עלייה חדה במחירי הפרחים באירופה בעקבות הקרה בישראל

הצרכנים באירופה נאלצים לשלם מחירים גבוהים לקראת ולנטיין דיי עבור סוגי הפרחים שמתבססים על אספקה מהמגדלים הישראלים


00:00 ,10.02.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

הצרכנים באירופה נאלצים לשלם מחירים גבוהים לקראת ולנטיין דיי עבור סוגי הפרחים שמתבססים על אספקה מהמגדלים הישראלים
 
הצרכן האירופי משלם בימים אלו את מחיר הקרה שהיתה בישראל בחודש ינואר. יצוא הפרחים הישראלי ירד בכ-25% מאז הקרה, וכתוצאה מכך מחירי סוגי הפרחים שמתבססים על אספקה ראשית מישראל כמו פרח השעווה, גיפסנית, רוסקוס וגרברה זינקו בתקופה קצרה בעשרות אחוזים.
 
מזכיר ארגון מגדלי הפרחים, חיים חדד, מסר שעליית המחירים התחזקה בשל הקרבה לחג ולנטיין – חג האהבה הבינלאומי – שמצוין ב-14 בפברואר ומהווה את אחד משיאי הביקוש לפרחים באירופה. בעונת החורף המגדלים האירופאים אינם יכולים לגדל חלק מסוגי הפרחים ולכן מקור האספקה המרכזי לחג הוא ישראל.
 
על פי הנתונים שריכז ארגון מגדלי הפרחים, מחירו של פרח גרברה בודד זינק בבורסה בהולנד ל-70 סנט אירו, שהם כ-1.40 אירו לצרכן. מחירה של הגיבסנית בבורסות עלה ל-40 סנט אירו, פרח השעווה ש-80% משטחי הגידול שלו בישראל נהרסו בקרה, עלה למחיר סיטונאי של 50 סנט אירו ואילו ענפי קישוט ירוקים נמכרו בבורסה ב-25 סנט אירו. 
 
חדד ציין כי חלק מהמגדלים לא נהנים מעליית המחירים מאחר ואין להם די פרחים למכור. הוא העריך שחוסר הפרחים יימשך עד הקיץ ואף יוחרף כיוון שבקרה נפגעו בעיקר הפרחים הצעירים. בשל מגבלות שנת השמיטה  המגדלים אינם יכולים להתארגן במהירות ולבצע שתילות חדשות.