עוד דלק למנוע היצוא

במשרד האוצר מנסים להגדיל את היצוא הישראלי במאות מיליוני דולרים בשנה, בין השאר, באמצעות הקלות בתחום הביטוח ופתיחת מרכזי שיווק בסין


00:00 ,31.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

במשרד האוצר מנסים להגדיל את היצוא הישראלי במאות מיליוני דולרים בשנה, בין השאר, באמצעות הקלות בתחום הביטוח ופתיחת מרכזי שיווק בסין

החשב הכללי במשרד האוצר, ירון זליכה, מעריך כי הצריכה הפרטית תרמה שני שלישים מהצמיחה (4.3%) ב-2004, וכי ההשקעה הגדולה של המדינה בתשתיות יחד עם הגידול המרשים ביצוא תרמו את השליש הנותר. להערכתו, שבעה צעדים שננקטו בחודשים האחרונים, בשיתוף פעולה מלא של האוצר, התמ"ת והבסס"ח (החברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ) תרמו לעלייה ביצוא ב-2004 ויתרמו לעליות נוספות של מאות מיליוני דולרים בכל אחת מהשנים הקרובות.

לדברי זליכה, האוצר והתמ"ת, בניצוחו של מנכ"ל התמ"ת, רענן דינור, הבינו כי אם רוצים להתמודד בהצלחה עם מדינות אחרות בשווקים הבינלאומיים, יש לשנות גישה; בראש ובראשונה יש להעמיד לרשות החברות המייצאות כלים פיננסיים מתקדמים, ולחזק את השיווק בחו"ל.

זליכה אמר כי השינויים בפעילות הממשלה בתחום היצוא מתבססים על שבעה צעדים, כמה מהם בוצעו, כמה נמצאים בשלבי ביצוע והאחרים יבוצעו. בכולם היה תפקיד מרכזי לשר האוצר, בנימין נתניהו. בכולם היה תפקיד חשוב למשרד התמ"ת.

הצעד הראשון היה שינוי תנאי הביטוח בסחר חוץ, באזורים המוגדרים כלא בטוחים לעסקות ארוכות טווח. בכל העולם הממשלות הן שמבטחות את היצואנים במקרים כאלו. בשנים האחרונות נוצר פער בין מה שמדינות עשירות נותנות לחברות המייצאות שלהן לבין מה שישראל נתנה לחברות שלה. כך, שיעור הכיסוי האפקטיווי של הביטוח שמעניקה הבסס"ח היה על 85% מהיצוא לעומת 95% בעולם. כלומר, היצואן הישראלי היה צריך להביא ביטחונות ל-15% מהיצוא לעומת 5% בעולם. דבר זה הגדיל את עלויות היצואן הישראלי ב-1% ופגע ברווחיות שלו בשיעור של לפחות 10%. בנוסף, ניסוח כתב הערבות הממשלתי היה מסורבל ומתחכם.

כדי לפתור את הבעיות האלו בוצעה רפורמה, בשיתוף מלא עם הבסס"ח. שונה נוסח כתב הערבות ועלויות המימון הופחתו ב-1%, כך שהחברות המייצאות מישראל נמצאות כיום בעמדת זינוק שווה לזו של המתחרות בחו"ל.

זאת ועוד, עד כה רק שני הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי, הסכימו לתת אשראי ליצואנים. בעקבות פעילות האוצר והתמ"ת גם בנק המזרחי נכנס לתמונה ובעקבותיו ייכנסו בנקים נוספים. שבירת מונופול הבנקים הגדולים תוזיל את עלויות מימון היצוא.

הצעד השני היה מיקוד המאמצים של ישראל במדינות יעד מועדפות. הביטוח של המדינה ניתן ליצוא למדינות המוגדרות כשווקים מתעוררים ומדינות עולם שלישי. ביצוא למדינות אלו יש חשיבות לנושא העיתוי. במדינות בהן ישראל הקדימה בכניסה את מתחרותיה, היצוא שלה כיום גבוה, באחוזים, בהשוואה לממוצע העולמי שלה. בשנה החולפת הגדיל הבסס"ח את תקרות הביטוח לשתי מדינות חשובות - ברזיל (ממדינות היעד של התמ"ת) וונצואלה. בנוסף הוחלט להקדיש מאמצים מיוחדים ביצוא למקדוניה, אוקראינה, מונגוליה, סרי לנקה, גואטמלה, בוליוויה וסרביה.

