סוכני המכס לנמל אשדוד: חדלו מגבייה רטרואקטיבית של אגרות נמל

לדברי סגן יו"ר לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל ת"א חברת הנמל גובה מסוכני המכס חיובים בלתי חוקיים. תגובת נמל אשדוד: סוכן המכס אחראי אישית לתשלום כל אגרות הנמל והיטלים אחרים


00:00 ,04.09.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

לדברי סגן יו"ר לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל ת"א חברת הנמל גובה מסוכני המכס חיובים בלתי חוקיים. תגובת נמל אשדוד: סוכן המכס אחראי אישית לתשלום כל אגרות הנמל והיטלים אחרים

 
בין לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל תל אביב וחברת נמל אשדוד מתקיימת לאחרונה חליפת מכתבים שעניינה חיוב אגרות נמל מסוכני המכס באמצעות מס"ב בשל רשימונים שערכם תוקן.
 
לדברי סגן יו"ר לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל תל אביב מר יחיאל נויפלד חברת נמל אשדוד גובה מסוכני המכס חיובים בלתי חוקיים, וזאת בשל הפרשי חיובים בגין העלאת ערך שמבצע המכס למטענים שנפרקו בעבר באמצעות חברת הנמל.
 
המחלוקת בין הצדדים נוגעת לחוקיות החיוב של סוכני המכס: בעוד שחברת הנמל טוענת כי סוכן המכס הינו שלוחו של בעל המטען ועליו לשלם את ההפרשים בגין העלאת הערך טוענים מנגד סוכני המכס כי הם אינם שלוחם של היבואנים / יצואנים וכי החיוב באמצעות מס"ב "גובל בשערורייה" והינו בבחינת "שאיבת כסף".
 
לטענת עורך דין גיל נדל, המייצג את לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל תל אביב, סמכותו המשפטית של הנמל לדרוש מסוכני המכס באופן רטרואקטיבי תשלום הפרשי אגרות נמל שנויה במחלוקת, ואף יותר מזה – אינה חוקית, ובנוסף לכך, אופן הגבייה של הנמל – באמצעות המס"ב – חורגת מסמכות חברת הנמל.
 
לטענת עו"ד נדל, סוכן המכס משמש צינור להעברת כספים מהיצואן או היבואן אך אינו פועל כשלוחו של היבואן / יצואן ועל כן הוא אינו אחראי לתשלום אגרות הנמל. עו"ד נדל טוען כי בעקבות שידור הרשומון למכס פונה חברת הנמל אל סוכן המכס ובשל הסדר המס"ב עם הנמל גובה את אגרות הנמל מסוכן המכס כל עוד המטען שעבורו משלם סוכן המכס נמצא עדיין בנמל. עו"ד נדל מזכיר כי עמדת המחוקק שוללת הטלת אחריות אזרחית על סוכן המכס לתשלומים המוטלים על היבואן/ יצואן.
 
עו"ד נדל טוען כי לחברת הנמל אין כל סמכות משפטית לדרוש או לגבות באופן רטרואקטיבי מסוכני המכס באמצעות מס"ב חובות אגרות נמל של יבואנים בשל רשימונים שערכם תוקן ודורש מחברת נמל אשדוד לחדול מנוהג זה "ולהשיב לסוכני המכס החברים בלשכת סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל תל אביב את הסכומים שנגבו על ידכם באופן בלתי חוקי".
 
לטענת מר נויפלד, לעתים המכס מתקן ערכם של טובין אשר שוחרר מהנמל כבר לפני ארבע שנים, ומעדכן את היבואן, שלעתים כבר אינו פועל בתחום או פשט את הרגל, ולמרות שהמכס אומנם תיקן את הערך אך בפועל לא גבה את ההפרש, בחברת נמל אשדוד "שואבים" את ההפרש מסוכן המכס באמצעות חשבון המס"ב, וזאת למרות שההרשאה שניתנה לנמל הינה בעבור מטען שעדיין נמצא בשליטת הנמל ולא עבור מקרים חריגים כגון תיקון הערך הנ"ל.
 
תגובת נמל אשדוד: אין אפשרות טכנית ליידע את הסוכנים טרם הפקת החיוב
 
מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה כי "הפרשי החיובים שמפיקה חברת נמל אשדוד לסוכני המכס נעשים בגין העלאת ערך, שמבצע המכס למטענים, שנפרקו באמצעות חברת הנמל. זאת, בהתאם לפקודת הנמלים [נוסח חדש] תשל"א - 1971, הקובעת, כי סוכן המכס הוא שלוחו של בעל המטען ויראו אותו כבעל הטובין. לפיכך, אחראי סוכן המכס אישית לתשלום כל אגרות הנמל והיטלים אחרים, המוטלים בגין הטובין, והוא חייב לעשות כל פעולה בנוגע לטובין, שהבעלים חייב לעשותה, לפי הפקודה או התקנות לפיה. מכך עולה, המחוקק הטיל חובות אישיות על סוכן המכס, כבעל טובין, המקנות לחברת הנמל סמכות מלאה לגבות את האגרות, המוטלות על הטובין מסוכן המכס.
 
"כפי שכבר הבהירה החברה בעבר, במידה והמכס יכריע בדבר הפחתת ערך הטובין במקרה כלשהו, יזוכה סוכן המכס בהתאם.
 
"אין לחברת הנמל אפשרות טכנית ליידע את סוכן המכס טרם הפקת החיוב. עם זאת, החברה תערוך בדיקה עם מיישמי המערכת, בכדי לראות האם ניתן לקבל התראה טרם הפקת החיוב ותיידע את הפונה עם סיום הבדיקה".