סקר איגוד לשכות המסחר: נטל המס על המגזר העסקי - הגורם המקשה ביותר על הפעילות העסקית

נטל המס על המגזר העסקי 'מככב' בראש רשימת הנושאים המעיקים והמקשים על פעילותן של חברות ובתי עסק במגזר העסקי. כך עולה מסקר שערך איגוד לשכות המסחר בקרב 160 מנהלי חברות בעלות היקפי פעילות שונים מענפי המסחר והשירותים


00:00 ,19.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

לין: הממשלה טרם הוכיחה יכולתה להתמודד עם הביורוקרטיה הממארת.
 
נטל המס על המגזר העסקי 'מככב' בראש רשימת הנושאים המעיקים והמקשים על פעילותן של חברות ובתי עסק במגזר העסקי. כך עולה מסקר שערך איגוד לשכות המסחר בקרב 160 מנהלי חברות בעלות היקפי פעילות שונים מענפי המסחר והשירותים, ביניהם רשתות שיווק מזון, חברות מתחומי המזון, משקאות, אלקטרוניקה, תרופות הלבשה והנעלה, שילוח ובלדרות בינלאומית, חברות יזום נדל"ן, כח-אדם, קניונים, רשתות הסעדה וקייטרינג, חברות גז וחברות מתחום השירותים השונים.
 
מפילוח סעיף נטל המס על המגזר העסקי אשר סומן ע"י 90 אחוזים ממשתתפי הסקר, עולה כי שלושת התחומים המכבידים ביותר הינם עלויות הארנונה 88 אחוזים, מס החברות 80 אחוזים והמס על הדיבידנד 30 אחוזים.
 
מנהלי החברות, דרגו אחרי נטל המס על המגזר העסקי את ארבעת הנושאים הבאים - בנקים 85%, מהם 94% עמלות הבנקים, 70% ריביות ו- 64% בטחונות; מוסר התשלומים 80%, מהם 60% בעיות בתשלום חברות וגופים ממשלתיים ו- 40% ושיקים חוזרים; בירוקרטיה ממסדית 75%, מהם 80% משרדי ממשלה וכ- 45% רשויות מקומיות ושיעור המס על היחיד 60%.
 
המנהלים שהשתתפו בסקר נתבקשו לציין נושאים המעיקים במיוחד על פעילותם העסקית או לסמן 4 נושאים מרכזיים מתוך רשימת נושאים שכללה ביורוקרטיה ממסדית, שיעורי מס על היחיד, נטל המס על המגזר העסקי, מיסוי עקיף, בנקים, מכון התקנים, מוסר התשלומים במשק ורישוי עסקים.
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר אמר בהתייחסו לתוצאות הסקר כי ממצאיו אינם מפתיעים ומוכיחים שדרישות האיגוד - להפחית את עלויות הארנונה של בתי העסק ואת מס החברות מ- 36 אחוזים כיום ל- 30 אחוזים - אכן מוצדקות. "על מקבלי ההחלטות במשק להתייחס לתחושות הקשות של המנהלים במגזר המסחר והשירותים כמייצג את כלל המגזר העסקי, ולפעול לשינוי מדיניות נטל המס בישראל. ממצאים אלה חייבים להיות אבני יסוד בגיבושה של כל תכנית כלכלית לשנת 2005".
 
"תוצאות הסקר מוכיחות שהמאפיין המרכזי של הנושאים שדורגו בחמישיה הראשונה היא העובדה שהם פוגעים בריווחיות החברות" אמר לין והוסיף "גם משרדי הממשלה, 'המככבים' בסעיפי מוסר התשלומים והביורוקרטיה הממסדית, מכשילים את הפעילות השוטפת של המגזר העסקי".