הצעד השלישי היה שיתוף פעולה ראשון עם אקזים בנק, הבסס"ח האמריקאי. חברות ישראליות שישתפו פעולה ביצוא עם חברות אמריקאיות למדינות שלישיות, יקבלו מהבסס"ח הישראלי תנאי מימון זהים לאלו שמקבלות החברות האמריקאיות מאקזים. בימים אלו עובדים על העסקה המשותפת הראשונה.

על הצעד הרביעי סוכם בנובמבר האחרון, בביקור של זליכה בסין; ישראל וסין חתמו על פרוטוקול פיננסי מתקדם המשחרר את היצואנים הישראלים מקשיים ביורוקרטיים ומקשיי מימון. הפרוטוקול המתקדם נועד לתת יתרון ייחודי ליצוא הישראלי לסין. גם הפרוטוקול הקודם נתן לישראל יתרונות, אלא שהיה מוגבל לתחומים מסוימים. הפרוטוקול המתקדם, שנחתם לאחר עבודת הכנה שנמשכה שנה, פותח בפני היצואנים הישראלים את כל המשק הסיני, ואמור להגדיל את היצוא לשם במאות מיליוני דולרים.

בעקבות חתימת הפרוטוקול עם סין, פעל נתניהו, יחד עם מקבילו ההודי, במסגרת הצעד החמישי, לחתימת פרוטוקול מתקדם בין הודו וישראל. סין והודו נחשבות ע"י התמ"ת ליעד היצוא החשוב ביותר של ישראל בשווקים המתעוררים ובעולם השלישי. דינור וזליכה עומדים בראש צוות בין-משרדי לשכפול הפרוטוקול הסיני למדינות יעד נוספות.

בימים אלו שוקד צוות בראשות זליכה ודינור, בהשתתפות אנשי אגף התקציבים באוצר והבסס"ח, על רפורמה ביצוא לסין. במסגרת הצעד השישי, בו שותפים בנקים סיניים, זרים וישראליים, עומדת ישראל לפתוח בסין שני מרכזים לשיווק התעשייה. את המרכזים ינהלו סינים. הם יעבדו על בסיס משכורות בסיסיות ופרמיה על כל עסקה מוצלחת. על הצעד הזה הוחלט בעקבות ביקורם של זליכה ומנכ"ל הבסס"ח, אורי ברנשטיין, בסין.

לדברי זליכה, למוצרים הישראליים בתחומי האלקטרוניקה, התקשורת והחקלאות שם טוב מאוד בסין. גם לידע הישראלי, בתחומים שונים, ביקוש בסין. בביקור בסין התברר כי בעוד החברות המערביות הגדולות שמייצאות לסין נעזרות במשרדים גדולים המופעלים על ידי סינים המתמצאים בביורוקרטיה המקומית והמכירים את כל האישים הנכונים - החברות הישראליות מתקשות להחזיק בסין משרד עם עובדים.

לפיכך הוחלט להקים במחצית השנייה של השנה שני מרכזי מסחר בסין, כנראה בשנחאי ובבייג'ין, בפיקוח הנספחים המסחריים של התמ"ת בסין, ובניהול חברות סיניות שייבחרו במכרז. האוצר ישלם את סכום הבסיס. היצואנים הישראלים ישלמו בונוס על כל עסקה. המרכזים יפעלו באופן ניסיוני לשנתיים-שלוש.

הצעד השביעי הוא הקמת קרן לשיווק היצוא הישראלי בעולם. האוצר העמיד לצורך זה סכום צנוע של 17.8 מיליון שקל. בנק אוצר החייל, במכרז, הסכים למנף את הסכום ל-120 מיליון שקל.