סוכן המכס טעה - היבואן ישלם

בפסק הדין נקבע כי למרות שהטובין סווגו בפרט מכס לא מתאים ולפיכך חויב היבואן בתשלום גירעונות מכס, סוכן המכס פטור מלהשיב ליבואן את סכומי המכס שחויב


00:00 ,13.02.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

בפסק הדין נקבע כי למרות שהטובין סווגו בפרט מכס לא מתאים ולפיכך חויב היבואן בתשלום גירעונות מכס, סוכן המכס פטור מלהשיב ליבואן את סכומי המכס שחויב
 
ב-port2port מיום 9.2.96 נסקר פסק הדין בת"א (שלום ת.א. 49944/03). כזכור, נקבע לגבי סוכן המכס בפסק הדין כי למרות שהטובין סווגו בפרט מכס לא מתאים ולפיכך חויב היבואן, בצדק, בתשלום גירעונות מכס, סוכן המכס פטור מלהשיב ליבואן את סכומי המכס שחויב, בדיעבד, לשלם בגין יבוא הטובין.
 
משרד גרוסמן, זינגר ושות' ייצג בתיק זה את סוכן המכס שתביעת היבואן נגדו נדחתה על ידי בית המשפט. עו"ד חיה זינגר ועו"ד שמואל גרוסמן ביקשו להדגיש נקודות נוספות : "גם אם נקבע כי סיווג הטובין ע"י סוכן המכס לא היה הסיווג הנכון וכי נוצרו, עקב הטעות בסיווג, גירעונות במסי היבוא אותם נדרש היבואן לשלם (ואף שילם) בדיעבד, אין משמעות הדבר בהכרח כי סוכן המכס יחויב לשלם ליבואן את סכום הגירעונות.
 
"בראש וראשונה, חייב היבואן, התובע שיפוי מסוכן המכס, להוכיח כי סוכן המכס התרשל, דהיינו כי סוכן המכס לא נהג כפי שסוכן מכס סביר היה נוהג בקבעו את סיווג הטובין. עצם העובדה כי רשות המכס קבעה לטובין סיווג שונה, ואפילו קיבל בית המשפט את סיווגה של רשות המכס, אין די בה כדי לקבוע רשלנות של סוכן המכס. אם סוכן המכס הפעיל, במלאכת הסיווג, קריטריונים סבירים ונכונים וידע מקצועי, בדק מסמכים הנוגעים לקביעת סיווג הטובין, הרי גם אם ייקבע כי הסיווג אליו הגיע סוכן המכס לא היה נכון, לא ייחשב סוכן המכס כמי שהתרשל. ואם לא התרשל, לא קמה חובה לסוכן המכס לפצות את היבואן על גירעונות המכס ששילם".
 
"גם אם טעותו של סוכן המכס נבעה ממסמכים מטעים שהוצגו בפניו או ממידע לא נכון שנמסר לו, לא ייחשב סוכן המכס כמי שהתרשל. זאת ועוד, אפילו אם התרשל סוכן המכס וטעה בסיווג הטובין וכתוצאה מכך שילם היבואן גירעון מכס, לא בכל מקרה יחויב סוכן המכס בשיפוי היבואן".
 
לדברי עו"ד זינגר ועו"ד גרוסמן, בעניין דומה אחר ייצג משרדם חברה לעמילות מכס שנתבעה על ידי היבואן בגין סיווג שגוי שגרר חיובי גירעונות ליבואן. "במהלך ניהול התיק הראינו כי גם אילו סווגו הטובין כראוי והיה ברור ליבואן בעת היבוא כי הטובין חייבים בתשלום מכס, לא יכול היה לגלגל את המכס על לקוחותיו באמצעות העלאת מחיר הטובין בעת שיווקם, שכן הטובין נמכרו על ידו במחיר המרבי האפשרי בתנאי השוק, מחיר שהיה רווחי ליבואן, גם לאחר שספג את חיובי המכס. לאור זאת, דחה בית המשפט, באותו עניין, את תביעת היבואן כנגד סוכן המכס משום שהוכח שאומנם סוכן המכס טעה בסיווג אך ליבואן לא נגרם כל נזק עקב הטעות משום שמחיר הטובין היה המרבי בנסיבות העניין וכלל בתוכו רווחיות סבירה ליבואן".
 
"ואפילו אם סוכן המכס התרשל בסיווג ואפילו אם יוכח כי היבואן יכול היה להעלות את מחיר המוצר ללקוחותיו אילו ידע כי המוצר חייב במכס, עדיין ניתן, במקרים מתאימים, להראות כי ליבואן רשלנות תורמת או כי היבואן לא פעל להקטנת נזקיו".
 
הכתבה נכתבה על ידי עו"ד חיה זינגר ועו"ד שמואל גרוסמן ממשרד גרוסמן, זינגר ושות'. המידע המובא ברשימה זאת הנו כללי ואינו מהווה חוות דעת או ייעוץ משפטי.