סוכני המכס: חששות כבדים מפני שביתה אפשרית של עובדי המכס

במסגרת האסיפה השנתית של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל העלו הסוכנים את חששם משביתה אפשרית. שלמה שרון: ההחלטה לבחון מחדש את הרשות המשותפת למכס ומע"מ מביאה לשיתוק. אוריאל לין הביע שוב את תמיכתו בהפרדת אגף המכס מהמע"מ ומנהל רשות המסים הודיע כי אושרה השקעה של 300


00:00 ,06.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת האסיפה השנתית של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל העלו הסוכנים את חששם משביתה אפשרית. שלמה שרון: ההחלטה לבחון מחדש את הרשות המשותפת למכס ומע"מ מביאה לשיתוק. אוריאל לין הביע שוב את תמיכתו בהפרדת אגף המכס מהמע"מ. נסרדישי:  אושרה השקעה של 300 מיליוני שקלים במערכת סחר החוץ החדשה
 
"ברצוני להביע את תחושתינו הלא טובות, בלשון המעטה, בשל מה שמתרחש היום מבחינת מעמד המכס והחשיבות שהממשלה והאוצר מייחסים לאגף מכס", אמר שלמה שרון, יו"ר ארגון התאגידים במסגרת האסיפה השנתית של הארגון בו לקחו חלק בכירי אגף המכס ורשות המסים ובראשם יהודה נסרדישי.
 
לדבריו, ההחלטה לבחון מחדש את הרשות המשותפת למכס ומע"מ (מה שידוע בשם דו"ח סוארי) מביאה למצב של שיתוק והכבדה בפעילות המכס. "לצערנו עמדה זו לא הובנה כראוי על ידי הוועדה", אמר שרון, "וגם היום המצב לא ברור. על המכס מוטלות משימות רבות וכציבור סוכני המכס אנו חיים את הבעייתיות הרבה והיינו רוצים שהנושא יוסדר באופן שלמכס יינתנו סמכויות המתאימות בכדי שיבצע את המוטל עליו".
 
יו"ר ארגון התאגידים הצביע על בעיה בהתנהלות של המגזר הציבורי. לדבריו, בארגון מזהים את חוסר האומץ לקבל החלטות ובצורך לפנות לייעוץ משפטי כמעט בכל נושא. "זה לא תמיד עולה בקנה אחד עם הצרכים של סוכני המכס או הלקוחות".
 
בהתייחסו לנושא מערכת היצוא החדשה שאמורה היתה לפעול כבר לפני חצי שנה ועד היום אינה מופעלת, קרא יו"ר הארגון ליהודה נסרדישי לפתור את העניין בהקדם ובפרט לאור העובדה שציבור סוכני המכס השקיע רבות במימון והטמעה של מערכות תומכות.
 
באשר לשביתה האפשרית של עובדי המכס בימים הקרובים ציין שרון כי מדובר בעיתוי רע מאד – עם סיום השנה האזרחית. "מן הראוי שהקשיים והנזקים שעלולים לנבוע מהשביתה יהיו לנגד עיני מקבלי ההחלטות בירושלים".
 
יו"ר הארגון התייחס לדו"ח הבנק העולמי. "אנו 'מככבים' בתחתית הרשימה. נמצאת כאן כל הקהילה הלוגיסטית. "מקור הבעיה נעוץ, לדעתי, מאופן תפקוד הנמלים ומהעדר תשתיות – דברים שנמצאים באחריות ממשלת ישראל".
 
שלמה שרון סיים בנימה חיובית. "ענף הלוגיסטיקה הבינ"ל מאמין בישראל, ולראייה חברות UTIו-DHLרכשו את הפעילות של חברות שילוח מקומיות מובילות. חלק ניכר מהפעילות בישראל עברה לשליטה של קונצרנים בינ"ל והדבר מוכיח שהם מאמינים ביכולות הלוגיסטיות של ישראל ובמשק הישראלי".
 
"אתם הם אלה שמשמנים את גלגלי סחר החוץ של ישראל ואני שמח שאתם חלק אינטגרלי מאיגוד לשכות המסחר", שיבח אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר את ציבור סוכני המכס.
 
בהתייחסו לדו"ח סוארי אמר לין כי הוא תומך בהפרדת שני האגפים. "אמרתי את זה עוד כשמינו את ועדת סוארי. הם לא מבינים את הנושא הזה. אגף המכס והבלו, בשונה מאגף מס ההכנסה, הוא חלק אינטגרלי ממערך סחר החוץ של ישראל. הוא לא קיים רק לטובת גביית מסים. אי אפשר ליצור מבנה של כפיפות של אגף אחד תחת אחר במסגרת רשות ממשלתית אחת. ההחלטה הנכונה צריכה להתקבל".
 
יהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים, התייחס לוועדת סוארי. הוא אמר: "אני מנוע מלהגיד כל דעה אישית על סוארי. הופעתי בפני הוועדה המכובדת. אמרו לי שאין נציגות למכס והמע"מ אבל הופיעו אנשים מהעבר והמהווה כולל עמי סגל. יצא מוצר כמו שהוא יצא. אני יודע שבימים אלה יושב מנכ"ל האוצר ועובר על הדו"ח ביחד עם השר ושם צריכה להתקבל ההחלטה כיצד ומה ליישם. אני אומר פה ובכל מקום – צריך להגיע לוודאות אחרי שנה היכן אנו עומדים ולומר – כך זה צריך להיות. גם המנכ"ל וגם השר עסוקים בזה למרות עיסוקים רבים אחרים".
 
אשר לדו"ח הבנק העולמי הביע נסרדישי את מורת רוחו. כאמור, אגף המכס הישראלי דורג במקום 43 מבין 150 ועל כך הוא אמר: "אנו ראויים למקום טוב יותר. בניסיון לבחון את הנושא הבנתי שחלק גדול מהנתונים שנמדדו כלל אינם בתחום אחריות המכס". (על דו"ח הבנק העולמי ר' ידיעה נפרדת).
 
באשר למערכת סחר החוץ החדשה עדכן נסרדישי כי רשות המסים קיבלה את אישור ועדת הכספים לתקציב של 300 מיליוני שקלים הדרושים כדי להתחיל בהקמת המערכת.
 
על הצפוי בשנת 2008 הוא אמר כי צפויים ימים לא פשוטים. לדבריו, הדרישה לבידוקים ביטחוניים הולכת וגוברת והיא הולכת להעסיק מאוד את אגף המכס בשנה הבאה.

בסיום הדברים הוענקו תעודות הוקרה לותיקי ענף עמילות המכס ולוותיקי אגף המכס.