סיכונים פיטוסניטריים ביבוא עץ

דורון בורנשטיין מהשירות להסגר צמחים בנמל אשדוד: "חובה לפעול לסתימת הפירצה בסיווג בולי עץ בקליפה, המאפשרת החדרתם החופשית ארצה של מזיקים וכן נדרש לחזק את שיתוף פעולה עם הנמל באיסוף וטיפול בעצים המושלכים לרציפים"


00:00 ,22.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

דורון בורנשטיין מהשירות להסגר צמחים בנמל אשדוד: "חובה לפעול לסתימת הפירצה בסיווג בולי עץ בקליפה, המאפשרת החדרתם החופשית ארצה של מזיקים וכן נדרש לחזק את שיתוף פעולה עם הנמל באיסוף וטיפול בעצים המושלכים לרציפים"
 
ייצוב מטענים על סיפון אוניות נעשה ע"י קורות עץ עם קליפה, הקורות התומכות את המשלוח אינם חלק מהמשלוח והם מושלכות לרציף במהלך פריקת המטענים. כאן קיימת בעיה שאין "אבא" לעצים הללו. עוצמת הבעיה הומחשה עם קבלת הגדרה מהמעבדה לאנטומולוגיה לדוגמאת חיפושיות שנאספו מקליפת גזע עץ שהושלך ברציף. בין מיני חיפושיות הקליפה והחרקים השונים שהוגדרו, הוגדרה חיפושית קליפה מהמין Ips acuminatus. חיפושית זו עלולה להסב נזק רב לצומח בארץ והיא מוגדרת על ידי משרד החקלאות כמזיק הסגר.
 
זו רק דוגמא אחת הממחישה את האיום המתמיד שמולו מתמודד האגף לשירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות. דורון בורנשטיין מהשירות להסדר צמחים בנמל אשדוד ציין שבמקרה ספציפי זה הוא התריע בפני רשויות הנמל, ובמיוחד בפני ראש מדור איכות הסביבה בנמל, על חומרת הבעיה. "הנמל נקט בכמה צעדים, כמו איסוף של כל החומר העצי בקליפה, שמושלך ברציפים, אך אנו עדיין מחכים לשיתוף פעולה מלא עם הנמל ליצירת מסלול איסוף וטיפול/השמדה של חומר כזה".
 
במקרה אחר נתקל לאחרונה האגף לשרותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, מספר פעמים בבולי עץ גולמי בקליפה, במשקל כולל של עשרות טונות, שנפרקו מאוניות והונחו על הרציף. משלוחים אלו הגיעו ללא רישיונות מתאימים וללא ידיעת משרד החקלאות, כשהיבוא התאפשר עקב סיווג החומר ככזה שאינו דורש אישור.
 
"חומר כזה מהווה סיכון עצום לחדירה של נגעים לארץ", אמר דורון בורנשטיין והוסיף כי גם ביבוא מסחרי "מסודר" קיימים סיכונים. כך למשל, מוסיף בורנשטיין, לאחרונה חלה עלייה חדה ביבוא אדני רכבת משומשים לשימוש בגן הנוי ולתעשייה. אדני רכבת עוברים טיפול כימי מיוחד למניעת רקבונות ופגיעת מזיקים, אך מסתבר שבמשך השנים העץ מתאלח בנגעים שונים. לדוגמא, במשלוח מטקסס נמצא טרמיט חי וסימני פעילות של טרמיטים. הוא ציין שידוע על נזקים עצומים שמחוללים טרמיטים שפלשו מהמזרח הרחוק לדרום ארה"ב ולכן, היה חשש לחדירת "מזיק-על" במשלוח זה.
 
בורנשטיין ציין שגם יבוא של לוחות עץ ללא קליפה אינו דורש רשיון יבוא, אולם במשלוחים אלו נמצאו לוחות עץ לבנה בעלי קליפה מאוקראינה ובבדיקתם נתגלו חרקים. "במקרים אלו מנענו את השחרור מהנמל, תוך כדי שיתוף פעולה עם ביטחון הנמל וחייבנו את היבואן לאייד בגז מתיל-ברומיד את העצים".
 
לדברי בורנשטיין, חלקי צמחים מלאכותיים שמודבקים על ענפים טבעיים בקליפה, שמוגדרים כצמחים מלאכותיים, אינם נזקקים לאישור משרד החקלאות וכך, לטענתו, נוצרת פירצה, המאפשרת יבוא ענפי עץ עם קליפה ללא ביקורת. "גם כאן אנו זוכים לשיתוף פעולה מבודקי המכס, שמאתרים טובין כאלה בבדיקותיהם ומפנים אותם אלינו. לאחרונה הושמד משלוח כזה מסין".
 
הוא סיכם ואמר שחובה לפעול לסתימת הפירצה בסיווג בולי עץ בקליפה, המאפשרת החדרתם החופשית ארצה של מזיקים וכן נדרש לחזק את שיתוף פעולה עם הנמל באיסוף וטיפול בעצים המושלכים לרציפים.