ראש המינהל לסחר חוץ, רונית קן, לעקוב אחר הסיכומים שהושגו ולקדם כל פעילות שהושגה במסגרת דיוני הועדה המעורבת שהתקיימו בבייג'ין

השר אולמרט חזר השבוע מסין בתום ביקור של שבוע. אל השר נלוותה משלחת רשמית אשר כללה את נציגי המשרד , בסס"ח, מכון היצוא, ארגון קרנות הון סיכון ואיגוד יצרני האלקטרוניקה וכן משלחת עסקים שכללה כ- 200 אנשי עסקים.

מטרת ביקורו של השר אולמרט הייתה יצירת תשתית ממשלתית מול סין לקידום קשרי הסחר; ביסוס הקשרים הממשלתיים תוך מתן דגן לקידום הקשרים הכלכליים והעסקיים; והערכות ופתיחת דלתות לחברות ישראליות לקראת אולימפיאדת ביג'ין 2008. לביקור השר אולמרט והמשלחת העסקית בסין חשיבות רבה עקב הצורך המשמעותי בהכרה ולגיטימציה ממשלתית כתשתית לפעילות העסקית. גם בנושאים ממשלתיים נוספים הושגו סיכומים לגבי המשך דיונים הדדיים בנושאי חממות טכנולוגיות, ציוד תקשורת ופרוייקטי תקשורת.

השר אולמרט עמד בראש דיוני הועדה המעורבת ישראל-סין בה סיכם על קיום 3 פרוייקטים בשלושה ענפים תפוקת חלב, השקיה וגידולי ירקות ופירות (סה"כ 9 פרוייקטים) בצפון ומערב סין במימון סין. השר סיכם עם עמיתו כי תגויס משלחת חברות ישראליות המתמחות בתחומים אלה על מנת להדיין עם הגורמים הסיניים. במקביל יק'יימו נציגי המשרדים דיונים מיידיים לקיום הפרוייקטים. כן סיכמו השרים על הקמת קרן מו"פ לתמיכה בפרוייקטי פיתוח משותפים. בשיחה שקיים עם ראש עיריית בייג'ין סוכם כי תועבר רשימה של חברות ישראליות בתחום האבטחה אשר להן פוטנציאל לקחת חלק בפרוייקטים במסגרת אולימפיאדת בייג'ין 2008.

השר אולמרט פתח את שני סמינרי הסחר ישראל-סין בבייג'ין ובשנחאי בהן השתתפו כל חברי המשלחת העסקית והרשמית. בבייג'ין השתתפו כ-250 חברות סיניות באירוע ובשנחאי השתתפו כ-350 נציגי חברות וארגונים מקומיים. את הסמינר ארגנו מכון היצוא, IVA, איגוד יצרני האלקטרוניקה בשילוב חברת אוסקר. בראש המשלחת העסקית עמד נשיא התאחדות התעשיינים עודד טירה.

גורמים בכירים במשלחת ציינו כי מדובר בביקור בעל חשיבות עליונה לפתיחת דלתות מול גורמי הממשל והתעשייה הבכירים ביותר בסין.


במסגרת דיוני הועדה המעורבת סוכם על :
  • קדום פעילות משותפות לקידום סחר\
  • שת"פ בתחום המו"פ: הקמת קרן דו לאומית ישראל- סין. השר הסיני הציע לתקצב את הקרן בלפחות 5 - מליון דולר מכל צד. יוסכם על תנאי ההקמה בהקדם. שני הצדדים יתחילו בלימוד משותף של "שערים טכנולוגים" במחוזות שונים בסין ליצירת שת"פ בין חברות ישראליות לסיניות. הצד הישראלי ביקש לקדם השתתפות של חברות ישראליות במכרזים ממשלתיים ושלובן של חברות ישראליות בפרויקטים בעיקר- לקראת האולימפיאדה,לקראת Expo 2010 , ובתחום האנרגיה החלופית . סוכם כי הבקשות יועברו לגורמים הרלבנטיים והצדדים יפעלו לעידוד שתוף החברות .
  • עובדים זרים- הצד הסיני ביקש לחתום על הסכם לשת"פ בתחום, לשמור על זכויות העובדים ולנקוט מדיניות של "שמים פתוחים" כלפי העובדים הסיני. הצד הישראלי השיב כי מדיניות ממשלת ישראל הינה שלא להתקשר בהסכמים מסוג זה אך העובדים יהיו זכאים לזכויות העובדים להם זכאים אזרחים ישראלים. בנוסף- מכסת העובדים הזרים מצומצמת מחמת שיעור האבטלה בארץ.
  • ציון חשיבות הפרוטוקול הפיננסי.
  • שת"פ בתחום החקלאות- קדום שת"פ בתחום. קדום משותף של פרויקטים בתחום ניהול המים, גדולי ירקות ומשק החלב. כמו כן- הצד הישראלי מבקש לקדם יצוא של מוצרים ישראלים בעיקר בתחום הוטרינריה (דבורים,אפרוחים וזרמת פרים) ותרביות רקמה.
  • קדום שתוף הפעולה בין לשכות המסחר , גופי השקעה וקדום סחר (משלחות, השתתפות בתערוכות, סמינרים, בחינת אפשרות להקמת מוסד בוררות בין אנשי עסקים ישראלים וסינים).
  • שת"פ בתחום הטלקום- קדום שת"פ ופרויקטים משותפים בתחום הסלולר, אבטחת רשתות, מולטימדיה, אינטרנט.
  • קידום הסכם להכרה הדדית בתקינה: סוכם על התחלת הדיונים לקראת החתימה על ההסכם בהקדם האפשרי. שני הצדדים ציינו את חשיבות ההגנה על הקניין הרוחני ע"פ מחויבויות המדינות ב- WTO. הצד הישראלי ביקש להכיר בישראל כיעד תיירות מועדף. הצד הסיני ביקש להעביר את הבקשה הישראלית לרשויות המתאימות.
  • סוכם על קדום שת"פ בתחום היהלומים.