סקר מכון היצוא – הערכות למלחמה בעיראק

שרגא ברוש: כ – 45% מהיצואנים הקדימו את משלוחי היצוא לחו"ל; 23% מהיצואנים מאחסנים מלאים במחסנים חלופיים בחו"ל; 8% מהיצואנים העתיקו קווי ייצור לחו"ל רק בשל החשש מהמלחמה; מעריך – לא צפויה פגיעה ביצוא הישראלי בעת מלחמה עם עיראק


00:00 ,19.03.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
שרגא ברוש: כ – 45% מהיצואנים הקדימו את משלוחי היצוא לחו"ל; 23% מהיצואנים מאחסנים מלאים במחסנים חלופיים בחו"ל; 8% מהיצואנים העתיקו קווי ייצור לחו"ל רק בשל החשש מהמלחמה; מעריך – לא צפויה פגיעה ביצוא הישראלי בעת מלחמה עם עיראק.

כ – 45% מהיצואנים הקדימו משלוחי היצוא לחו"ל; 23% מהיצואנים מאחסנים מלאים במחסנים חלופיים בחו"ל; 8% מהיצואנים העתיקו קווי ייצור לחו"ל רק בשל החשש למלחמה. כך עולה מסקר שערך אגף לכלכלה במכון היצוא בראשותו של שאולי כצנלסון.

שרגא ברוש, יו"ר המכון הישראלי לייצוא ולשיתוף פעולה בין-לאומי, שמסר על כך, מצין כי הסקר הקיף יותר מ – 100 יצואנים ונערך לאחרונה.

ברוש מעריך כי לא צפויה פגיעה ביצוא הישראלי בעת מלחמה עם עיראק בתנאי שתהיה קצרה.

ברוש מצין כי מהסקר מתברר עוד כי 49% מיצואנים דיווחו על חשש מצד הלקוחות בחו"ל לאי עמידה בהתחייבויות ובלוחות הזמנים; 32% מהיצואנים השיבו כי היתה ירידה במספר ההזמנות הנכנסות ו – 17% מהיצואנים השיבו כי היתה דחייה בהזמנות. רק 10% מהיצואנים השיבו כי היו ביטולי הזמנות בשל החשש למלחמה בעיראק.

ברוש מציין, כי 78% מהיצואנים מתכוונים לפתוח את המפעל ולעבוד באופן מלא בשעת חירום; 18% מהיצואנים צופים שיפעילו את המפעל באופן חלקי ורק 2% מהיצואנים מתכוונים לסגור את מפעליהם בשעת חירום.

יו"ר מכון היצוא הוסיף כי 71% מהיצואנים מבקשים את סיוע מכון היצוא למציאת פתרון הולם לנושא התייקרות

פרמיית המטענים; 66% מיצואנים מעונינים במידע שוטף ועדכונים בנושאי תובלה ולוגיסטיקה כמו: סגירת נמלים, אילו חברות תעופה מגיעות לארץ, מידע על תחנות המכס, פריקת סחורות במקומות אחרים, סיוע בפתרון בעיות לוגיסטיות הקשורות במשלוחי יצוא בזמן חירום ועוד.

56% מהיצואנים מעונינים בסיוע מכון היצוא בפתרון בעיות לוגיסטיות הקשורות בקבלת חומרי גלם בשעת חירום; 44% מהיצואנים מעונינים בסיוע מכון היצוא בפעילות הרגעה ושמירה על קשר עם הלקוחות בחו"ל.

ברוש מסר, כי מכון היצוא הקים מטה מיוחד לשעת חירום ו"קו חם" על מנת לתת מענה לשאלות שעלולות להתעורר בעת מלחמה עם עיראק. למטה החירום רשימה מעודכנת של כל הגופים המעורבים בסחר החוץ ונעשה תיאום איתם להערכות אפשרית בכל התרחישים האפשריים. נקבעו דרכי התקשרות והעברת מידע לעוסקים בסחר חוץ בעת מלחמה ומידע בנושא יפורט באתר מכון היצוא. יופץ באתר "המטען" - עמו המכון שותף – עדכון יומי שוטף בעת חירום לגבי ההתפתחויות בתחום הסחר הבינלאומי. כן הוכנה תוכנית קו פתוח ליצואנים אשר תופעל על פי ההתפתחויות.

בשעת הצורך יכין מכון היצוא טיוטה של נוסח מכתב באנגלית שיצואנים יוכלו לשלוח ללקוחותיהם ולסוכניהם בחו"ל ולעדכן אותם על המתרחש במשק ובמיוחד בנושאי היצוא והתובלה.

יצוין כי מטה החירום במכון היצוא כולל נציגים של משרדי ממשלה (תמ"ס, אוצר) הנוגעים בדבר וגופים ומוסדות הקשורים ללוגיסטיקה ותובלה כמו ממ"ן, רשות הנמלים, צים, אל על, וכן שירות התעסוקה והתאחדות התעשיינים.

מטה זה אמור לתת מענה לפניות של יצואנים ויבואנים בבעיות תפעוליות של היצוא והיבוא כמו שינוע, דוקומנטציה, מכס, מטעני אוויר וכו'.