סקר לשכות המסחר: 45% אחוזים מהחברות הפחיתו את המחירים ברבעון הנוכחי כתוצאה מהתחזקות השקל

ע"פ הסקר, בעלי החברות צופים פיחות של כ- 4% עד סוף השנה; שער הדולר יגיע ל- 4.5 שקל לדולר בקירוב. יותר מ- 50% מהחברות צופות הפחתת מחירים נוספת בחודשים הקרובים


00:00 ,15.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
ע"פ הסקר, בעלי החברות צופים פיחות של כ- 4% עד סוף השנה; שער הדולר יגיע ל- 4.5 שקל לדולר בקירוב. יותר מ- 50% מהחברות צופות הפחתת מחירים נוספת בחודשים הקרובים

45 אחוזים מהחברות הפחיתו מחירים ברבעון הנוכחי כתוצאה מהתחזקות השקל, בעוד ש- 47 אחוזים מהחברות השאירו את מחירי המוצרים ללא שינוי. 8 אחוזים דיווחו דווקא על עליה כתוצאה מהייסוף בשקל. כך עולה מתוך סקר שערך איגוד לשכות המסחר בקרב כ- 50 חברות, אשר בחן את השפעת החלשות שער הדולר ברבעון האחרון על הפעילות העסקית של החברות.

בסקר השתתפו חברות מתחומי הפלסטיק והאריזה, ביו טכנולוגיה, מסחר יבוא ויצוא, מתכת, טקסטיל, חשמל ואלקטרוניקה, ציוד הנדסי, כימיקלים, רכב, רפואת שיניים וציוד רפואי.

מבין החברות שדיווחו על הפחתה במחירים, 21 אחוזים הפחיתו בשיעור של עד 5 אחוזים, 44 אחוזים מהחברות הפחיתו את המחירים בשיעור הנמוך מ- 10 אחוזים והגבוה מ - 5 אחוזים. 35 אחוזים מהחברות הפחיתו בשיעור העולה על 10 אחוזים בשל הירידה החדה בשער הדולר. בכל הקשור לציפיות להפחתה עתידית, מעל 50 אחוזים מהחברות צופות כי יפחיתו את המחירים בחודשים הקרובים.

באשר להשפעת התחזקות השקל על התוצאות העסקיות, 39 אחוזים מהחברות דיווחו על ירידה בהכנסות, 35 אחוזים מסרו כי לא חל כל שינוי ברמת ההכנסה כתוצאה מהשינוי בשער הדולר וזאת בהשוואה ל- 26 אחוזים מהחברות שדיווחו כי הכנסתן עלתה. 49 אחוזים מהנשאלים דיווחו כי הוצאותיהם לא השתנו כתוצאה מהירידה בשער הדולר, 26 אחוזים דיווחו כי הוצאותיהם פחתו ו- 25 אחוזים מהחברות מסרו על עליה בהוצאות.

בקרב 72 אחוזים מהחברות לא חל שינוי בהיקף הזמנותיהם מחו"ל. 18 אחוזים מהן דיווחו על עלייה בהזמנות מחו"ל כתוצאה מהייסוף בשקל ו- 10 האחוזים הנותרים דיווחו על ירידה בהזמנות מחו"ל.

מאגף הכלכלה נמסר כי בבדיקת השפעת שער הדולר על סחר החוץ עולה, כי עבור 41 אחוזים מהחברות לא חל שינוי בהיקף הסחר כתוצאה מהחלשות הדולר, ל- 31 אחוזים מהחברות חלה עליה בסחר החוץ ואילו ל- 28 האחוזים הנותרים חלה ירידה בהיקפי הסחר.

על פי הסקר, בעלי החברות צופים פיחות של כ- 4% עד לסוף השנה. להערכתם, עד סוף השנה יגיע שער הדולר ל- 4.56 ש"ח לדולר בקירוב.

בתגובה לממצאים, אמר יוסי שוסטק, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, כי "כפי שיש גמישות מחירים כלפי מעלה כאשר יש פיחות, מסתבר שקיימת גמישות מחירים כלפי מטה כאשר הדולר נחלש לעומת השקל. עוצמת ההפחתות מלמדת כי המיתון מסייע אף הוא להפחתת מחירים הנגזרת מהתיסוף בשקל".