סוכני המכס מוחים על העלאת התעריפים במסוף נהר הירדן

לדבריהם, מדובר בהעלאת תעריפים שנייה בתוך כחודשיים. רש"ת: התעריפים הושוו בשל ירידה משמעותית בכמות המטענים. מינהל המכס: מדובר בתהליך פשוט


00:00 ,28.02.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

לדבריהם, מדובר בהעלאת תעריפים שנייה בתוך כחודשיים. רש"ת: התעריפים הושוו בשל ירידה משמעותית בכמות המטענים. מינהל המכס: מדובר בתהליך פשוט
 
למערכת PORT2PORT נודע כי סוכני המכס במסוף נהר הירדן קיבלו בתחילת השבוע הודעה ממנהל מסוף נהר הירדן, דוד גוטליב, כי על פי החלטת רשות שדות התעופה ובהתאם לתנאי חוזה ההתקשרות שבין הרשות וחברת פליינג קרגו, המשמשת כזכיין רש"ת במסוף נהר הירדן, יעודכנו תעריפי שינוע המטענים במסוף נהר הירדן, וזאת החל מה-1 במרץ.
 
במכתבו של מנהל מסוף נהר הירדן ללקוחות ועמילי המכס הפועלים במסוף נכתב כי התעריפים עודכנו כך שהם "יהיו זהים לתעריפים הנהוגים במסופי המטענים האחרים שבניהול רשות שדות התעופה".
 
לטענת סוכני המכס הפועלים במסוף, מדובר בהעלאת תעריפים בלתי חוקית "חד צדדית ולא הוגנת" כדבריהם, ואף מדובר בהעלאת מחירים שנייה בתוך תקופה של חודשיים. לדבריהם, רש"ת בוחרת לעזור לזכיין לשרוד וזאת על חשבון השירות ללקוחות. לטענתם, בכוונת לפנות לעו"ד איגוד סוכני המכס ולבדוק את חוקיות הצעד בו נקטה רש"ת. 
 
סוכני המכס מציינים כי בסוף שנת 2009 נערכה במסוף פגישה בין נציגי רש"ת, מנהלי המשרדים של סוכני המכס השונים ונציגים של פליינג קרגו עקב תלונות של סוכני המכס על תפקודה של חברת פליינג קרגו.
 
לטענת הסוכנים, הנהלת רש"ת מתעלמת מהתלונות על תפקודו של הזכיין, וכאמור, מעלה את תעריפי העבודה שלו, ומשווה אותם לתעריפים במעבר אלנבי וערבה.
 
בנוסף, טוענים סוכני המכס כי התקבלה דרישה ממינהל המכס לקבל החל מה-1 במרץ את ניירות המטענים המקוריים מהצד הירדני טרם תהליך השיקוף והבדיקה שנערכת למטען. לטענתם, במסופים אחרים דואג הזכיין או נציג של רש"ת להעביר את המסמכים המקוריים לסוכני המכס לפני תחילת התהליך וללא תשלום נוסף – אך במסוף נהר הירדן התקבלה דרישה כי סוכני המכס יקצו כוח אדם מיוחד לשם כך – על חשבונם.
 
לדבריהם, הם אינם מתכוונים לשלם כל עלות נוספת לשם העברת הניירות או להקצות לתפקיד אדם מטעמם גם אם הדבר ישבש את עבודת המסוף.
 
טענותיהם של סוכני המכס לא מסתיימות בכך. לדברם, הנהלת רש"ת מתעלמת באופן שוטף מתלונות על ניהול לקוי של המסוף ועל דרישות תשלום בלתי סבירות. הם מספרים כי בתחילת שנת 2006 הודיעה רש"ת לסוכני המכס כי רכישת אגרת משאית תתאפשר רק דרך קנייה מרוכזת בבנק צ'יינג פלייס בגשר עבור עמלה של 15 שקל עבור כל אגרה, וזאת למרות פנייה של סוכני המכס לבירור אופציות תשלום אחרות.
 
