עליה בשיעור 7% במדדי הפדיון בענפי המסחר והשירותים בחודשיים הראשונים של השנה

עליה בשיעור של 7.4 אחוזים במדדי הפדיון בענפי המסחר והשירותים (מנוכי עונתיות), נרשמה בחודשיים הראשונים של השנה (ינואר - פברואר 2004) בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. עליה זו משקפת את השינוי במגמה שהחל כבר בסוף שנת 2003


00:00 ,18.05.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
עליה בשיעור של 7.4 אחוזים במדדי הפדיון בענפי המסחר והשירותים (מנוכי עונתיות), נרשמה בחודשיים הראשונים של השנה (ינואר - פברואר 2004) בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. עליה זו משקפת את השינוי במגמה שהחל כבר בסוף שנת 2003 והמעידה על היציאה מהמיתון. מאז סוף שנת 2000 ירדו מדדי הפדיון (*) בענפי המסחר והשירותים בשיעור מצטבר של כ- 3 אחוזים. כך עולה מסקירה שפורסמה היום ע"י אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר, הבוחנת את התפתחות מדדי הפדיון בענפי המסחר ושירותים (מנוכי עונתיות), על בסיס נתוני הלמ"ס.

כלכלני האיגוד מציינים כי עליה זו משקללת בעיקר עליה בענפי המסחר הסיטונאי, המסחר הקמעונאי, מוסדות פיננסיים ושירותים עסקיים. בהתייחסו לנתונים אמר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, כי מדובר בהמשך הקו המצביע על התחזקות מגמת הצמיחה במשק. "כל זה מוכיח שכאשר קיימת מדיניות כלכלית נכונה של הממשלה, יש בכך את החיוניות והכוח לסייע בצמיחת המשק על אף הבעיות הביטחוניות.

במסחר הסיטונאי והקמעונאי עלה הפדיון בחודשיים הראשונים של השנה, בשיעור של 8 אחוזים, במוסדות הפיננסים וסוכני ביטוח נרשמה עליה של 16.4 אחוזים, בשירותים העסקיים נרשמה עליה של 6.3 אחוזים ובשירותי החינוך נרשם צמצום של 5.2 אחוזים, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מגמות דומות נמצאו גם בהשוואת הממוצע בין החודשיים הראשונים של השנה (ינואר-פברואר 2004) לבין החודשיים האחרונים של 2003 (נובמבר-דצמבר). בתקופה הנדונה, עלה סה"כ הפדיון בשיעור של 1.2 אחוז, המסחר הקמעונאי והסיטונאי עלה ב- 2.7 אחוזים, מוסדות פיננסיים וסוכני ביטוח עלו ב- 7.8 אחוזים ואילו בשירותים העסקיים נרשמה ירידה של 3.7 אחוזים בתקופה זו.

כלכלני איגוד לשכות המסחר מציינים בסקירתם כי עלויות אלו במדדי הפדיון משקפות את היציאה מהמיתון הקשה בו היה מצוי המשק והמגזר העסקי בשנים 2001-2003. לדברי הכלכלנים, הרבעון האחרון של 2003 שיקף ניצנים ראשונים של עליה במדדים עיקריים כמו סחר חוץ וצריכה פרטית. אולם, על בסיס הערכות האיגוד, הרבעון הראשון של 2004 מוכיח כי המשק מתחיל לעלות על פסים של צמיחה.

תחזית הכלכלנים לגידול בצריכה הפרטית עומדת על 4.0 – 3.5 אחוזים בשנת 2004. לכן, מדדי הפדיון בענפי המסחר והשירותים צפויים לעלות במהלך שנת 2004 בשיעור ממוצע של כ- 10 אחוזים.



(*) פדיון ענפי המסחר והשירותים כולל: מסחר סיטונאי וקמעונאי, מוסדות פיננסים וסוכני ביטוח, שירותים עסקיים (מחשוב, עריכת דין, ראיית חשבון, שמירה וניקיון, גיוס כ"א ועוד), שירותי חינוך, שירותי בריאות, רווחה וסעד ושירותים אישיים אחרים.