סקר התאחדות התעשיינים- צפון מגלה : 48% מהמפעלים בחיפה והצפון יפטרו עובדים

אורי יהודאי: 48% מהמפעלים בחיפה והצפון יפטרו עובדים וכ- 65% יעצרו את כל השקעותיהם – אם יפגע החוק לעידוד השקעות הון; מתריע: קבלת הצעת האוצר, תגרום לחיסול עתיד התעשייה בחיפה, במרכז הארץ ובאזורי העדיפות הלאומית בצפון.


00:00 ,03.09.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
 
אורי יהודאי: 48% מהמפעלים בחיפה והצפון יפטרו עובדים וכ- 65% יעצרו את כל השקעותיהם אם יפגע החוק לעידוד השקעות הון; מתריע: קבלת הצעת האוצר, תגרום לחיסול עתיד התעשייה בחיפה, במרכז הארץ ובאזורי העדיפות הלאומית בצפון.
 
כ- 48% מהמפעלים בחיפה והצפון יאלצו לפטר עובדים, כ- 65% יעצרו את כל השקעותיהם המתוכננות, ו- 36% יעצרו את הפיתוח השוטף, זאת אם הכנסת תאשר את החלטת הממשלה לפגוע בחוק לעידוד השקעות הון, כפי שמציע האוצר בתקציב 2003.כך עולה מסקר מיוחד שערכה התאחדות התעשיינים צפון בקרב כ- 70 מפעלי תעשייה המייצגים את כל ענפי התעשייה.
 
הסקר נערך לקראת מפגש חירום של התאחדות התעשיינים בנושא זה, שיערך ב- 3 בספטמבר בבית התעשייה בתל-אביב בנוכחות עשרות תעשיינים. המפגש יערך במסגרת מאבק שפותחת התאחדות התעשיינים נגד הפגיעה בתנאי החוק לעידוד השקעות הן במרכז הארץ והן בפריפריה.
 
אורי יהודאי,  יו"ר התאחדות התעשיינים-צפון שמסר על כך ציין כי מהסקר עולה עוד כי 58% מהמפעלים בצפון דיווחו כי שינוי החוק לרעה, יגרום לפגיעה בריווחיות המפעל ו- 76% דיווחו כי יפגע כושר התחרות שלהם.
 
יהודאי  הזהיר כי קבלת הצעת האוצר לבטל את מסלול הטבות המס הניתנות למפעלים בחיפה, (ובמרכז הארץ), ושינוי שיטת תשלום מענקי ההשקעה הממשלתיים למפעלים בפריפריה, ( התפרסות המענק על פני 7 שנים, תוך בחינתו מחדש מדי שנה, על עמידה ביעד)- תגרום לחיסול עתיד התעשייה בחיפה, במרכז הארץ ובאזורי העדיפות הלאומית בצפון. זה יהיה בבחינת  "בכי לדורות", אומר יהודאי, שיפגע אנושות בהשקעות בתעשייה  ובתעסוקה בצפון. כל זאת, על רקע הגידול באבטלה, הצמיחה השלילית ואי הוודאות המדינית והכלכלית.
 
יהודאי קרא  לממשלה לחזור בה מהחלטתה, לבטל לאלתר את הצעת האוצר בנושא זה, ולפעול במשותף עם התעשיינים כדי לגבש חוק לעידוד השקעות הון חדש ומעודכן.
 
יו"ר התאחדות התעשיינים-צפון הזהיר כי ביטול הטבות המס יפגע קשות בעתידה הכלכלי של חיפה, הן של אזור תעשיות המדע והן של תעשיות הבסיס במפרץ חיפה, על כל המשתמע מכך לגבי שיעורי האבטלה.
 
יהודאי ציין כי בשש השנים האחרונות אושרו בחיפה 46 תוכניות במסלול הטבות-מס בהיקף של יותר מ- 523 מליון דולר, על פי נתוני מרכז ההשקעות. בין היתר, אושרו במסגרת זו, הקמה והרחבה של מפעלים בתחום הכימיה (כרמל אוליפינים, בז"ן), התרופות (תרו), ההייטק (אינטל, קוואלקום), המזון (פרוטרום, מנעמים) ועוד.
 
יצויין כי המפעלים בחיפה אינם נהנים משום הטבה ממשלתית פרט להטבות מס על השקעותיהם במסגרת החוק לעידוד השקעות-הון, כפי היה עד כה.
 
יו"ר התאחדות התעשיינים- צפון הביע תמיהה כי בתקופה כזאת, במקום לפעול במדיניות תומכת צמיחה עושה הממשלה את ההיפך, דבר שיחסל כל יוזמה שעדיין קיימת להשקעות בתעשייה.