לדבריהם, בחודש האחרון התגלה להם כי ניתן לרכוש את האגרה בדואר ישראל ללא כל עמלה, ורק לאחר גילוי זה הם החלו לרכוש את אגרות המשאית בדואר. הדבר, לטענתם, עלה בתשלום מיותר של עשרות אלפי שקלים לכל חברה הפועלת במסוף.
 
לטענת סוכני המכס, זוהי רוח הדברים השורה על טיפולה של רש"ת במסוף נהר הירדן – זלזול בלקוחות, התעלמות מפניות ואטימות לחשיבות הסחר בין ישראל וירדן והשלכותיו.
 
רש"ת: התעריפים הושוו בשל ירידה משמעותית בכמות המטענים
 
מדוברות רש"ת נמסר כי "הנהלת מסוף נהר הירדן משקיעה תשומות ניכרות בפיקוח בקרה וניהול של מסוף המטענים ועומדת לרשות סוכני המכס אשר פונים אל הנהלת המסוף בכל עניין לצורך מתן מענה וסיוע מהיר ומיטבי"
 
עוד נמסר מרש"ת כי תעריפי מסוף נהר הירדן הושוו ללוח התעריפים הקיים ביתר מסופי המעבר בשל הירידה המשמעותית בכמות המטענים המשונעים, השינוי המשמעותי בתמהיל המטענים המשונעים, השינויים המשמעותיים שחלו בתנאי השוק והשיקול הכלכלי של הרשות.
 
לאור אלו ועל מנת לשמר את מתן השירות של מסוף מטענים פעיל במסוף נהר הירדן, תוך שמירה על ענייניה של מדינת ישראל מחד וציבור המשתמשים מאידך, החליטה הרשות להפעיל סמכותה על פי חוק ולעדכן את התעריפים.
 
רש"ת אף הגיבה לדרישת מינהל המכס וציין כי הרשות אינה צד לפעילות שבין המכס לסוכני המכס. יחד עם זאת, הרשות תלמד הנושא בקפידה ותעשה כמיטב יכולתה לסייע בידי סוכני המכס לעמוד בדרישות המקצועיות שהוצגו ע"י מינהל המכס.
 
עוד נמסר מדוברות רש"ת כי "בניגוד לטענתם של סוכני המכס האחריות על הבאת המסמכים המקוריים מהנהגים הירדניים חלה על סוכני המכס בכל מסופי הגבול. המסוף החריג היחיד הינו מסוף אלנבי בו נהוגים תנאים שונים בהוראת הגופים הממלכתיים המנחים בסוגיות ביטחוניות".
 
דוברות רש"ת אף התייחסה לעניין רכישת אגרות המעבר וציינה כי "חברת צ'יינג' פלייס מפעילה במסוף נהר הירדן סניף שנועד לאפשר למשתמשים במסוף לשלם את אגרות המעבר במקום מבלי להזדקק לנסיעות אל סניפי הדואר המרוחקים. משפנו סוכני המכס להנהלת המסוף וביקשו לאשר רכישת אגרות מעבר למטענים בסניפי הדואר שמחוץ למסוף אושרה בקשתם".
 
רשות המסים: מדובר בתהליך פשוט
 
מדוברות רשות המסים הגיבו לדרישה לקבלת מסמכים מקוריים בתהליך השחרור במכס נהר הירדן וציינו כי כך מקובל בשחרור סחורות בכל בתי המכס. "הדרישה לקבלת מסמכים מקוריים מעוגנת בחוק ומאפשרת למכס לממש אכיפת הנושאים השונים בתחום אחריותו". עוד נמסר מדוברות רשות המסים כי "המסמכים המקוריים מצויים במעבר, בידי הנהגים המובילים את המטען, ומדובר בתהליך פשוט שעל סוכני המכס יהיה למצוא את הדרך לבצעו".