סוכני המכס בת"א לשר התמ"ת: תקן את צו יבוא חופשי

דורשים ממשרד התמ"ת לספק ליבואנים כלי עבודה אחיד, יעיל וממצה כדי לעמוד בדרישות חוקיות היבוא. טוענים: מלבד צו יבוא חופשי קיימים חוק התקנים, פקודת בריאות הציבור, פקודת הטלגרף האלחוטי ועוד


00:00 ,20.01.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

דורשים ממשרד התמ"ת לספק ליבואנים כלי עבודה אחיד, יעיל וממצה כדי לעמוד בדרישות חוקיות היבוא. טוענים: מלבד צו יבוא חופשי קיימים חוק התקנים, פקודת בריאות הציבור, פקודת הטלגרף האלחוטי ועוד
 
עו"ד גיל נדל ועו"ד בריהאן אבו קאעוד פנו בשם מרשתם, לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים תל אביב,  לשר התמ"ת בבקשה לתקן את צו יבוא חופשי, התשס"ט 2008 באופן שהוא יקבע באופן ממצה את כל החובות המוטלות על יבואן בעת היבוא ואת כל האישורים שעל הטובין המיובאים לעמוד בהם לצורך יבוא לישראל. נציגי הלשכה אף ביקשו להגיע לישיבה מקצועית דחופה עם שר התמ"ת ועם הגורמים המקצועיים במשרד התמ"ת.
 
לטענתם, צו יבוא חופשי, בנוסחו הנוכחי, הנו "כלי עבודה מכשיל", שכן רוב היבואנים וסוכני המכס - עיקר קהל היעד של צו יבוא חופשי - אינם משפטנים ואין זה סביר לצפות מהם להתמצא בכל הוראות הדין הקובעות דרישות או אישורים שעל טובין מיובאים לעמוד בהם.
 
לשכת סוכני המכס מדגישה כי צו יבוא חופשי הנו אחד הצווים המרכזיים, אם לא המרכזי שבהם, וכי הוא קובע, בין היתר, כי על היבואן להצטייד ברשיונות ובאישורים שונים כתנאי ליבוא הטובין על ידו. יחד עם זאת, טוענת לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים תל אביב כי הפקודה וצו יבוא חופשי אינם דבר החקיקה היחיד המציב דרישות שונות כלפי היבוא וכי קיימות הוראות חוק מהותיות החלות על גם על היבוא, כגון חוק התקנים, פקודת בריאות הציבור (מזון), פקודת הטלגרף האלחוטי, ועוד.
 
למעשה, טוענים עו"ד נדל ועו"ד אבו קאעוד, במצב החקיקתי הנוכחי כמתואר לעיל, "אין בידי היבואנים, ולצורך העניין בידי סוכני המכס שמרשתנו אמונה על ענייניהם, 'כלי עבודה' אחיד, יעיל וממצה בו הם יכולים לעשות שימוש כדי לעמוד בדרישות חוקיות היבוא המתחייבות על פי דין".
 
עורכי הדין אפף מציינים כי על פי הידוע למשרדם מהפרקטיקה העשירה הקיימת להם בטיפול בתיקים שבתחום היבוא והיצוא, לעיתים צו יבוא חופשי מפרט רק חלק מהתקנים שהטובין המיובאים נדרשים לעמוד בהם, והיבואן או סוכן המכס מסתמכים על כך, אולם בבירור עם מכון התקנים, מתברר כי נדרש תקן או תקנים נוספים. לעתים, צו יבוא חופשי לא מפרט חובת הצגת אישור של רשות ממשלתית מסוימת, והיבואן או סוכן המכס מסתמכים על כך, אך בעת היבוא רשות המכס תטען שיש חובה לעמוד בדרישה של אותו משרד.
   
לאור זאת, טוענת לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל בת"א כי נחוץ וראוי לתקן את צו יבוא חופשי באופן שהוא יקבע את כל הדרישות והאישורים שעל היבואן לעמוד בהם לצורך יבוא טובין לישראל.